Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru Forester 2.0D - bezchybný diesel boxer

Vloni na jaře se na scéně objevil Subaru Forester třetí generace, koncem roku dostal do vínku nový přeplňovaný vznětový čtyřválec s protilehlými válci. Na tuto pohonnou jednotku, která se teď objevuje už ve třech modelech Subaru, čekalo netrpělivě hodně zájemců. A čekání se vyplatilo.

Nový Forester jsme podrobně již několikrát popsali (viz Novinky, Testy), stejně jako konstrukci dieselu boxer (viz Novinky), a tak se soustředíme hlavně na jízdní pocity. Pro úplnost si zopakujme, že ve Foresteru dosahuje dvoulitrový turbodiesel výkonu 150 k při 3600 otáčkách za minutu.
S turbodieselem je spojena zároveň ještě jedna novinka – mechanická šestistupňová převodovka. Ukázalo, že je vhodně odstupňovaná a pro motor optimálním řešením.
Diesel se vyznačuje kultivovaným chodem, zvláště vyniká jeho tichost i při vyšších rychlostech. Zhruba do 1800 otáček o sobě sice nedává moc znát, ale s nástupem turbodmychadla s proměnnou geometrií lopatek se probudí a hned dosahuje největšího točivého momentu 350 Nm, jenž můžeme využívat do 2400/min, přičemž do nějakých 3000 otáček máme k dispozici zhruba ještě devadesát procent. Na „pětku“ v rychlosti 130 km/h jsme točili nějakých 2800/min, na „šestku“ jen 2400/min, ale nechá si líbit třeba jen 1700 otáček. V táhlém stoupání dokáže ještě pěkně zrychlit. S tím souvisí také velice příznivá spotřeba. Avizovaných 6,4 litru nafty jsme sice nedosáhli, ale za 7 litrů jsme jezdili s přehledem, a to jsme se nijak neloudali. Na jednu nádrž 64 litrů tak lze ujet opravdu hodně.
Forester jsme důkladně vyzkoušeli po nejrůznějších silnicích. Na dálnici se cítil jako ryba ve vodě, k čemuž přispívá komfortní naladění podvozku, na úkor dříve známého sportovního. Na okreskách Českého ráje nebo Českého Švýcarska si počínal také skvěle, jen občas se v zatáčce trochu víc naklonil. Důvodem je vyšší stavba, ale s podvozkem se symetrickým pohonem 4x4 a stabilizačním systémem VDC nemusíte mít žádné obavy. Navíc koncepce boxeru s nízkým těžištěm přispívá k výbornému chování na silnici a je spíš neutrální. Lehčí terén zvládá díky vyšší světlé výšce 215 mm a slušným hodnotám nájezdových úhlů dobře, ale musíme mít na paměti, že třetí generace patří do kategorie SUV, a vznětová verze také, oproti předchůdci, nemá redukci. Proč také, nejde přeci o offroad, navíc ji nahrazuje mohutným točivým momentem.
Interiér je příjemný, prostorný na všech místech, navíc jej prosvětlovala velká panoramatická střecha. Sedadla jsou pohodlná i na dlouhé cesty, ergonomie přehledná, přístrojová deska s modře podsvícenými ukazateli převzatá z Imprezy.
Dieselový Forester je k dispozici ve výbavě Active od 833 800 Kč, dále Comfort a Executive za 978 800 Kč, v níž byl právě testovaný model. V nabídce nechybí mj. ABS, VDC, brzdový asistent BA, systém pro rozjíždění v kopci Hill Assist, šest airbagů, automatické vyrovnávání úrovně zadní nápravy, tempomat, kožený interiér, systém bezklíčového ovládání centrálního zamykání Smart Entry, startování tlačítkem, střešní panoramatické okno, elektrické vyhřívání předních sedaček, elektricky nastavitelnou sedačku v osmi směrech, xenonové světlomety, automatickou klimatizace. Prakticky za nic nemusíme doplácet. Nutno dodat, že hodně prvků najdeme už ve výbavě Active.
Subaru Forester nás rozhodně nezklamal, naopak potěšil. Nejvíce asi skvělým turbodieselem boxer s nízkou spotřebou, výbornými jízdními vlastnostmi, skvěle odhlučněným interiérem a kvalitním zpracováním. Vzhledem k výbavě je i cena stanovena rozumně. Oproti předchozí generaci udělal velký skok.


Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec boxer
Objem: 1998 cm³
Výkon: 108 kW (147 k) při 3600/min
Točivý moment: 350 Nm při 1800-2400/min
Rychlost: 186 km(h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,4 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,2/5,8/6,3 l/100 km
Rozměry: 4560 x 1660 x 1675 mm
Rozvor kol: 2615 mm
Objem zav.prostoru: 450/1660 l
Světlá výška: 215 mm
Nájezdový úhel vpředu/vzadu: 25º/27º
Přechodový úhel: 23º
Cena: 978 800 Kč (2.0D Executive)

Jindřich Lasík, 22.4.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar