Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mahindra Goa - offroad do nepohody

V poslední době se hodně mluví o indickém automobilovém průmyslu, hlavně pak v souvislosti s modelem Tato Nano, který se má stát nejlacinějším automobilem světa. Nás však dnes více zajímá značka Mahindra a její tři modely, nyní nabízené také na českém trhu.

V současné nabídce najdeme dvě modelové řady – Bolero a z ní odvozenou Goa, kterou tvoří pětimístné SUV a dva pick-upy, s dvoumístnou kabinou Single Cab nebo pětimístnou Double Cab.
Na pohled sice nevypadají dvakrát moderně, spíš tak někdy z devadesátých let minulého století. Ale na druhou stranu účel světí prostředky a také retro styl přichází opět do módy. Všechny tři modely charakterizují hranaté tvary a příď s robustním žebrováním. U pick-upů v černé barvě, zatímco u osobní verze lakované v barvě karosérie, což rozhodně zvyšuje celkové pojetí. Dílenské zpracování je však na velice dobré úrovni, plechy jsou dobře lícované, mnohdy lépe než u dražších automobilů této kategorie.
Hlavně si musíme uvědomit, že nejde o luxusní automobil, ale užitkové automobily a platné pomocníky pro práci ve ztížených podmínkách nebo pro přepravu v terénu. Nemusíme se s nimi proto obávat vydat mimo asfaltové cesty, abychom je náhodou nepoškodili.
Ani interiér neoplývá žádnou modernou, ale je spíš spartánsky ztvárněn. Přesto nás překvapila velice pohodlná sedadla, i když první pohled tomu příliš nenasvědčuje. Zvláště v SUV jsou potažena příjemnou textilií, vpředu nechybí loketní opěrka.
Přístrojová deska je jednoduchá a přehledná. V zorném poli řidiče se nachází analogový otáčkoměr a rychloměr a ukazatele stavu paliva a chladicí kapaliny. Řadicí páka pětistupňové převodovky je na správném místě, jen tlačítka elektrického ovládání oken vpředu i vzadu jsou umístěná netradičně vedle páky ruční brzdy.
Zákazníka překvapí poměrně bohatá výbava. Všechny modely GOA mají mj. manuální klimatizaci, automatický zámek volnoběžek předních nábojů, posilovač řízení, výškově nastavitelný volant, rádio, elektricky ovládána okna, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 16“ ocelové ráfky. V pětimístném SUV dostaneme ještě střešní systém, zadní spoiler s brzdovým světlem, přední spoiler s integrovanými mlhovkami, u verze Doule Cab třeba pak zadní diferenciál s osmdesátiprocentní svorností. Za příplatek nebo jako součást vyšších výbav je k dispozici ABS.
Mahindra Goa ve všech provedeních používá řadový vznětový přeplňovaný čtyřválec rakouského výrobce AVL s přímým vstřikováním Bosch common rail, splňující emisní normu Euro IV. Vpředu podélné uložený motor má hliníkovou hlavu válců s vačkovým hřídelem a pětkrát uložený klikový hřídel. Z objemu 2498 cm³ dosahuje výkonu 79 kW (108 k ) při 3800/min a točivý moment 250 Nm od 1800 do 2200/min. To jsou poměrně slušné hodnoty k dosažení rychlosti 150 km/h, i když ta není v případě vyloženě terénních modelů tak důležitá. Mnohem důležitější je v tomto případě elektronicky připojitelný pohon všech kol s viskózní spojkou Borg Warner, rozdělující sílu mezi přední a zadní nápravu. V běžném provozu vystačíme s pohonem pouze zadních kol, při vjezdu do terénu si otočným ovladačem na středovém tunelu připojíme pohon předních kol v poměru 50:50 a na překonání těžkých překážek máme k dispozici ještě redukci.
Podle údajů výrobce spotřebuje na sto kilometrů v průměru asi 9,5 litru nafty.
Sami jsme se přesvědčili, že v terénu zvládne Mahindra poměrně hodně (záleží pochopitelně na vhodném vzorku pneumatik o rozměru 235/75 R15 nebo 235/70 R16). Na druhou stranu se také na asfaltu chová velice vzorně. Jen při rychlejší jízdě v zatáčkách se trochu nakloní, jinak drží dobře stopu. Přední kola jsou nezávisle zavěšena na dvojitých lichoběžníkových ramenech. Vzadu je ještě klasická tuhá náprava s listovými pery. K brzdění slouží kotoučové brzdy s vnitřním chlazením vpředu a bubnové vzadu.
Výhodou indických terénních automobilů Mahindra Goa je především vysoká užitná hodnota, nenáročná údržba a nízké provozní náklady. Osobní provedení GLX stojí 518 495 Kč bez DPH, pick-up s dvoukabinou 489 360 Kč. Více informací získáte na www.mejznar.cz


Rozměry a hmotnosti
TypGOAGOA Single cabGOA double cab
Délka(mm)432550985098
Šířka(mm)177017701770
Výška(mm)191618601942
Rozvor(mm)268030403040
Rozchod kol(mm)1450/14501450/14501450/1450
Úhel nájezdu vpředu39º39º39º
Úhel nájezdu vzadu25º21º21º
Poh.hmotnost(kg)204020902150
Užit.hmotnost(kg)5701060700
Objem pal.nádrže(l)558080
Světlá výška (mm)210210210



Jindřich Lasík, 4.11.2009


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar