Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mitsubishi XR-PHEV - plug-in koncept

Na autosalonu v Ženevě 2014 jsme svědky evropské premiéry koncepčního modelu Mitsubishi Concept XR-PHEV, který přináší technologii hybridního elektrického pohonu a chytře kombinuje prvotřídní techniku, nízký dopad na životní prostředí, výtečnou agilitu a nápadný design připomínající vozy kupé.

Concept XR-PHEV (tj. „X (cross) over Runner“) poprvé představený v listopadu 2013 v Tokiu je další generaci crossoveru nižší střední třídy (segment C) využívajícího plug-in hybridní elektrický pohon (PHEV) Vůz, pohánějící přední kola a spojující funkčnost vozů SUV se sportovním designem kupé, ztělesňuje potěšení z jízdy s nízkým dopadem na životní prostředí.
Z předních partií soustřeďujících pozornost k logu složenému ze tří diamantů lze bezpochyby vyčíst dynamičnost a funkčnost SUV. Rám masky chladiče začíná již pod adaptivními světlomety a pružně se přizpůsobuje záhybům karoserie.
Do střechy jsou vestavěny solární panely sloužící k dobíjení baterie pro napájení přídavného vybavení. Na zadní hraně střechy najdeme spoiler s proměnným sklonem, jenž mění své nastavení podle aktuálních jízdních podmínek.

Concept XR-PHEV prezentuje novou vizuální identitu značky, se kterou se budeme v příštích letech potkávat u nových crossoverů a SUV. Tato vizuální identita, jejímž cílem je symbolizovat funkčnost a bezpečnost typickou pro vozy typu SUV, je založena na vertikálních prvcích (chromovaných nebo světelných), které jakoby vyztužují přední partie vozu po obou stranách masky chladiče.
Concept XR-PHEV zaujme kokpitem zaměřeným na potřeby řidiče a lákajícím ke sportovní jízdě. Sportovní sedadlo řidiče nabízí příkladnou oporu, červené čalounění je sladěno s vnějším lakováním i dekory v interiéru, čímž řidič získává pocit, že se nachází v pravém „režisérském“ křesle, které se od ostatních tří sedadel výrazně odlišuje.
Ztvárnění rychloměru, otáčkoměru a dalších informačních displejů je řešeno tak, aby řidič okamžitě zaznamenal změny a mohl se maximálně soustředit na ovládání vozidla.
Concept XR-PHEV používá lehký a velmi úsporný systém PHEV pohánějící přední kola odvozený od již prověřeného systému, který funguje v Outlanderu PHEV. Systém PHEV zahrnuje přeplňovaný zážehový tříválec
o objemu 1,1 litru s přímým vstřikováním a variabilním časováním sacích ventilů MIVEC; dále vpředu jeden (namísto dvou jako v Outlanderu PHEV) lehký, kompaktní a účinný elektromotor s pomocným měničem; a konečně vysokokapacitní baterii pod podlahou vozu. Měnič slouží ke zvýšení výkonu
i účinnosti elektromotoru a generátoru.
Plug-in hybridní systém pohánějící přední kola bez elektromotoru vzadu umožnil snížení hmotnosti a snížení třecích ztrát, což se odráží v menší spotřebě paliva i elektřiny.

Pohonná jednotka kromě výchozího režimu čistě elektrické jízdy automaticky volí ze dvou dalších režimů – sériového hybridního režimu a paralelního hybridního režimu – vždy podle aktuálních jízdních podmínek a stavu dobití baterie.
Ve stejném duchu je dle požadavků řidiče umožněna čistě elektrická jízda v libovolném bodě zvolené trasy. Pokud se snižuje stav dobití baterie, je možné s využitím režimu nabíjení baterie nebo režimu úspory baterie udržet/zvýšit dobití baterie.

Concept je vybaven palubními zásuvkami 100 V AC (střídavého napětí), jejichž prostřednictvím lze napájet spotřebiče o celkovém příkonu až 1500 W. Kapacita soustavy odpovídá přibližně jednodenní spotřebě průměrné domácnosti – při napájení ze samotné baterie, resp. až 10 dnům v případě dobíjení baterie spalovacím motorem.


Součástí vozu jsou i bezpečnostní prvky. Například elektronický systém MMC pro podporu aktivní bezpečnosti, jenž řidiči pomáhá vyhnout se nehodám či střetům, stejně tak jako vyspělými komunikačními technologiemi tzv. připojeného vozu.

Oba systémy díky vzájemné spolupráci dokáží automaticky předvídat a upozorňovat řidiče na nebezpečné situace, ale také rychle a přesně aktivovat odpovídající bezpečnostní funkce, čímž přispívají k celkovému zvýšení bezpečnosti jízdy. Jde například o tyto systémy:

• Automatické brzdění zamezující střetu s chodcem
• Varovný systém pro monitorování „mrtvých“ úhlů v zadní části vozu*
• Systém pro podporu bezpečné jízdy**
• Automatická dálková světla
• Systém zabraňující nechtěnému rozjezdu vozu***
• Systém zmírňování následků čelní kolize
• Systém upozornění na opuštění jízdního pruhu
• Adaptivní tempomat (ACC)

* Tento systém pomáhá zabránit srážce tím, že upozorňuje řidiče na přítomnost vozidel blížících se zezadu. Rovněž upozorňuje řidiče na zjištěná vozidla či jiné překážky za jeho vozem během couvání, například při parkování nebo výjezdu z garáže.

** Systém podporovaný Národní policejní agenturou Japonska zvyšuje bezpečnost prostřednictvím komunikace s vozidly a silniční infrastrukturou s cílem upozornit řidiče na dopravní signalizaci ve směru jízdy nebo např. blížící se chodce, vozidla či cyklisty na křižovatkách, aby řidič mohl včas zpomalit.

*** Pokud vpředu zabudovaná kamera zjistí jakoukoli překážku bezprostředně před vozidlem a čidla detekují nechtěné sešlápnutí plynového pedálu namísto brzdy, systém automaticky seškrtí výkon motoru a zabrání pohybu vozidla vpřed. Systém zároveň upozorní řidiče, aby si počínal opatrněji.


11.3.2014



Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar