Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi crosslane coupé - debut v Paříži

Koncepční vůz postavený na základě multimateriálového prostorového rámu MSF (Multimaterial Space Frame) se vydává zcela novou cestou ve snaze o snížení hmotnosti, nákladů a spotřeby energie po celou dobu životního cyklu.

[8*] Srdcem hybridního pohonu s možností vnějšího dobíjení (plug-in) je tříválec 1.5 TFSI společně s dvěma elektromotory. Hybridní jednotka stanovuje zcela nová měřítka průměrnou spotřebou paliva pouhých 1,1 l/100 km a emisemi CO2 jen 26 g/km.
Multimateriálový prostorový rám MSF zahrnuje tři materiály – hliník a dva polymery vyztužené uhlíkovými, resp. skleněnými vlákny. Koncept má pohotovostní hmotnost cca 1390 kg včetně lithium-iontového akumulátoru.
Hliníkové profily tvoří souvislou tuhou strukturu kolem prostoru pro cestující. Masku chladiče Singleframe, která plní nosnou funkci a je z hliníku, spojují s prostorem pro cestující nosníky pod přední kapotou.
Konstruktéři použili kompozitový materiál také pro boční prahy, středový tunel, přepážku mezi motorovým prostorem a interiérem a pro příčné nosníky v podlaze. Koncept karoserie je završen povrchovými panely z kompozitu vyztuženého skleněnými vlákny. Hmotnost karosérie odpovídá karoserii výhradně z kompozitů vyztužených uhlíkovými vlákny.


Inovativní hybridní koncept plug-in
Hybridní pohon pracuje s dvěma základními provozními režimy (hybridním a elektrickým). Soustava složená ze spalovacího motoru, dvou elektromotorů a jednostupňové převodovky dosahuje kombinovaného výkonu 130 kW (177 k), zrychlí z 0 na 100 km/h za 8,6 s, resp. za 9,8 s v elektrickém režimu. Nejvyšší rychlost vozu je 182 km/h a průměrná spotřeba paliva jen 1,1 l/100 km. Lithium-iontový akumulátor má kapacitu 17,4 kWh, což postačuje k ujetí cca 86 km v elektrickém režimu.
Tříválec TFSI 1.5, vyladěný na výkon 95 kW (130 k) a točivý moment 200 N.m, je spojen s elektromotorem (EM1), který plní primárně funkci spouštěče a alternátoru. Jeho výkon je 50 kW a točivý moment 210 N.m. Pohon vozu má na starosti druhý elektromotor (EM 2) s výkonovými parametry 85 kW a 250 N.m. Převodovka umožňuje připojit spalovací motor včetně alternátoru ke zbývající části hnacího řetězce prostřednictvím zubové spojky.
Hybridní soustava pracuje v různých provozních režimech v závislosti na aktuálních podmínkách. Od 0 do 55 km/h zajišťuje sílu výhradně EM 2, napájený primárně z akumulátoru. V režimu sériového hybridního pohonu vyrábí spalovací motor a alternátor (EM 1) elektrickou energii za účelem podpory, odlehčení nebo nahrazení akumulátoru při nízkém stavu nabití.
Režim elektrického pohonu je možný do 130 km/h. Od cca 55 km/h se může k hnacímu řetězci připojit spalovací motor TFSI s alternátorem – v tomto hybridním režimu pracují oba zdroje hnací síly společně s cílem maximalizovat hospodárnost a výkon. Nad 130 km/h je hlavním zdrojem síly tříválec, ale EM 1 ho může v případě potřeby podpořit.
Řidič si může vybrat mezi nastavením cruise a race. Režim cruise upřednostňuje elektrický pohon. Pohodlí posádky neruší žádné řazení, ani přepínání mezi jednotlivými zdroji hnací síly.
Audi crosslane coupé s 2+2místným interiérem je postavené na rozvoru 2,56 m. Vnější délka je 4,21 m, šířka 1,88 m a výška 1,51 m
Lichoběžníkovité světlomety používají technologii Audi Matrix LED. Malé, individuálně ovládané elektroluminiscenční diody zajišťují veškeré osvětlovací funkce a mikroreflektory umožňují precizní rozložení světla. Do nárazníků jsou vsazeny otvory pro přívod vzduchu, většinou s hladkým povrchem. Skrz dva úzké otvory v přední kapotě je vidět horní hliníkový nosník rámu MSF.
Střecha tvořená dvěma panely je z uhlíkového kompozitu a váží necelých 10 kg. Střechu lze elektricky odjistit, sejmout a uložit ji nad zavazadlovým prostorem, který je v rámci struktury karoserie samostatným prvkem a připevněn k zadní stěně opěradel zadních sedadel. Stisknutím tlačítka se celek elektricky posune o 40 cm dopředu, čímž se v koncové poloze dostane pod zajištěnou střechu.
Řidič a spolujezdec sedí v elektricky nastavitelných sportovních sedadlech s integrovanými opěrkami hlavy, jejichž skořepiny jsou z uhlíkového kompozitu. Součástí středové konzoly je páka voliče, která slouží k ovládání hybridního polohu a po spuštění vozidla se elektricky vysune. Ramena volantu nesou ovládací plochy pro palce, jejichž prostřednictvím má řidič pod kontrolou většinu funkcí. Tento způsob ovládání je stejně intuitivní jako používání velkého touchpadu na středové konzole.
Audi crosslane coupé představuje nové internetové služby Audi connect. Cestující jsou vždy ve spojení s internetovou komunitou – prostřednictvím portálů Twitter a Facebook nebo zasíláním fotografií a videí. Novou funkcí je Escape Manager – program, který mohou cestující využívat k hodnocení tras, po nichž jedou, pro své přátele.
Podlaha je vyrobena z polymeru vyztuženého skleněnými vlákny, do něhož je na některých místech vložen nový materiál: silná lana jsou v tomto případě spletena s pryžovými vlákny do koberce odolného vůči opotřebení. Designéři použili rozmanité materiály také při výběru kůží.


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar