Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën DS3 1.6 THP ve stylu WRC nemá chybu

Musíme přiznat, že už dlouho nás neokouzlil automobil svým ztvárněním víc uvnitř než zvenku. Tím nechceme říct, že by se nám snad design nelíbil, to rozhodně ne. Ale to jsme ještě netušili, co nám nabídne jeho motor a podvozek.

Aby Citroën ještě více přitáhl zájem veřejnosti o své už tak dost atraktivní modely, tak se rozhodl vytvořit k řadám C3, C4 a C5 deriváty o označením DS. Prvním z řady je vydařený model DS3, přičemž zkratka DS nemá v tomto případně ani tak vyvolat vzpomínky na modely DS z padesátých let. Ale znamená Different Spirit – tedy odlišný duch. A to se Francouzům vydařilo. O místo na slunci by měl bojovat například s retro Mini,má oslovit mladé lidi, a proto je přímo stvořený pro individaulizaci podle vlastních představ.

Posuďte sami –
6 pohonných jednotek
3 stupně výbavy
4 polepy střechy
7 hlavic řadicí páky
8 čalounění a dekorů přístrojové desky
25 typů kol 38 kombinací střechy a karosérie

Nechtějte snad ani vědět, kolik kombinací může opravdu vzniknout. Tolik, že na silnici nepotkáte dvě stejná vozidla.
V našem případě se jednalo o předváděcí automobil ve stylu soutěžní verze WRC, s níž Sebastien Loeb sbírá jedno vítězství za druhým. Proto také budil značnou pozornost všude, kde jsme se s ním objevili. Vůz využívá ke svým akcím, jak Citroën ČR, tak nový prodejce Auta Motol.
Když si už myslíte, že vás snad už nemůže Citroën ničím překvapit, tak jste na omylu. Například taková drobnost – světla pro denní svícení. Šest LED diod tvoří jakési svislé pásky. Bezpochyby zajímavý nápad. Ostatně celá příď s velkoplošnými světlomety a lichoběžníkovou maskou chladiče vzbuzuje pozornost, stejně jako hodně netradiční sloupky B nebo 16“ kola.
Model DS3 vychází z platformy C3, která prošlo menší modifikací, a tak je o 8 mm delší (3948 mm), o 13 mm užší (1715 mm) a o 66 mm nižší (1458 mm). Právě výška přispěla ke sportovnímu naturelu třídveřového hatchbacku, jenž se také stal základem pro soutěžní verzi DS3 R3.
Po otevření dveří, mimochodem dlouhých 1,2 metru se před námi rozevře vstup do interiéru, který musí nadchnout každého sportovně založeného řidiče. Nízko umístěná sedadla mají skvělé boční držení, které vašemu tělu neumožní v rychlých zatáčkách prakticky žádný pohyb. Optimální je i jejich tuhost. Ačkoliv je DS3 pětimístný, tak dozadu se vejdou maximálně dvě osoby, které by ovšem měly být fyzicky zdatné. Přístup není právě jednoduchý, ale ještě, že jsou obě přední sedadla vybavena pamětí.
Vedle sedadel se nám zamlouval tříramenný volant, dole se zploštělým věncem, za ním jsou tři efektní a přehledné analogové přístroje ve třech samostatných tubusech. Střední část přístrojové desky a hlavice řadicí páky mají stejnou barvu jako střecha.
Jak jsme se už zmínili, pro DS3 jsou určeny tři zážehové motory – 1.4/95 k, 1.6 VTI/120 k a 1.6 THP/156 k a vznětové 1.4 HDI/95 k a 1.6 HDI/89 a 110 k. Pro hodně náročné je k dispozici ještě verze DS3 Racing s motorem 1.6 THP o výkonu 205 k. Tentokrát poháněl přední kola zážehový přeplňovaný čgyřválec 1.6 THP o výkonu 156 k.
Společný projekt PSA a BMW považujeme, a nejen my, za jeden z nejlepších zážehových motorů 1.6 současnosti. K vysokému točivému momentu 240 Nm, který lze využívat už od 1750 až do 4000 otáček za minutu přispívá mj. přímé vstřikování paliva, variabilní časování sání i výfuku (mj. sací strana dokáže mechanicky měnit zdvih sacích ventilů, jde o modifikaci soustavy Valvetronic). Stejný motor najdeme pod kapotou Mini Cooperu, ale v něm je spojen se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou (+ 74 000 Kč), stejně jako v tomto voze.
Motor se rozbíhá lehce, je pružný, od 3000/min dá o sobě výrazně vědět a nad pět tisíc otáček vydává ten správný zvuk, jaký k takovému automobilu patří. Vzhledem k pohotovostní hmotnosti něco málo přes jednu tunu umožní hodně svižnou jízdu. Zpočátku se nic neděje, ale jakmile „foukne turbo“, tak se z něj stává malá raketa. Z vozu se vám pak nechce vůbec vystoupit.
A když k tomu připočteme výtečně nastavený podvozek s tvrdšími tlumiči i pery, potom není DS3 co vytknout. Sériová výbava Design pro verzi 1.4 za 374 900 Kč zahrnuje mj. šest airbagů, ESP + ASR, tempomat + omezovač rychlosti, palubní počítač, klimatizaci, 16“ kola atd. Testovaná verze 1.6 VTI se dodává pouze ve výbavě Sport za 486 800 Kč.



Základní technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec VTI
Objem: 1598 cm³
Výkon: 8115 kW (156 k) při 6000/min
Točivý moment: 240 Nm při 1750-4000/min
Rychlost: 210 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,3 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 8,2/4,7/6,0 l/100 km
Rozměry: 3948 x 1715 x 1458 mm
Rozvor kol: 2648 mm
Rozchod kol: 1465/1468 mm
Zav.prostor: 285 l
Cena: 486 900 Kč (Sport)


J.Lasík 29.6.2012

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar