Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Fabia 1.9 TDI - úsporná a prostorná

Ačkoliv se nová Škoda Fabia prodává už pár měsíců, tak budí hodně pozornosti mezi ostatními motoristy, hlavně majiteli starších modelů. Ne jednou jsme museli odpovídat na zvídavé dotazy, jaká opravdu je a kupodivu se o ní vesměs všichni vyjadřovali pochvalně.

Zepředu vypadá trochu jako Roomster zásluhou masky, kterou charakterizuje prolis přední kapoty, jenž se táhne od čelního okna až ke škodováckému znaku na chromované liště. K originalitě tvarů světlometů přispívá jejich sražená horní hrana. Zatmavení předních dvou bočních sloupků vyvolává pocit nepřerušené prosklené plochy. Zajímavé je vykrojení zadních sloupků a třetího bočního okna, což vůz opticky prodlužuje.
Ač se to rozměrově nezdá, platforma vychází z původní Fabie. Důvod? Je osvědčená, bez chyb a ušetřila peníze při novém vývoji. Ovšem rozměrově je nová Fabia o 22 mm delší (3992 mm), o 47 mm vyšší (1498 mm) a zároveň o 4 mm užší (1642 mm). Užší vzhled vynikne zepředu, naopak zezadu vypadá mohutně. Víko pátých dveří se zvedá dost vysoko, objem zavazadlového prostoru 300 litrů je v této třídě nadprůměrný. Sklopením zadních sedadel se zvětší na 1163 litrů.
Z uvedených rozměrů je patrné, že uvnitř cestující rozhodně netrpí nedostatkem prostoru, spíš naopak. Jedině pokud sedí vzadu tři dospělí, tak se musí uskrovnit v ramennou. Jinak nad hlavou a také v kolenou je místa na rozdávání a to i pro dlouhány.
Přístrojovou desku, výplně dveří a řadicí páku si Fabia vypůjčila z Roomsteru, bílé přístroje jsou dobře čitelné, slícování plastů na úrovni a tříramenný volant nastavitelný v obou směrech. Výhodou jsou velká zpětná zrcátka a také vyšší posez. Praktická je dvojitá odkládací schránka před spolujezdcem.
Škoda Fabia se dodává se sedmi pohonnými jednotkami a ve čtyřech úrovních výbavy. Vedle zážehového tříválce 1.2 (44 a 51 kW), čtyřválce 1.4 (65 kW) a 1.6 (77 kW) také vznětový tříválec 1.4 TDI (51 a 59 kW) a nejsilnější čtyřválec 1.9 TDI, jehož výkon 77 kW je stejný jako u verze 1.6.
Právě turbodiesel 1.9 byl pod kapotou testovaného vozu. Jeho síla se projeví už kolem 1400 otáček za minutu, ale pořádný zátah cítíme ve 1800, kdy dosahuje největšího točivého momentu 240 N.m. Nejvíce jsme využívalo rozpěti mezi 1800 až 2500 otáčkami, což odpovídá rychlosti nějakých 130 km/h na pětku. Několikrát jsme se přistihli, že by se nám hodila i šestka, ale převodovka je mechanická pětistupňová. I přes vyšší stavbu se Fabia v zatáčkách moc nenaklání, skvěle drží stopu, spíš tužší podvozek dodává vozu společně s rozvorem výbornou stabilitu a účinné brzdění obstarávají kotouče na všech čtyřech kolech. Dodejme, že kotoučové brzdy mají na zadních kolech pouze nejvýkonnější verze 1.6 a 1.9 TDI.
V průměru si turbodiesel řekl na sto kilometrů kolem 6,3 litrů nafty, při jízdě mimo město i podstatně méně. Řízení i řízení je přesné, při parkování pomáhá posilovač.
Nejlevnější Škoda Fabia 1.2 HTP přijde na 249 900 Kč, ceny turbodieselu 1.9 začínají na 400 900 Kč (Classic) a končí na 469 900 Kč (Elegance), za což dostane zákazníky nejen výbavu, která je v základu (4 airbagy, ABS), ale také ESP, mlhovky, palubní počítač, parkovací asistent vzadu, klimatizaci s poloautomatickou regulací, tónovaná skla, výškově nastavitelná přední sedadla, loketní opěrku vpředu atd.
Nová Škoda Fabia bezpochyby opět představuje krok dopředu, pokud jde o design a hlavně o kvalitu a vnitřní prostor. Už v září dostane prvního sourozence – kombi.

Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1896 cm³
Výkon 77 kW (105 k) při 4000/min
Točivý moment: 240 N.m při 1800/min
Rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,8 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 6,4/4,1/4,9 l/100 km
Rozměry: 3992 x 1642 x 1498 mm
Rozvor: 2462 mm
Cena: 469 900 Kč (Elegance)

Jindřich Lasík, 25.7.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar