Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hybridní Volvo již sváží odpadky

Přestože většina velkých výrobců užitkových vozidel již postavila funkční prototypy hybridních konstrukcí, švédský Volvo Trucks je o krok dále. Jeho vozidla jsou již nasazena do provozu a slouží komunálním firmám Renova a Ragn-Sells ke sběru domovního odpadu!

„Tato fáze provozních testů je posledním krokem intenzivního vývoje hybridních soustrojí pro užitková vozidla,“ konstatuje Stafan Jufors, prezident a výkonný ředitel koncernu Volvo Trucks. „Od prvního představení konceptu v roce 2006 se zájem o tuto techniku na zintenzívnil, což podpořilo náš vývoj. Přišli jsme s unikátním konceptem výkonného, těžkého užitkového vozidla s mimořádně efektivnějším provozem, než jiné současné alternativy. Dokázali jsme, že hybridní řešení je životaschopné a žádané. Sériová výroba se rozběhne v příštím roce.“

Hybridní užitkové Volvo kombinuje moderní nízkoemisní vznětový motor v kombinaci s elektromotorem, o jejichž aktivaci rozhoduje elektronická řídicí jednotka. V principu platí, že elektromotor vozidlu slouží v rychlostech do 20 km/h, pak roli přebírá vznětový motor. Při zpomalování a zastavení je „diesel“ odstaven a pohybové energie vozidla je využito k dobíjení akumulátorů (po pracovní směně se akumulátory dobíjejí levnějším nočním proudem v garáži). Vozidlo této koncepce své přednosti nejlépe uplatní tam, kde jsou časté rozjezdy a zastavení, kde jsou významné nároky na potlačení exhalací a kde je spotřeba paliva důležitější než obvykle. Takovým specifikem výrazně vyniká svoz komunálního odpadu.

Výsledky v simulovaném provozu i první poznatky ze zkoušek v reálném nasazení potvrzují, že předpoklady konstruktérů byly správné. Hybridní Volvo produkuje o třetinu méně kysličníku uhelnatého a uhličitého než klasické, ale je dokonce „čistější“ než plynová verze. Současně výrazně klesla hlučnost speciálu, což je u vozidel pojíždějících ve městech v časných ranních hodinách velmi ceněným pozitivem. Proto je více než pravděpodobné uplatnění hybridních užitkových vozidel u městských služeb. Výrobce předpokládá, že brzy proniknou hybridní hnací soustrojí i do dálkové kamionové přepravy.

Mats Franzén, ředitel sektoru motorů v direktoriátu pro strategie a plánování: „Hybridní hnací ústrojů sehrají velkou roli v blízké budoucnosti, protože tlak na čistotu životního prostředí a současně rostoucí ceny pohonných hmot si vynutí jejich uplatnění. Nezáleží, jaká paliva budou dominovat na trhu pohonných hmot, ale u všech bude vynikat tlak na úsporný provoz. Zákazníci budou volit takové hnací technologie, které jim přinesou významné úspory. A když si uvědomíme, že v distribučním provozu velkoměsta může hybrid dosahovat spotřeby paliva o třetinu menší než konvenční vozidlo se vznětovým motorem, není co komentovat. V dálkovém provozu bude tento efekt menší, takže se hybridy neuplatní ihned, ale až trochu později.“


Základní technické údaje
Motor: vznětový o objemu 7000 cm³ s jednotkou ISAM (integrovaný digitálně řízený ”spouštěč/alternátor”), elektromotor/alternátor 120 kW
Výkon: 235 kW
Akumulátory: velkokapacitní lithiové akumulátory
Převodovka: samočinná I-Shift
Nástavba: Norba pro svoz komunálního

JL, 20.5.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar