Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Honda CR-V 1.6 i-DTEC - prvotřídní diesel

Více než pět milionů prodaných vozidel ve sto šedesáti státech světa od roku 1995 předchází čtvrté generaci Hondy CR-V. Zatímco se první generace od té současné poměrně dost lišila, tak od druhé si uchovává své charakteristické rysy.

Honda CR-V zraje jako víno. Čím starší – tím lepší. Musíme hned v úvodu prozradit, ať jsme se snažili sebevíc, tak jsme vyloženě slabé místo neobjevili, ani u verze s pohonem pouze předních kol.
Zpočátku byly SUV vybaveny výhradně pohonem všech kol, ale s postupem času se ukázalo, že ne všichni motoristé potřebují 4x4. Ostatně třetinu z celkových prodejů SUV představují vozy s pohonem jedné nápravou. A nelze se ani divit.
Oproti předchozí generaci se rozměry nezměnily až na výšku, která se snížila o 30 milimetrů na 1685 mm. To příznivě ovlivnilo aerodynamiku, a tím i spotřebu. Ale cestující nejsou nikterak ochuzeni. Zároveň totiž došlo ke snížení podlahy, a vnitřní prostor se na výšku nezměnil.
Dobře tvarovaná přední sedadla mají optimální rozměry a jsou potažena příjemnou alcantarou. Při dlouhých cestách poskytují víc než slušný komfort, v nejvyšší výbavě jsou elektricky nastavitelná.
Nový volant se silnějším věncem se výborně drží, na náš vkus má možná až příliš tlačítek, která jsou ovšem přehledně uspořádaná. Ale zvyknete si. Přístrojová deska vypadá určitě lépe a moderněji než dřív, a také kvalita a zpracování použitých materiálů jsou viditelné na pohled.
Objem 589 l zavazadlového prostoru je dostačující. Výbornou vychytávkou je sklápění zadních sedadel. Z kufru stačí zatáhnout za madlo nebo stisknout pojistku na opěradla a během několika sekund se samy složí. Sice vznikne nepatrný schůdek, ale objem kufru se zvětší na 1669 litrů a délka ložné plochy o 140 milimetrů na 1570 milimetrů. Potěší rovněž jeho o 25 mm snížená hrana ulehčující manipulaci se zavazadly. Snad jen víko by se mohlo otevírat o pár centimetrů výš, aby se pod něj vešly třeba i osoby 180 centimetrů vysoké.
Zatímco zážehový dvoulitr se dodává jak pro verzi 4x2, tak i 4x4, tak silnější vznětový čtyřválec 2.2 jen pro čtyřkolku. Komu, ale stačí pouze pohon předních kol, toho potěší nový turbodiesel 1.6, jenž jsme vyzkoušeli v Civicu, a je hodně dobrý. Nyní jsme byli zvědavi, jak obstojí v SUV.

Nový vznětový čtyřválec 1.6 i-DTEC s hliníkovou hlavou válců spojenou s hliníkovým blokem, váží o 47 kg méně než motor 2.2 i-DTEC. Tloušťka stěn válců se snížila na 8 mm (2.2 i-DTEC 9 mm), což je u dieselu neobvyklé. Byly použity lehčí písty a ojnice ale také kratší a tenčí spodní část pístu
Otáčky turbodmychadla Garrett s plnicím tlakem 1,5 baru a s proměnlivou geometrií, jsou přesně řízeny elektronickými systémy motoru, čímž se minimalizuje tzv. turboefekt a je zajištěna optimální kombinace zátahu v nízkých a středních otáčkách a výkonu ve vysokých otáčkách. Největšího točivého momentu 300 Nm dosahuje ve 2000/min, ale už v 1500/min lze využít až devadesát procent síly.
Honda CR-V 1.6 i-DTEC využívá stejnou šestistupňovou přímo řazenou převodovku jako Civic 1.6 i-DTEC. Je mj. o 7 kg lehčí než u 2.2 i-DTEC.
S vozem jsme najezdili tisíc kilometrů po nejrůznějších silnicích, od dálnic až po třetí třídy a dosáhli průměrné spotřeby do 5,5 litrů na sto kilometrů.
Pro šetřílky úsporné jízdy připravila Honda opět zelené tlačítko ECO, které řídí činnost škrticí klapky, tempomatu a klimatizace. Do jaké míry jedete úsporně, vás informuje zelená oblast kolem rychloměru. Sice nějaké deci ušetříte, ale ochudíte se o svižnou jízdu.
U stojícího vozu je podsvícení ukazatele rychlosti bílé, stejně jako při prudké akceleraci nebo brzdění. Pokud řidič jede úsporně, změní se barva podsvícení na zelenou. Při jemném zrychlení a zpomalování, kdy se řidič pouze mírně odchýlí od ideální úrovně otevření škrticí klapky, je podsvícení ukazatele rychlosti žlutozelené.
Vůz využívá stejné vzpěry McPherson vpředu a víceprvkovou nápravu vzadu, jako ostatní modely CR-V. Sdílí rovněž stejný přední a zadní stabilizátor, které snižují naklánění karoserie při průjezdu zatáčkami. Zadní náprava dostala účinnější tlumiče, které zlepšily chování v zatáčkách.
Pro motor 1.6 i-DTEC je první výbava Comfort v ceně 619 900 Kč, která zahrnuje systémy ABS, VSA (stabilizace), BA (brzdový asistent), TSA (stabilizaci pro jízdu s přívěsem), asistent rozjezdu v kopci, multifunkční displej MID, aktivní elektrický posilovač EPS, indikátor řazení, start/stop systém, výškově stavitelné sedadlo řidiče, loketní opěrky, duální klimatizace, tempomat, elektricky ovládaná okna, denní svícení atd.
V nejvyšší výbavě Lifestyl za 749 900 Kč najdeme například potahy alcantara, vyhřívaná přední sedadla, výškově stavitelné sedadlo spolujezdce, prémiový audiosystém a subwoofer, tmavá boční okna, parkovací senzory vpředu a vzadu, zadní parkovací kamera, automatické přepínání dálkových světel (HSS), Bi-HID světlomety s automatickým sklonem a přisvěcováním do zatáček, automatické spínaní světel při setmění atd.
Čtvrtá generace změnila na voze prakticky všechno – od designu přes systém sklápění sedadel až po nový hodně úsporný turbodiesel 1.6. Konkurence v této třídě je sice velká, ale Honda CR-V má díky předchozím generacím stále dobrý zvuk a hlavně má co nabídnout. Cena se možná zdát být vyšší, ale je třeba si pozorně pročíst seznam výbavy a zjistíte, jak dobře na tom Honda CR-V vlastně je. Připlácíte už jen za hodně málo věcí.


Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1597 cm³
Výkon: 88 kW (120 k) při 4000/min
Točivý moment: 300 Nm při 2000/min
Kompresní poměr: 16:1
Rychlost: 182 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,2 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 4,8/4,3/4,5 l/100 km
Rozměry: 4570 x 1820 x 1685 mm
Rozvor kol: 2630 mm
Zav.prostor: 589/1669 l
Cena: 619 900 Kč (Comfort)


J.Lasík 8.1.2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar