Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Octavia RS 2.0 TDI - hračka pro velké kluky

Značka Škoda měly vždy blízko k automobilovému sportu, navíc měla nač navazovat, protože už motocykly i automobily Laurin&Klement vítězily v celé Evropě. Jen málokterá značka ze současných se může pochlubit tak bohatou, více než stoletou tradicí.

Není proto divu, že v roce 2000 zařadila společnost Škoda Auto do nabídky také sportovně laděný model RS. Od jeho uvedení na trh si jej zakoupilo přes šedesát tisíc zákazníků v celé Evropě, z nichž více než dvě třetiny upřednostnily kombi. Nedlouho po faceliftu Octavie na sebe nenechala dlouho čekat verze RS, buď s benzinovým 2.0 TSI nebo vznětovým 2.0 TDI. Právě turbodiesel s přímým vstřikem paliva common-rail poháněl testovaný automobil, nikoliv však s mechanickou převodovkou, jak bychom předpokládali, ale se šestistupňovou automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG.
Byli jsme proto zvědavi, jak se nám tato kombinace bude pro sportovní automobil zamlouvat, a jak se s ní vůz vypořádá. S přibývajícími kilometry jsme si víc a víc zvykali na řazení pádly pod volantem, přestože přináší občas i úskalí.
Ale pěkně popořádku. Buď musíte páku voliče nechat v poloze D a automat obstará vše za vás, v klidu a bez známek řezní. Nebo můžete volit stupně sekvenčně či pádly. Pokud chceme ve sportovním režimu řadit ručně, potom pouze pádly pod volantem. V těžkých zatáčkách při svižné jízdě se řadí pádly trochu hůře, protože jsou stále ve stejné poloze, zatímco volant máme natočený více než o devadesát stupňů. V tu chvíli musíme buď počkat než automat dotočí patřičné otáčky a odřadí sám, nebo musíme už přehmátnout ruce. Na druhou stranu, do takových situací se dostanou asi jen hodně zkušení řidiči. Pokud chceme udržet motor v otáčkách, potom musíme řadit, ať nahoru nebo dolů, o zlomek sekundy dřív, než by to provedl automat. Při vypmnutém ESP se z vozu stává krásná hračka pro velké kluky.
Převodovka DSG pracuje velice přesně a v manuálním režimu hlavně rychle, bez známky prodlevy. Při sestupném řazení přeskočí třeba i několik stupňů najednou. Ovšem každá legrace něco stojí, v tomto případě navýšení ceny o 60 000 Kč.
Zatímco facelift prošel více méně kosmetickými úpravami v souladu s klasickou Octavií, tak pohonná jednotka zůstala stejná z předchozí generace. Ale to ani tak nevadí, protože výkon 170 k stačí na 220 km/h a na 8,3 sekundy, které potřebujeme na akceleraci z nuly na stovku. Největší hodnotu točivého momentu 350 Nm můžeme využívat v rozsahu od 1750 do 2500 otáček za minutu. Vzhledem k těmto hodnotám potěší také spotřeba, která se při opravdu svižné jízdě po běžných silnicích vyšplhala maximálně na 6,5 litru, ale při klidné jízdě můžeme jezdit i pod šest litrů.
Zamlouval se nám a velice příjemně nás překvapilo nastavení podvozku, který je o 13 mm snížen oproti běžné Octavii, je spíš tvrdší, což vyhovuje sportovnímu pojetí jízdy. S přesným řízením umožní RS rychlé projíždění zatáček, aniž by mělo větší tendenci k nedotáčivosti. Díky optimálnímu rozložení hmotnosti skrývá podvozek ještě rezervy.
Pokud jde o design, vpředu upoutá určitě nová maska chladiče s většími a výraznějšími světlomety, osazený xenony s natáčecím modulem. Snad největší novinku najdeme v novém nárazníku s výraznějším nasávacím otvorem vzduchu. Jde o světla LED pro denní svícení. S tímto prvkem se setkáváme u škodovky poprvé. Pokud byste však taková světla na Octavii chtěli, potom si je můžete objednat u firmy Milotec Autro-Extras (viz www.milotec.net). Inovací prošly také sdružené zadní svítilny. Kromě 17“ kol Zenith z lehké slitiny si lze objednat ještě kola Neptune 7,5Jx18“.
Po ujetí více než 1800 kilometrů jsme dospěli k názoru, že Škoda Octavia RS představuje ideální kompromis mezi sportovními vlastnostmi a praktičností a variabilitou. Můžete si s ní zajezdit jak rychle, tak ji používat také pro běžné ježdění během týdne. O kvalitním zpracování, výborných sedadlech není třeba se ani rozepisovat. Prostě RS i s převodovkou DSG je auto, které nezklame. Benzinové provedení 2.0TSI přijde na 704 900 Kč, turbodiesel 2.0 TDI je o 25 000 Kč dražší, s převodovkou DSG pak na 789 900 Kč



Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1968 cm³
Výkon:125 kW (170 k) při 4200/min
Točivý moment: 350 Nm při 1750-2500/min
Rychlost: 224 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,3 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,9/4,9/6,0 l/100 km
Rozměry: 4578 x 1477 x 1769 mm
Rozvor: 2577 mm
Objem zav.prostoru: 560/1420 l
Cena: 789 900 Kč


Jindřich Lasík, 7.10.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar