Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Strejc a Janáček vítězí v Rallye Budapest - Bamako

Druhá společná účast posádky Strejc – Janáček přinesla své ovoce a zasloužené vítězství v dálkovém africkém maratónu. Rallye Budapest – Bamako 2013 se stala jejich kořistí se speciálem Subaru Leone 2,5.

Trochu ve stínu velkých a drahých závodů jako je Rallye Dakar nebo Africa Eco Race se jedou na začátku roku další dálkové maratóny, které jsou dostupné řekněme „široké veřejnosti“. Samozřejmě, že náklady na takový závod stejně nejsou nízké, ale v porovnání s Dakarem se jedná o několikanásobně nižší výdaje jednotlivých týmů.
Co však zůstává, je náročnost těchto rallye. Stejně jako u velkých podniků je třeba zdolat za 14 dní závodu víc jak deset tisíc kilometrů. Poprat se s nástrahami tratě, s technickými problémy a svou roli hraje v takto náročných podmínkách i fyzická a psychická připravenost posádek. Bez předchozích zkušeností se nedá vyhrát ani na Dakaru, ani při Rallye Budapest – Bamako.
Jak Jirka Strejc, tak i Míla Janáček se této rallye účastnili již potřetí. Jirka Strejc jel poprvé se svým Subaru již v roce 2010, nicméně tenkrát byla soutěž zkrácena na území Maroka, a tak sbíral své první africké zkušenosti. Subaru se však osvědčilo a není divu, neboť jej v dobřanských dílnách stavěli zkušení mechanici, kteří předtím přivedli na svět speciál, který dlouhá léta vévodil domácímu šampionátu OffROADových maratónů.
Proti tomu navigátor Míla Janáček, již ostřílený z profesionálních závodů cross country měl za sebou i účast na Rallye Dakar, jak v Africe, tak v Jižní Americe. Závodu Budapest - Bamako se v roce 2009 zúčastnil s vozem Hummer H2 a poté co se vrátil z Dakaru 2011 se zraněním páteře, které rychle vyléčil, se dohodl na dalších závodech právě s dobřanským „subaru guru“ Jirkou Strejcem. Dlouholeté přátelství zpečetili slibem, že se další rok potkají v kokpitu speciálu Subaru Leone.
Pro rok 2012 se vůz již za účasti Míly Janáčka náležitě „překopal“ hlavně co se podvozku týče. Mimo profesionální odpružení od FRT získal také závodní pneu Fedima nebo neméně důležité xenonové osvětlení Hella. První společná účast přinesla v roce 2012 sedmé místo v absolutním pořadí, ale celý tým cítil, že má navíc. Proto se rozhodli pro další účast v roce 2013 a chtěli si s Afrikou „vyrovnat nevyřízené účty“.
Úpravy na voze byly spíše kosmetické a vycházely ze zkušeností z předchozích let. Více se pracovalo na podpoře týmu a asistenčních vozech tak, aby mohlo Subaru jet opravdu naplno. A to posádka plnila od samotného začátku. Respektive od prvních afrických etap, neboť první supermaratón přes Evropu byl poznamenán sněhovými kalamitami v Maďarsku a Slovinsku a česká posádka nechtěla riskovat techniku. Znamenalo to vstup do závodu z pátého místa a stahování ztráty téměř 40 bodů. Duo Strejc – Janáček tak mělo před sebou nelehký úkol.
Smazat takové manko znamenalo zvládat všechny následující etapy s maximálním počtem bodů a získat navíc bonusy za dojezd v limitu či bonusy za speciální body. Od páté etapy toto předsevzetí plnili do posledního puntíku. Přestože pětadvacet let staré kombi, bylo jediným osobákem mezi terénními vozy v závodní kategorii, dokazovalo od Maroka, přes Západní Saharu, až po nejnáročnější úseky v Mauretánii, že je klasickým offroadům jako jsou Nissan Navara, Pathfinder, Toyota Land Cruiser či Hilux, Nissan Patrol nebo Mitsubishi Pajero, více než rovnocenným soupeřem. V nejnáročnějších etapách bralo Subaru jedno etapové vítězství za druhým.
Jednou exceloval Jirka Strejc jako skvělý řidič, když byla třeba rychlost a cit pro terén, podruhé zkušenosti Míly Janáčka s navigací a znalostí prostředí a potřetí oba podrželo neskutečně odolné auto, které si nechalo mnohdy líbit víc, než kdokoliv ostatní čekal. Ještě před vstupem do Mauretánie figurovala posádka na třetím místě a po dvou náročných etapách v dunách od Ataru k městu Tidjikja byla česká dvojice na dosah pár bodů k prvním dvěma posádkám ze Slovenska. Několikanásobní vítězové této rallye, manželé Ulrichovi na Nissanu Navara, sice více jak polovinu závodu vedli, ale po první etapě v Senegalu se museli sklonit před náporem našich reprezentantů, kteří se díky dalšímu etapovému vítězství dostali do celkového vedení v soutěži.
Soutěž pokračovala dalšími náročnými etapami na jih Senegalu a podruhé za sebou měla cílovou destinaci v hlavním městě Guinea Bissau. Město Bissau tak opět nahradilo Bamako, které je hlavním městem Mali. Jak asi všichni tuší, díky válečnému konfliktu, který již řeší francouzské a anglické jednotky, není Mali zrovna ideálním regionem pro tento závod, a tak musel organizátor znovu vzít zavděk sousední Guineou Bissau. I přesto, že další čtyři etapy do cíle nebyly procházkou růžovým sadem, podařilo se udržet těsný náskok až do cílového Bissau.
V sobotu 9. února se mohlo večer začít slavit. Historicky první vítězství českého týmu v této náročné dálkové rallye bylo tvrdě vydřené a zasloužené. Jediným kdo byl schopen držet v Africe s českým vozem krok byla Toyota Land Cruiser 76, kterou pilotoval Zoltán Csányi. Ten však díky poruše převodovky ve čtvrté etapě přišel o možnost bojovat o prvenství a musel se spokojit se čtvrtým místem celkově. I tak to bylo nejlepší umístění maďarského týmu, tedy domácího z pohledu organizátora.
Vítězné Subaru ještě doplnila týmová rychlá asistence v podobě Toyoty Land Cruiser s posádkou Martin Mikulenčák – David Žitník – Standa Knap na patnáctém místě a do Bissau bez jediného problému dorazila i stříbrná asistenční Toyota LC s posádkou Jarda Svatoň – Tonny Šimek – Gabi Kulcsárová.
Jim i všem našim partnerům patří velký podíl na úspěchu celého týmu. Nyní po návratu čeká vítězné auto kompletní repase a tým se pomalu ohlíží po zajímavých závodech v této sezóně. Navíc mají v Dobřanech již nápad na nového závoďáka a tak to vypadá, že zase bude co dělat a o čem psát. Více foto, denní aktuality z rallye a info o týmu najdete na www.subarudobrany.cz.

PZ

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar