Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Dacia Lodgy 1.6 - za málo peněz, hodně auta

Rumunské Dacie, byť často nemají se zemí původu mnoho společného, jdou v poslední době dobře na odbyt a mezi zákazníky se těší stále větší obliby. Dokazuje to i desátá příčka nejvíce prodávaných značek na českém trhu.

Vloni obohatila Dacia trh hned o dva přírůstky – prostorný Lodgy a koncem roku ještě o modernizované Sandero. A další novinky na sebe nenechají dlouho čekat. My jsme byli zvědavi, co může nabídnout velkoprostorový Lodgy, kromě hodně zajímavé ceny 214 900 Kč za verzi 1.6 v základním provedení Access. Právě tato Dacia nemá s rumunským závodem mnoho společného, neboť se vyrábí v Maroku. V pořadí čtvrtý model v novodobé historii vedle Logana, Sandera a Dustera zaujme velkým vnitřním prostorem určitě víc než designem, který se nemusí líbit každému.
Ovšem, kdo hledá nadprůměrný vnitřní prostor, ten je na správné adrese. V našem případě se jednalo o pětimístnou variantu, ale za 15 000 Kč si můžete přikoupit ještě dvě sedadla třetí řady pro dospělé osoby. Tedy žádná provizorní sedadla, jaká často vídáme v jiných MPV. V pětimístném provedení má zavazadlový prostor objem 827 litrů, po sklopení druhé řady se zvětší na 2617 litrů. A to už je na úrovni užitkového automobilu. Přístup k němu ulehčuje zadní výklopné víko, které se otevírá sice vysoko, ale možná bychom ještě nějaký ten centimetr navíc uvítali. Naproti tomu manipulaci s těžšími předměty ulehčuje nízká hrana, jen pár centimetrů nad zemí.
Druhou řadu sice nelze posouvat, ale i tak poskytuje dost místa i vyšším osobám. U předních sedadel bychom uvítali o trošku výraznější boční vedení. Sedadla můžeme z vozu vyjmout, ale vzhledem k jejich hmotnosti to nebude zase tak snadné.
Dacie Lodgy dává vybrat ze dvou zážehových motorů – 1.2 TCe/115 k a 1.6/82 k a dvou vznětový přeplňovaných, notoricky známých 1.5 dCi/90 k a 107 k. U testovaného vozu poháněla přední kola zážehová „jedna-šestka“ s výkonem 82 k, která dokáže rozjet vůz na 160 km/h. Průměrná spotřeba je hodně odvislá na způsobu jízdy – lze jet za 7,5 litru, ale také třeba za 9 litrů benzinu. Motor je kombinován s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou.
Přední kola jsou nezávisle zavěšena na vzpěrách McPherson a trojúhelníkových ramenech, vzadu je torzní příčka z modelu Kangoo druhé generace. Při jízdě nás překvapilo jak dobře sedí v zatáčkách a nenaklání se, a díky odpružení se vyrovnává dobře s nekvalitními silnicemi.
Lodgy v základní výbavě Access, zahrnující mj. ABS, čtyři airbagy, hydraulický posilovač přijde na neskutečných 214 900 Kč v pětimístném provedení. Pro toho, kdo je skromný a nepotřebuje mít vůz plný „elektriky a elektroniky“, jistě zajímavá cena. Druhý stupeň (obohacený o palubní počítač, centrální zamykání, elektrické ovládání předních oken, dělené třímístné sedadlo druhé řady) stojí 229 000 Kč se stejným motorem, verze pro 7 je o 15 000 Kč dražší. Nabídku verze 1.6 uzavírá třetí stupeň výbavy Arctiva s omezovačem rychlosti, elektricky ovládanými a vyhřívanými zrcátky, manuální klimatizací a paketem komfort (výškově stavitelný volant i sedalo) stojí 244 900 Kč.
A proč jsou Dacie tak úspěšné? Jednak poměrem ceny a užitné hodnoty, potom zákazník zaplatí jen za to, co opravdu potřebuje a třetím důvodem je spolehlivost. Lodgy může být nabízen za nízké ceny, i proto, že nepoužívá právě nejmodernější techniku, ale osvědčenou a léty ověřenou značky Renault. A také třeba proto, že vpředu jsou kotoučové brzdy, a vzadu bubnové atd. Za ušetřené peníze si můžete pak přikoupit třeba stabilizační systém ECS s protiskluzovým ASR (8 000 Kč), elektricky ovládaná zadní okna (3000 Kč), zadní parkovací senzory (6000 Kč) nebo autoradio (5000 Kč) atd.
Z toho vyplývá, že cena a velký vnitřní prostor jsou největší přednosti Dacie Lodgy, která se tak stává vhodným automobilem pro skromné motoristy, kterým nevadí „okna na kličku“.



Základní technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1598 cm³
Výkon: 61 kW (82 k) při 5000/min
Točivý moment: 134 Nm při 2800/min
Rychlost: 160 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 14,5 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 9,4/5,7/7,1 l/100 km
Rozměry: 4498 x 1751 x 2004 mm
Rozvor kol: 2810 mm
Objem zav.prostoru: 827/2716 l
Cena: 244 900 Kč (1.6 Arctica)


J.Lasík, 3.1.2012

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar