Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Peugeot 308 1.2 PureTech - skvělý tříválec a 130 k

Jednou z nejdůležitějších a nejsledovanějších segmentů je nižší střední třída, v ní čeří vody nový Peugeot 308, který má za úkol zastínit ne příliš úspěšný předchozí model.

První prodejní čísla ukazují, že je o novinku zájem, a není divu, když byl Peugeot 308 zvolen Autem roku 2014. Nová generace se na délku o 20 milimetrů zkrátila (4253 mm), ale protože se nepatrně prodloužil rozvor o 12 na 2620 mm a výška se snížila o 50 mm na 1472 mm, tak je uvnitř přesto o trochu více místa na všech sedadlech. Vyšším osobám může dělat problém jen panoramatická střecha, která prostor nad hlavou přeci jen snižuje. Zavazadlový prostor se zvětšil o 40 litrů na 470 litrů, což je dokonce více než u VW Golf nebo u Hyundaie i30. Když sklopíme zadní sedadla tak se zvětší až na 1309 litrů. Pro snížení hmotnosti jej zakrývají páté dveře z kompozitu. Ostatně aby se na hmotnosti ušetřilo (až 140 kg), tak je přední kapota z hliníku, celkové rozměry byly zmenšeny atd.
Po otevření dveří nás zaujmou hned dvě věci. Zploštělý volant ve tvaru elipsy a ve vyšší výbavě Allure, kterou byl vůz vybaven, a absence tlačítek a ovladače. Takřka všechny funkce se ovládají dotykovým displejem 9,5“. Zpočátku trochu nezvyklé, když i teplotu musíte takhle nastavit, ale jak se říká, člověk si zvykne na všechno. Trochu problém může být i skloubit dohromady nastavení sedadla a volantu, aby vám jeho horní část nezakrývala rychloměr i otáčkoměr.
Dvanáct tisíc korun si můžete připlatit za bezklíčkové otevírání dveří a startování (tlačítko je na středovém tunelu).

V nabídce pohonných jednotek jsou dva zážehové tříválce 1.2 PureTech od BMW s výkonem 82 k a 130 k, dále čtyřválce 1.6 THP/125 k a 155 k a vznětové přeplňované čtyřválce 1.6 HDi/92 k a e-HDI/ 115 k, 1.6 Blue HDI/100 k a 120 k a 2.0 Blue HDi/150 k.

Nejdříve jsme vyzkoušeli turbodiesel, spojený se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou, zatímco nejslabší verze mají „pětikvalt“ nebo ev také už robotizovanou převodovku.Turbodiesel 1.6 e-HDI/115 k se chová velice kultivovaně, je hodně tichý i při vyšších rychlostech. V 1750 otáčkách za minutu dosahuje točivého momentu 270 Nm, který je plně dostačující na běžný provoz. Určitě potěší spotřeba, i při dynamické jízdě se pohybovala kolem 5,5 litru nafty na sto kilometrů. Výrobce udává 3,8 l/100 km, což je spíš spotřeba z říše snů. Ale na pět litrů se dostanete klidnou jízdou.
Podruhé jsme vyzkoušeli slabší se zážehových čtyřválců 1.6 THP, to znamená s výkonem 125 k a točivým momentem 200 Nm ve 1400 otáčkách za minutu. V průměru jsme s ním jezdili od 6,4 do 7 litrů benzinu na sto kilometrů, podle toho, jak moc jsme „pospíchali“.

Nakonec jsme si nechali špičkový tříválec 1.2 PureTech od BMW ve výkonnější verzi 130 k, když k dispozici je pro základní výbavu Access ještě 82 k. Nový zážehový přeplňovaný tříválec PureTech s přímým vstřikováním a v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou. Přímé vysokotlaké vstřikování (200 bar) a nová generace vysoce účinného turbodmychadla nabízejí výjimečné jízdní vlastnosti a výjimečnou ovladatelnost od nejnižších otáček motoru. S maximálním točivým momentem 230 Nm při 1750/ min nabízí nejlepší kompromis mezi točivým momentem při nízkých otáčkách a výkonem na trhu. Zhruba 95 procent točivého momentu můžeme využívat od 1500 do 3500/ min, což zaručuje optimální využití za všech okolností. Při našich jízdách jsme dosáhli velice příznivé spotřeby, v průměru kolem šesti litrů benzinu na sto kilometrů. A to jsme jezdili poměrně svižně. Tím nás „jedna-dvojka“ opravdu mile překvapila. Při jízdě vůbec nepoznáte, že vám jeden válec chybí.

Jakou pohonnou jednotku si zákazník zvolí, bude asi nejvíce záviset podle množství kilometrů, které najezdí. Při stejné výbavě je cenový rozdíl mezi 1.2 a dieselem 1.6 e-HDi/115 necelých 40 000 Kč. A mezi 1.2 PureTech a 1.6 THP pak 11 000 Kč ve prospěch tříválce.
Nejvyšší výbava Allure zahrnuje kromě základní výbavy (systémy ABS, ESP + ASR, tempomat + omezovač rychlosti, šest airbagů, rezerva, denní světla, elektricky ovládaná okna vpředu, palubní počítač, manuální klimatizaci) navíc ještě Hill Assist, elektrickou parkovací brzdu, mlhovky, systém Stop start, dvouzonovou klimatizaci. Za 12 000 Kč lze získat Driver Assistance Pack (aktivní tempomat + distance alert + upozornění na riziko srážky+ automatické nouzové brzdění) nebo za 14 000 Kč zadní a přední parkovací asistent + přední mlhové světlomety + couvací kamera + navigační systém, případně za 5000 Kč sledování mrtvého úhlu.

Po testu s tříválcem 1.2 PureTech jsme přesvědčeni, že Peugeot 308 má velkou šanci zamíchat pořadím na předních místech v nižší střední třídě, přestože je konkurence hodně velká. Případné zákazníky může oslovit designem, zvláště pak přední částí, jenž si nezadá s vozy střední vyšší třídy. Dále pak moderními pohonnými jednotkami, jízdními vlastnostmi a komfortem.
Určitě má Peugeot 308 šanci získat zpět ztracené pozice.



Základní technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1199 cm³
Výkon: 96 kW(130 k) při 5500/min
Točivý moment: 230 Nm při 1750/min
Rychlost: 207 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,6 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 5,8/3,9/4,6 l/100 km
Rozměry: 4253 x 1804 x 1472 mm
Rozvor kol: 2620 mm
Zav.prostor: 470 l
Cena: 436 000 Kč (1.2 Pure Tech Allure)
476 000 Kč (1.6 eHDI/115 Allure)


J.Lasík 9.7.2014




Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar