Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Roomster 1.4 TDi - zkouška v kopcích

Když se na jaře 2006 objevila v Ženevě poprvé ve světové premiéře Škoda Roomster, čtvrtá modelová řada, tak se mezi motoristy vznesly vášnivé debaty, hlavně pokud jde o design. I my jsme měli tehdy pochybnosti, jestli nejsou tvary až příliš extravagantní.

Po prvním bližším seznámení s vozem jsme pomalu měnili názor. Přeci je něco jiného vidět vůz jen na fotografiích nebo staticky, anebo si jej náležitě „osahat“. Pak jsme si řekli, že je vlastně dobře, že vznikají automobily, které se nápadně odlišují od ostatních, u nichž hned poznáme o jaký typ jde.
Na pohled upoutá větší výškou, z boku pak třemi rozdílnými okny, přičemž druhé boční s nízkou hranou potěší hlavně děti, které mají pěkný výhled. Naopak hodně zkosené čelní okno trochu výhled omezuje, ale během pár kilometrů se s tím vypořádáte.
Vzhledem k tomu, že si lze ke každé ze čtyř výbav zvolit jednu ze šesti nabízených motorizací, můžete si vlastně sestavit vůz podle svých představ. My jsme zvolili vznětový tříválec 1.4 TDI o výkonu 80 k, přičemž stejný motor se dodává ještě ve slabší verzi 70 k. Se zhruba půldruhé tuny těžkým Roomsterem si poradí velmi dobře a to i na horských rakouských silnicích, vedoucí někdy až do výšky dvou tisíc metrů nad mořem. Jen při akceleraci je třeba jej trochu vytočit, neboť tak do dvou tisíc se chová kultivovaně a plynuje, zátah ucítíte v rozmezí 2000 až 2500 otáček za minutu, kdy ve 2200 dosahuje největšího točivého momentu 195 N.m I přes malý objem dosahuje slušné dynamiky a podvozek s tvrdší charakteristikou poskytuje dostatek komfortu a pohodlí. Na výborných jízdních vlastnostech se podílí podvozek, jenž vznikl vlastně složením z Fabie (přední náprava McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem) a Octavie první generace (zadní náprava kliková s vlečenými rameny). Pouze prostřední část byla ušita na míru. Také zvětšený rozchod zadních kol (1484 mm) oproti Octavii příznivě ovlivňuje jízdní stabilitu a vůz se v zatáčkách nenaklání. Jízdní vlastnosti s neutrálním chováním se blíží osobním automobilům, nikoliv k MPV. Na pohyby volantu reaguje velice dobře.
Tříválec bezpochyby potěší svojí spotřebou, která se na dálnici při 130 km/h pohybovala kolem 5,5 litru na sto kilometrů, ale při normální jízdě se můžete dostat i pod pět litrů nafty.
Ačkoliv rozměrově nepatří mezi žádné velikány, ale do kategorie malých MPV, tak si pět cestujících nemůže na stísněnost stěžovat. Předností Roomsteru je variabilita interiéru se systémem uspořádání sedadel Vario Flex, který jsme již podrobně popsali dříve v rubrikách Novinky a Testy. Jen připomeňme, že zadní lavice je rozdělena na dvě širší vnější sedadla a jedno užší. Po vyjmutí prostředního sedadla můžeme obě vnější umístit více ke středu, čímž čtyři cestující získají místa na rozdávání. Jinak všechna zadní sedadla jsou posuvná (150 mm), sklopná a lehce vyjímatelná, přičemž jedno váží jen 16 kilogramů. Podle konfigurace sedadel se mění objem zavazadlového prostoru ze základních 450/630 litrů až na 1550 litru. Užitečná hmotnost činí 515 kilogramů. Manipulaci se zavazadly ulehčuje vysoko výklopná zadní stěna (až 1,94 m) a poměrní nízký práh, který je ve výšce 630 mm nad zemí.
Škoda Roomster spojuje v sobě vlastnosti běžného cestovního automobilu, osobního kombi a kompaktního MPV. Naše obavy, které jsme měli před cestou do hor z malého objemu tříválce, se rozplynuly hned při výjezdu po šotolinové cestě na Ursprungalm. S výjezdem do vyšší nadmořské výšky si poradil bez problémů a i nejstrmější stoupání zvládl na dvojku. Ani na dálnici nikterak nezaostával, a tím jen potvrdil, že kombinace silnějšího turbodieselu 1.4 s pětistupňovou mechanickou převodovkou je dobrou kombinací na cestování.
V současné době lze nejlevnější Roomster (1.2 HTP pořídit od 319 900 Kč, testovaný vznětový tříválec 1.4/80 stojí od 414 900 Kč v základní výbavě. Podrobný popis jednotlivých výbav – Roomster, Style, Sport, Comfort a také Scout najdete na www.skoda-auto.cz



Základní technické údaje


Motor: vznětový přeplňovaný tříválec
Objem: 1422 cm³
Výkon: 59 kW (80 k) při 4000/min
Točivý moment: 195 Nm při 2200/min
Rychlost: 165 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 14,7 s
Spotřeba(město/mimo město/kombin.): 6,3/4,4/5,1 l/100 km
Rozměry: 4205 x 1684 x 1607 mm
Rozvor: 2617 mm
Cena: 414 900 Kč


Jindřich Lasík, 29.8.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar