Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru Outback 2.0D Lineartronic - bezchybná kombinace

Takřka dvacet let (od roku 1995) zaujímá pevné místo ve výrobním programu Subaru model Outback, jeden z prvních crossoverů. Poslední čtvrtá generace spatřila světlo světa před pěti lety, a to je už doba, která by si žádala přeci jen větší modernizaci, hlavně designovou.

Ale teď k největší novince, kterou se pyšní Outback čtvrté generace. Poprvé totiž Subaru zkombinovalo vznětový přeplňovaný motor boxer s bezstupňovou převodovkou Lineartronic a pohonem všech kol. Variátorová převodovka Lineartronic se až dosud objevovala jen u zážehových motorů, nyní se chystá i pro další modely. Toto spojení přišlo možná o něco později, než se očekávalo, ale Subaru si dalo na vývoji hodně záležet, stejně jako v minulosti třeba u dieselu boxer. A vyplatilo se.
Právě pro test jsme zvolili verzi s bezstupňovou převodovkou Lineartronic ve spojení se vznětovým přeplňovaným dvoulitrem. Pracuje s tenčím hlavním ocelovým řetězem s větším počtem článků, místo obvyklého článkového řemene. Tím nedochází k žádnému prokluzu. Jízda je plynulejší, komfortní, prakticky s minimálním náznakem přeřazení. Variátorový převod umožní držet motor v nejvýhodnějších otáčkách, a nezáleží, jak rychle jedete. Při zrychlení naopak můžeme využít výkon hodně efektivně. Výhodou je velký rozsah převodů, který snižuje otáčky při vyšší rychlosti. Kdo má rád rychlejší jízdu, ten může řadit páčkami pod volantem.
Turbodiesel je s Lineartronicem skvěle sladěn, při přeřazování stupňů jsme ani jednou necítili jakékoliv škubnutí, ani při zrychlení ani během podřazování. Jízda je absolutně plynulá, jako snad u žádné převodovky podobného typu.
Jakmile ale sešlápnete plyn na více než pětašedesát procent (podle údajů výrobce), převodovka se přepne automaticky z režimu variátorové převodovky do sportovního virtuálního řazení sedmi pevně přednastavených převodových poměrů. S akcelerací se také zvýší otáčky, což není u konvečních bezestupňových převodovek běžné.
Lineatronic druhé generace vychází z první generace, která se objevila už u Forestera XT. Prošla ale konstrukčními úpravami, aby se dokázala vyrovnat vysokému točivému momentu turbodieselů. Především s větším hydrodynamickým měničem, který si poradí s točivým momentem 350 Nm.
Ačkoliv má převodovka přispět ke snížení spotřeby, tak jsme v průměru jezdili kolem 7,5 litrů benzinu na sto kilometrů. Přestože jsme nedosáhli výrobcem uváděné spotřeby 6,3 litru, tak ji vzhledem k robustnosti považujeme za slušnou.
Diesel nás velice mile překvapil nízkým hlukem, jak po nastartování díky lepší izolaci motorového prostoru a při jízdě zase díky izolační folii na čelním okně.
Kvalitní odpružení si pořadí dobře s nerovnostmi na silnici, v rychlých zatáčkách se sice více nakloní, ale nemusíte mít obavy, součástí základní výbavy je zmíněná stabilizace VDC. Díky světlé výšce 200 mm a symetrickému pohonu všech kol můžete bez obavy vyrazit i do terénu, kde se obejdete bez redukce. Do extrémního terénu se s Outbackem asi nikdo vydávat nebude. Ve výbavě najdeme i asistent rozjezdu do kopce.
Nejlevnější Outback s převodovkou CVT a zážehovým čtyřválcem 2.5 přijde na 879 000 Kč, ve spojení s dieselem 2.0 a v nejnižší výbavě aktive stojí 939 000 Kč. Testované provedení v nejvyšší výbavě Executive stojí 1 079 000 Kč.
Výbava zahrnuje prakticky vše, nač si vzpomenete, jednodušší by snad bylo vyjmenovat položky, které nemá. Většinu prvků ale najdete už v nižší výbavě. Executive má nabízí mj. xenonové světlomety, výsuvné ostřikovače světlometů, elektricky ovládané střešní okno, kožený interiér, paměť sedadla, smart key systém, navigaci v českém jazyce.
Subaru Outback 2.0D s variátorovou převodovkou Lineartronic rozhodně nezklame, ostatně jako žádné jiné Subaru. Za převodovku si připlatíte jen čtyřicet tisíc korun, což se s ohledem na komfort určitě vyplatí.



Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec boxer
Objem: 1998 cm³
Výkon: 110 kW (150 k) při 3600/min
Točivý moment: 350 Nm při 1600-2400/min
Rychlost: 195 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,7 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,6/5,6/6,3 l/100 km
Rozměry: 4790 x 1820 x 1605 mm
Rozvor kol: 2745 mm
Objem za.prostoru: 526/1677 l
Světlá výška: 200 mm
Nájezdový úhel vpředu/vzadu: 18,6/23 stupňů
Přechodový úhel: 20 stupňů
Cena: 1 079 000 Kč


J.Lasík, 24.2.2014



Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar