Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Peugeot 208 GTi - malá raketa

Sportovně laděné automobily odvozené od modelů nižších tříd se staly u Peugeotu už tradicí. Všichni si asi ještě dobře pamatujeme na 205 Gti, která v příštím roce oslaví už 30. narozeniny. Francouzi nezůstali této tradici nic dlužni ani zatím u nejnovějšího modelu 208.

Ale mezitím potěšili příznivce výkonných automobilů ještě verzí 206 GTi nebo 206 RC v roce 1999 a dále 207 RC v roce 2007. Nyní tedy přichází na scénu 208 GTi, který jsme si mohli vyzkoušet v takřka stejně zbarveném, jaké měl na svém voze Jan Černý a Pavel Kohout. Ti s ním také vybojovali letos titul mistrů České republiky v kategorii dvoukolek a často čeřili hladinu domácí automobilové scény.
Vůz jsme si prověřili týden po Subaru BRZ, a mohli jsme tak trochu srovnávat, neboť oba měly stejný výkon 200 k. V některých chvílích se nám ale 208 GTi s pohonem předních kol zamlouvala o chloupek víc, pokud jde o ovládání.
Pod kapotou malé rakety je zážehový přeplňovaný čtyřválec objemu 1,6 litru, tedy nejsilnější pohonná jednotka, jaká se v 208 vůbec může objevit. Největšího výkonu 200 k dosahuje v 5800 otáčkách za minutu, zatímco točivý moment 275 Nm vrcholí od 1700 a vydrží až do 4000/min. Vyznačuje se neobyčejnou pružností, ale když nemáte v sobě sportovního ducha, tak s ním můžete jezdit klidně v nízkých otáčkách. Jakmile budete přidávat plyn, otáčky půjdou nahoru, a začne se projevovat síla hodná francouzského lva. Vzhledem k tomu, že jsou převody poměrně delší, tak se ani nezdá, že máte pod kapotou 200 k. Nejvíce radosti si asi užijete na „čtyřku“, kdy vůz dosáhne svého maxima 230 km/h
Zážehový motor 1.6 THP je spojen s přepracovaným výfukovým systémem, který po nastartování a při všech otáčkách vydává typický zvuk. Dobře si rozumí s přímo řazenou šestistupňovou převodovkou s úzkým odstupňováním převodových stupňů. Ještě dodejme, že z 0 na 100 km zrychlí pod sedm sekund, což jsme si vyzkoušeli na jednom z opuštěných letišť. Těchto výkonů mohlo být dosaženo snížením hmotnosti vozu, neboť 208 GTi váží jen 1160 kg. Dodejme, že specifický výkon má hodnotu 91,99 kW/l
Samozřejmě, že od způsobu jízdy se odvíjí spotřeba. Při sportovnější jízdě, ke které vůz přímo vybízí, a na klikatých silničkách nižších tříd jsme jezdili kolem osmi litrů benzinu.
Od sériového provedení se liší, a nemusí jít pouze o rally zbarvení, hlavně jinými prahy, mřížkou chladiče, o 110 mm menší světlou výškou nebo širším rozchodem kol.
K výborným jízdním vlastnostem přispívá dobře naladěný podvozek, díky němuž si můžete sportovní jízdu užívat naplno, skoro jako s motokárou.
Oproti sériové verzi se změnilo nastavení tlumičů, torzní stabilizátor, zesílená přední náprava a zadní příčná vzpěra. Vzduchem chlazené brzdové kotouče mají vpředu průměr 302 mm, vzadu 249 mm. Chlazení zajišťují dynamické přívody vzduchu, výsledkem je přesné a rychlé brzdění.
Brzdové třmeny jsou lakovány červeně, a stejnou barvu najdeme mj. i na spodní liště masky chladiče, nápisu Peugeot na víku zavazadlového prostoru a na masce chladiče. Celek podtrhují leskle chromované díly na liště mlhovek, horní liště masky chladiče a na zpětných zrcátkách. Výfuk ústí do dvojité chromované koncovky lichoběžníkového tvaru.

Sportovní naturel se odráží pochopitelně také v interiéru. Ať už to je dole zploštělý volant, perfektně tvarovaná sedadla (potažená příjemnou kůží Club Nappa), která vám v zatáčkách nedovolí sebemenší pohyb, nebo doplňky v červené barvě. V kapličce je kromě otáčkoměru a rychloměru také ukazatel chladicí kapaliny, pro sportovní auta důležitý přístroj. Pokud si nenajdete vhodnou polohu k řízení, potom vám ji může věnec volantu zakrývat. Podklad budíků je z leštěného hliníku s motivem lesklé šachovnice, přes který bílé ručičky procházejí do červené zóny. Potěší jednoduché ovládání dotykového displeje.
O Peugeotu 208 Gti v ceně půl milionu můžeme prohlásit, že jde o velice zdařilý model, s nímž si jednak užijete hodně zábavy, ale můžete jej používat i při jízdě do práce. Nám se hodně líbil a je dobře, že Francouzi v tradici pokračují.



Základní technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon:147 kW (200 k) při 5800/min
Točivý moment: 275 Nm při 1700-4000/min
Rychlost: 230 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,8 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 8,2/4,7/5,9 l/100 km
Rozměry: 3962 x 1739 x 1460 mm
Rozvor kol: 2538 mm
Cena: 510 000 Kč


J.Lasík 5.12.2013






Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar