Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Renault Clio Energy 0.9 TCe - krasavec s tříválcem

V roce 1990 se poprvé na silnicích objevil Renault Clio a od té doby se řadí mezi nejoblíbenější malé automobily prakticky po celé Evropě. Další generace následovaly v roce 1998 a 2005, přičemž v roce 2006 byl zvolen za evropské Auto roku.

Už pohled na Clio čtvrté generace ukazuje, že jde o nový automobil, snad až na platformu, pocházející z předchozího modelu. Zároveň jde o první sériově vyráběný Renault s novým stylistickým ztvárněním, jak je patrné z výrazné přídě s velkým logem, decentně umístěnými denními světly LED a zaoblenými blatníky.
Musíme uznat, že je mnohem krásnější než minulé Clio, zvláště pak v červené barvě Flamme, kterou můžete mít, když si 13 500 Kč připlatíte. Právě v ní ještě více vyniknou tvary a protože klika zadních dveří byla přemístěna do rámu, tak hodně připomíná třídveřové kupé. Jinak nové Clio bude pouze v pětidveřové verzi nebo kombi Grandtour.
Vzhledem k prodloužené přídi se kabina posunula o něco dozadu, což poněkud ovlivnilo vnitřní prostor. Zvláště pak na zadních sedadlech. A to i přesto, že se rozvor prodloužil o 15 mm a také do délky Clio povyrostlo.
Naproti tomu řidič a jeho spolujezdec si na nedostatek místa nemohou rozhodně stěžovat. Zavazadlový prostor disponuje objemem 300 litrů, který sklopením zadních sedadel můžeme zvětšit na 1142 litrů.
Interiér oživuje černo-červené čalounění, ale můžete se rozhodnout i pro jiné barvy. Moc se nám líbilo ztvárnění „budíků“ včetně digitálního rychloměru. Všechny jsou dobře čitelné a přehledné. Teploměr chladicí kapaliny nahradila modrá kontrolka. Od druhé výbavy je k dispozici chytrý multimediální a navigační systém MediaNav s mapou východní Evropy a v případě výbavy Dynamique i celé Evropy (jinak za příplatek 10 000 Kč včetně zadního parkovacích senzorů) Rozhraní pracuje přehledně a jasně.
Z nabídky pohonných jednotek (zážehový 0.9 TCe/90 k, 1.2 16V/75 k a vznětový 1.5 dCi/75 a 90 k) jsme zvolili „horkou“ novinku, která je zároveň v tuto chvíli i nejsilnějším motorem pro Clio. Přední kola poháněl zážehový přeplňovaný tříválec s označením Energy 0.9 TCe, který poskytuje z objemu 898 cmᶾ výkon 90 k při 5250 otáčkách za minutu a točivý moment 135 Nm už při 2500/min, přičemž devadesát procent můžeme využívat od 1650 do 5200/min. Oproti čtyřválci mu chybí přímý vstřik a má jen proměnné časování sacích ventilů. Nutno však podotknout, že s kombinací turbodmychadla a přímého vstřiku přišel Renault už před více než třiceti lety. Převodovka je pětistupňová přímo řazená.
Po vlažnějším rozjezdu (v nízkých otáčkách žádnou převratnou silou neoplývá) lze ale jezdit celkem svižně, a hodně záleží na stylu jízdy. Pokud jedete klidně a nikam nespěcháte, prostě se „kocháte“, tak se dostanete i pod pět litrů. My jsme jezdili v průměru kolem šesti litrů, což považujeme za velice dobrou spotřebu. Ale jestli chce někdo opravdu šetřit, zhruba kolem půl litru benzinu na sto kilometrů, tak stačí stisknout tlačítko Eco na středovém tunelu.
My jsme Eco vyzkoušeli jen krátce, protože v tomto režimu je tříválec až příliš přiškrcený a jízda nás neuspokojovala. Zas tolik šetřit za každou cenu nemusíme.
Dalším plusem je nastavení podvozku, kterému určitě prospělo rozšíření rozchodu kol vpředu o 34 mm, vzadu o 36 mm. Stabilita v zatáčkách se tak hodně zlepšila a v případě „nouze“ zasáhne ESP.
Renault Clio si můžete zvolit v jedné ze tří výbav, od základní Authentique v ceně od 229 900 Kč za verzi 1.2 16 V. Nejvýkonnější verze 0.9 TCe je k mání ve výbavě Expression za 289 900 Kč, resp. Dynamique za 309 900 Kč. Clio je velice dobře vybavené už v základu – čtyři airbagy, systémy ABS, ESP, asistent rozjezdu do kopce, palubní počítač, tempomat s omezovačem, Hand-free karta, denní světla, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, elektricky ovládaná okna vpředu, výškově a podélně stavitelný volant atd. V nejvyšší výbavě měl testovaný vůz navíc mj. systém MultiNav, automatickou klimatizaci, kožený volant, dvoubarevné čalounění, mlhovky, tlačítko Eco atd. To vše za 309 900 Kč.
Někdo by možná čekal od 90 k víc, ale pro běžného uživatele, kterým jsou nejčastěji rodiny, je dostačující a musíme si uvědomit za jakým účelem si Clio kupuje. Ten nepotřebuje bůh ví jaký výkon. Ale pohodlné a hezké auto, a to Renault Clio splňuje po všech stránkách.



Základní technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný tříválec
Objem: 898 cmᶾ
Výkon: 66 kW (90 k) při 5250/min
Točivý moment: 135 Nm při 2500/min
Rychlost: 182 km/h
Zrychlení 0-100 km/: 12,2 s
Spotřeba (město/mimo město(/kombin.): 5,6/3,9/4,5 l/100 km
Rozměry: 4062 x 1732 x 1448 mm
Rozvor kol: 2589 mm
Zav.prostor: 300/1142 l
Cena:309 900 Kč (0.9 TCe Dynamique)


Jindra Lasík 11.4.2013

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar