Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Volkswagen Beetle Dune v terénním designu

Beetle je fenomén. Bez ohledu na to, na jakém místě, kdekoli na světě, se objeví, mají lidé radost, když ho spatří. Volkswagen nyní přichází s další novinkou: světovou premiérou Beetle Dune na autosalonu NAIAS v Detroitu.

Beetle Dune je zatím studie, ale všechno na něm je realizovatelné téměř v sériové podobě. Designéři zvětšili světlou výšku o 50 mm a připnuli mu na záda pár lyží. Volkswagen se vrací k myšlence, která se zrodila v lednu 2000 v podobě studie New Beetle Dune, představené v Los Angeles. Zatímco však v Kalifornii vystavená studie byla zejména v interiéru a v konstrukci střechy „science fiction“, hledí Volkswagen s konceptem Dune z roku 2014 mnohem realističtěji směrem k sériové výrobě.
Jeho karoserie je lakována žlutooranžovým metalickým odstínem Arizona. Černou barvou jsou odlišena dvoudílná rozšíření podběhů kol. Základ tvoří matné robustní doplňkové prvky, které nalézají uplatnění také v modelech Cross. Rozdíl je v tom, že nad matnými hlavními díly jsou integrovány lišty s tloušťkou pouhých 1,5 mm. Podběhy kol – nahoře vždy s výřezem ve tvaru poloviny šestiúhelníku – rozšiřují karoserii na každé straně o 24 mm. Celková šířka tak vzrostla o 48 mm na 1856 mm. Beetle Dune je 4290 mm (+12 mm) dlouhý a 1536 mm (+50 mm) vysoký.
Větší šířce karoserie odpovídá rozšířený rozchod kol, vpředu o 29 mm na 1607 mm, vzadu o 29 mm na 1573 mm. Díky této skutečnosti a menšímu zálisu kola 33 mm (místo 44 mm) vyplňují 19“ kola s pneumatikami 255/45 (průměr: 723 mm) perfektně podběhy kol.
Designéři navrhli přední část vozu z velké části nově. Zachován byl základní design s kruhovými bi-xenonovými světlomety. Nový je však design ještě charismatičtější kapoty motoru.
Stejně jako kapota se extrémně dynamicky prezentuje rovněž nový přední nárazník. Hlavním stylistickým prvkem je v něm velký centrální otvor pro přívod vzduchu s černou voštinovou mřížkou.
Beetle Dune pohání zážehový motor (155 kW/210 k) s přímým vstřikováním benzinu a přeplňováním turbodmychadlem, který v kombinaci s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG spotřebuje podle americké metodiky EPA 23 mpg (10,2 l/100 km) ve městě a 29 mpg (8,1 l/100 km) na dálnici.
Beetle Dune se šestistupňovou převodovkou DSG zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhých 7,5 s a dosáhne nejvyšší rychlosti 227 km/h.
– v Americe je to rychlost pro závodní okruhy, v Německu pro volnou dálnici. Vůz s pohonem předních kol v této oblasti využívá mimo jiné výhod svého uspořádání podvozku (precizně vedená přední kola na vzpěrách McPherson a inovativní čtyřprvková zadní náprava). V případě výkonnějších modelů Beetle s přeplňovanými zážehovými motory – a tím i studie Dune – je součástí výbavy navíc elektronická uzávěrka diferenciálu XDS.

Záď je uzpůsobena přepravě lyží, které jsou upevněny zvenku na zadním výklopném víku. Pro nasazení lyží se vyklopí leskle černý prvek po obou stranách zadního spoileru. Následně se spoiler zase uzavře sklopením černého prvku. Nahoře jsou přitom lyže přivedeny do úchytu speciálně vyvinutého střešního spoileru, kde jsou upevněny popruhem s šířkou 20 mm. Samotný střešní spoiler je – stejně jako celá plocha střechy kolem průsvitného panoramatického výklopného a posuvného střešního okna – lakován leskle černou barvou. Zadní výklopné víko lze bez omezení otvírat i s namontovanými lyžemi.
Tým, který navrhl Dune, individualizoval po vizuální i technické stránce také interiér.V ozdobném panelu na přístrojové desce, který je lakován stejně jako karoserie odstínem Arizona nenajdeme přihrádka z modelu Beetle, která ustoupila madlu úplně prvního modelu Beetle. Kompletní informační a zábavní systém má podobu digitálního rozhraní s dotykovým displejem s úhlopříčkou 7,7“ a vysokým rozlišením. Konstruktéři přitom použili displej AMOLED (Active Matrix Organic LED), který zobrazuje extrémně jemné detaily. Vzpomínkou na New Beetle Dune z roku 2000 je přitom digitální zobrazování aktuálního podélného a příčného náklonu, které bylo tehdy integrováno do hlavního přístroje.
Klasickou analogovou podobu má sdružený přístroj s otáčkoměrem (vlevo), rychloměrem (uprostřed) a palivoměrem (vpravo). Stupnice nejsou bílé jako v sériových vozech, nýbrž září barevným odstínem „Arizona“. To samé platí pro stupnice přídavných přístrojů nad středovou konzolí s ukazatelem plnicího tlaku, stopkami a ukazatelem teploty motorového oleje.
Studie je vybavena sportovními sedadly, vnější plochy předních sportovních sedadel a dvou zadních sedadel jsou potaženy přírodní kůží v titanově černém odstínu. Prostřední plochy mají naproti tomu potahy z mimořádně prodyšné tkaniny („Gobi“) ve světlém barevném odstínu „Ceramique“.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar