Jänner rally - dramatický závěr pro Kopeckého
Nestává se tak často, aby už 1. ledna začaly posádky soutěžních automobilů najíždět trať, a tak musely na bujaré oslavy Silvestra zapomenout. Kdo chtěl na Jänner rally uspět, si musel přivstat, neboť už 3.ledna v půl osmé ráno byl start.
Vítězství z loňska obhajoval Jan Kopecký, který má za sebou už hezkou řádku úspěchů a nyní je s Pavlem Dreslerem rozšířil o další, a hodně cenný. Navíc ukázal, že má nervy ze železa. Tři zkoušky před cílem prorazil pneumatiku, ztratil půl minuty a z vedoucí pozice klesl rázem na třetí místo. Ale v cíli měl náskok pět desetin sekundy na Bouffiera. Nevídaný výkon v náročných podmínkách, jaké nepamatují ani nejostřílejší jezdci. Gratulujeme.
Ale pojďme se podívat na rally hezky od začátku. Už pohled do startovní listiny sliboval pěknou podívanou. S Peugeoty 207 S2000 přijeli černý kůň Bryan Bouffier, zkušený Francoise Delecour, polský miliardář Michal Solowow, ale také Pavel Valoušek. Se Škodou Fabia S2000 odstartovali mj. Jan Kopecký, domácí hvězda Raimund Baumchlager, premiérově i Jan Černý. S repasovaným Mini nemohl chybět Václav Pech. S produkčními Mitsubishi Lancer startovali Beppo Harrach, Martin Semerád, Jarek Orsák, Martin Hudec a se Subaru Impreza sympatický a stále dobře naladěný Kajto Kajetanowicz.
První zkoušku vyhrál Kopecký před Bouffirem (+4,4), Pechem (+12,6), zatímco Baumchlager ztratil skoro minutu a Harrach ještě víc. Další dvě zkoušky, které díky nadmořské výšce dokonale prověřily umění posádek i volbu pneumatik. Jelo se převážně po rozbředlém sněhu, a nechyběly ani zrádné ledové úseky. Druhou vyhrál Baumschlager před Harrachem (+1,7), nedařilo se Pechovi (10.místo), Kopeckému (15.), Delecourovi (18.) ani Bouffierovi (30., ztráta takřka minutu). Do vedení se přesto dostal Kopecký před Pechem a Delecourem. Následující zkouška nejvíce vyhovovala Orsákovi před Harrachem (+2,1), zatímco Pech dojel 12., Kopecký 14. Bouffier 20. a Delecour až 24.Vedení stále držel Kopecký, ale druhý už byl Baumschlager (+2,3) a třetí Pech (+2,7).
Následoval druhý průjezd stejnými zkouškami. Hned ve čtvrté dal o sobě poprvé vědět Bouffier před Pechem a Kopeckým, ale na prvních třech místech se pořadí neměnilo. V páté byl nejlepší Baumchlager před Bouffierem, Harrachem a Kopeckým, což vyneslo rakouské jedničce poprvé, ale i naposled vedení před Kopeckým (+3,4) a Pechem (+7,3). Ovšem už v šesté bylo všechno jinak. Vyhrál sice Bouffier před Kajetanowiczem, ale na vedoucí pozici se vrátil Kopecký před Baumchlagerem.
Poté se rallye přesunula z hor do nižších poloh, kde se závodilo převážně na mokrém asfaltu, na kterém bylo vytahané bláto a podmínky stěžovala místy ještě mlha.
Sedmý úsek projel nejrychleji Kopecký před Delecourem a Bouffierem, který vyhrál osmou před Baumchlagerem a Kopeckým a tím do dostal Francouz na druhou příčku. Tady se také lámal chléb poprvé, když trojice Kopecký, Bouffier a Baumchlager odskočili čtvrtému Pechovi o minutu, byť skončil šestý. Ten sice vyhrál devátý úsek, ale hned v dalším zavadil o retardér, vyvrátil kolo a ztratil další minutu. Po první etapě bylo pořadí:
Jestli si ale někdo myslel, že osm rychlostních zkoušek sobotního dne bude snazší, ten se hrozně mýlil. Sice už nehrozil led, ale přibylo bláto a déšť nepřestával.
Třetí Baumschlager sice vyhrál třináctou zkoušku, ale vzhledem k časové ztrátě se soustředil už jen raději na vedoucí pozici v rakouském šampionátu. Do zbytečného risika nešel ani Václav Pech, který byl spokojen s fungujícím Mini. Vítězství mezi 11.až 15.zkouškou si rozdělili Kopecký (2x), Bouffier, Baumschlager, Harrach. Až do patnácté vedl Kopecký s náskokem 20 s na Fracouze, pak prorazil pneumatiku, ztratil skoro minutu a propadl se na třetí příčku. Na vedoucího Bouffiera měl manko půl minuty a do cíle chyběly tři zkoušky – jedna s délkou 8 km a poslední dvě po 25 km. V 16.zkoušce byl sice jen o 0,09 s pomalejší než Kajetanowicz a jen 5,6 s najel na Bouffiera. Pořád mu chybělo 25 sekund, což znamenalo na každém kilometru najet na Francouze půl sekundy. Při prvním průjezdu nadělil největšímu soupeři 14,4 s, při druhém 11,1 sekundy. V cíli tak předstihl po strhujícím závěru Bouffiera o neskutečných pět desetin sekundy po 280 kilometrech rychlostních zkoušek.
Na druhou stranu asi největším smolařem byl Jan Černý, který startoval poprvé se Škodou Fabia S2000 a stále se držel v první desítce, po třetí byl dokonce pátý, pak šestý. Ale v závěrečném testu jej zradil diferenciál a musel vzdát z 9.příčky. Potřebnou jistotu se snažil najít Martin Semerád, předvádějící moc hezkou jízdu a držel se hned za první desítkou. Bohužel technická závada jeho jízdu ukončila.Víc se čekalo od Delecoura, ale jeho výsledek asi nejvíce ovlivnil nedostatek vhodných mokrých pneumatik.
O tom, jak náročná Jänner rally opravdu byla z pohledu jezdců se dozvíte zítra. Ale v každém případě mohou být pořadatelé s průběhem spokojeni.
J.Lasík 7.1.2013
Ale pojďme se podívat na rally hezky od začátku. Už pohled do startovní listiny sliboval pěknou podívanou. S Peugeoty 207 S2000 přijeli černý kůň Bryan Bouffier, zkušený Francoise Delecour, polský miliardář Michal Solowow, ale také Pavel Valoušek. Se Škodou Fabia S2000 odstartovali mj. Jan Kopecký, domácí hvězda Raimund Baumchlager, premiérově i Jan Černý. S repasovaným Mini nemohl chybět Václav Pech. S produkčními Mitsubishi Lancer startovali Beppo Harrach, Martin Semerád, Jarek Orsák, Martin Hudec a se Subaru Impreza sympatický a stále dobře naladěný Kajto Kajetanowicz.
První zkoušku vyhrál Kopecký před Bouffirem (+4,4), Pechem (+12,6), zatímco Baumchlager ztratil skoro minutu a Harrach ještě víc. Další dvě zkoušky, které díky nadmořské výšce dokonale prověřily umění posádek i volbu pneumatik. Jelo se převážně po rozbředlém sněhu, a nechyběly ani zrádné ledové úseky. Druhou vyhrál Baumschlager před Harrachem (+1,7), nedařilo se Pechovi (10.místo), Kopeckému (15.), Delecourovi (18.) ani Bouffierovi (30., ztráta takřka minutu). Do vedení se přesto dostal Kopecký před Pechem a Delecourem. Následující zkouška nejvíce vyhovovala Orsákovi před Harrachem (+2,1), zatímco Pech dojel 12., Kopecký 14. Bouffier 20. a Delecour až 24.Vedení stále držel Kopecký, ale druhý už byl Baumschlager (+2,3) a třetí Pech (+2,7).
Následoval druhý průjezd stejnými zkouškami. Hned ve čtvrté dal o sobě poprvé vědět Bouffier před Pechem a Kopeckým, ale na prvních třech místech se pořadí neměnilo. V páté byl nejlepší Baumchlager před Bouffierem, Harrachem a Kopeckým, což vyneslo rakouské jedničce poprvé, ale i naposled vedení před Kopeckým (+3,4) a Pechem (+7,3). Ovšem už v šesté bylo všechno jinak. Vyhrál sice Bouffier před Kajetanowiczem, ale na vedoucí pozici se vrátil Kopecký před Baumchlagerem.
Poté se rallye přesunula z hor do nižších poloh, kde se závodilo převážně na mokrém asfaltu, na kterém bylo vytahané bláto a podmínky stěžovala místy ještě mlha.
Sedmý úsek projel nejrychleji Kopecký před Delecourem a Bouffierem, který vyhrál osmou před Baumchlagerem a Kopeckým a tím do dostal Francouz na druhou příčku. Tady se také lámal chléb poprvé, když trojice Kopecký, Bouffier a Baumchlager odskočili čtvrtému Pechovi o minutu, byť skončil šestý. Ten sice vyhrál devátý úsek, ale hned v dalším zavadil o retardér, vyvrátil kolo a ztratil další minutu. Po první etapě bylo pořadí:
1.Kopecký | 01:30:36.5 |
2.Bouffier | +0:20.2 |
3.Baumschlager | +0:38.9 |
4.Pech | +02:24.7 |
5.Delecour | +02:49.3 |
6.Kajetanowicz | +02:53.3 |
7.Harrach | +03:20.6 |
8.Orsák | +03:50.3 |
9.Tarabus | +0:04:03.5 |
10.Černý | +0:04:24.6 |
Jestli si ale někdo myslel, že osm rychlostních zkoušek sobotního dne bude snazší, ten se hrozně mýlil. Sice už nehrozil led, ale přibylo bláto a déšť nepřestával.
Třetí Baumschlager sice vyhrál třináctou zkoušku, ale vzhledem k časové ztrátě se soustředil už jen raději na vedoucí pozici v rakouském šampionátu. Do zbytečného risika nešel ani Václav Pech, který byl spokojen s fungujícím Mini. Vítězství mezi 11.až 15.zkouškou si rozdělili Kopecký (2x), Bouffier, Baumschlager, Harrach. Až do patnácté vedl Kopecký s náskokem 20 s na Fracouze, pak prorazil pneumatiku, ztratil skoro minutu a propadl se na třetí příčku. Na vedoucího Bouffiera měl manko půl minuty a do cíle chyběly tři zkoušky – jedna s délkou 8 km a poslední dvě po 25 km. V 16.zkoušce byl sice jen o 0,09 s pomalejší než Kajetanowicz a jen 5,6 s najel na Bouffiera. Pořád mu chybělo 25 sekund, což znamenalo na každém kilometru najet na Francouze půl sekundy. Při prvním průjezdu nadělil největšímu soupeři 14,4 s, při druhém 11,1 sekundy. V cíli tak předstihl po strhujícím závěru Bouffiera o neskutečných pět desetin sekundy po 280 kilometrech rychlostních zkoušek.
Na druhou stranu asi největším smolařem byl Jan Černý, který startoval poprvé se Škodou Fabia S2000 a stále se držel v první desítce, po třetí byl dokonce pátý, pak šestý. Ale v závěrečném testu jej zradil diferenciál a musel vzdát z 9.příčky. Potřebnou jistotu se snažil najít Martin Semerád, předvádějící moc hezkou jízdu a držel se hned za první desítkou. Bohužel technická závada jeho jízdu ukončila.Víc se čekalo od Delecoura, ale jeho výsledek asi nejvíce ovlivnil nedostatek vhodných mokrých pneumatik.
O tom, jak náročná Jänner rally opravdu byla z pohledu jezdců se dozvíte zítra. Ale v každém případě mohou být pořadatelé s průběhem spokojeni.
1. Kopecký – Dresler | Škoda Fabia S2000 | 02:35:45.3 |
2. Bouffier – Fournier | Peugeot 207 S2000 | +00.5 |
3. Baumschlager - Wicha | Škoda Fabia S2000 | +1:18.1 |
4. Pech – Uhel | Mini John Cooper S2000 | +2:47.0 |
5. Harrach – Welsersheimb | Mitsubishi Lancer Evo IX R4 | +3:31.8 |
6. Kajetanowicz – Baran | Subaru Impreza | +3:32.9 |
7. Delecour – Savignoni | Peugeot 207 S2000 | +5:21.2 |
8. Orsák – Šmeidler | Mitsubishi Lancer Evo IX | +6:33.7 |
9. Tarabus – Trunkát | Škoda Fabia S2000 | +7:56.0 |
10. Valoušek – Kostka | Peugeot 207 S2000 | +8:11.8 |
J.Lasík 7.1.2013
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout