Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Volkswagen Golf R Variant - sportovní kombi má 300 k

Poprvé v historii této modelové řady přichází Golf R, ikona mezi kompaktními sportovními vozy s pohonem všech kol, také jako kombi. Golf R Variant odpovídá svým exteriérem až po úroveň střešních sloupků B suverénnímu designu hatchbacku.

Od zadních dveří se může Golf R Variant po-chlubit svébytným designem. V zadní části se odlišuje od ostatních verzí Variant této modelové řady novým nárazníkem v designu R, leskle černým difuzorem, čtyřmi chromovanými koncovkami výfukové soustavy, aerodynamickými plochami na střešních sloupcích D, višňově červenými krycími skly zadních světlometů a osvětlením registrační značky diodami LED.

Při pohledu zpředu je rozpoznatelný podle nárazníku ve specifickém designu R s mimořádně velkými otvory pro přívod vzduchu, originální mřížkou masky chladiče a bi-xenonových světlometů s integrovanými světly pro denní svícení s diodami LED, které tvoří pod dvojitými světlomety stylisticky výrazné dvojité „U“, čímž zajišťují markantní světelný design ve dne i v noci.

Speciálně pro modely R byla navržena 18“ kola z lehké slitiny typu „Cadiz“ s pneumatikami rozměru 225/40, za nimiž jsou brzdy s černě lakovanými brzdovými třmeny, na přání s 19“ koly z lehké slitiny
V interiéru dává nový Golf R Variant o sobě vědět vynikajícími sportovními sedadly čalouněnými kombinací „tkanina-Alcantara“, modrým dekoračním osvětlením, automatickou klimatizací a rádiem s přehrávačem CD. Vzhledu sportovních sedadel vpředu byla přizpůsobena variabilní zadní sedadla. I při obsazení pěti osobami má zavazadlový prostor objem 605 litrů (do výšky opěradla sedadel vzadu). Při využití ložného prostoru s minimální šířkou 1003 mm a minimální výškou 936 mm až k opěradlům sedadel vpředu a až po strop vzroste objem na 1620 l. Délka zavazadlového prostoru k zadní lavici činí 1055 mm, k opěradlům sedadel vpředu 1831 mm.

Podlaha zavazadlového prostoru je výškově nastavitelná a lze ji kompletně vyjmout. Praktické je dálkové odjišťování a sklápění opěradel zadních sedadel dělených v poměru 60:40. Aretace opěradel se jednoduše uvolní páčkou v bočních stěnách zavazadlového prostoru a automaticky se sklopí dopředu, čímž vytvoří téměř rovnou ložnou plochu.
Ozdobná obložení přístrojové desky a výplní dveří se dodávají v provedení Carbon Race. Do výplní dveří je navíc integrováno sériově dodávané dekorační osvětlení. Osvětlené (modře) jsou rovněž prahové lišty. Sériově se dodávají pedály a opěrka nohy na straně řidiče se vzhledem ušlechtilé oceli. Upraveny byly rovněž přístroje a hlavní nabídka na dotykovém displeji ve středové konzole.

Nový Golf R Variant pohání modernizovaný čtyřválec a s výkonem 221 kW/300 k při 5500 až 6200/min patří mezi nejvýkonnější čtyřválcové motory na trhu. Maximální točivý moment 380 N.m je k dispozici v neobvykle širokém rozpětí otáček od 1800 do 5500/min.
Zážehový motor s přímým vstřikováním a přeplňováním turbodmychadlem se vyznačuje celou řadou inovativních řešení, mezi něž patří vodou chlazené sběrné výfukové potrubí integrované do hlavy válců (pro snížení spotřeby paliva při plném zatížení) a dvojitá vstřikovací soustava se vstřikováním přímo do válců a do sacího potrubí. TSI modelu Golf R Variant se díky velmi účinnému plně elektronickému řízení chladicí soustavy velmi rychle zahřeje na provozní teplotu, což snižuje třecí ztráty, a tím i spotřebu paliva. TSI je kromě toho vybaveno proměnným časováním sacích a výfukových ventilů a dvou-stupňovým systémem variabilního zdvihu výfukových ventilů. Díky tomuto řešení lze optimálně řídit výměnu plynů ve válcích z hlediska výkonové charakteristiky, spotřeby paliva a emisí.


Pohon všech kol

Nejnovější generace pohonu všech kol je ve Variantu kombinována se sériově dodávanou automatizovanou šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG, která alternativně umožňuje manuální řazení. Systém 4MOTION, vybavený mezinápravovou spojkou Haldex 5, se aktivuje dřív, než dojde k prokluzu kol. Tím je téměř vyloučena ztráta trakce. Při nízkém zatížení nebo při setrvačné jízdě jsou poháněna primárně přední kola, zadní náprava je odpojena. Toto základní nastavení šetří palivo. Zadní náprava modelu Golf R je však v případě potřeby během zlomku sekundy plynule připojena spojkou Haldex, kterou ovládá elektrohydraulické olejové čerpadlo. V závislosti na jízd-ní situaci může být na zadní nápravu přenese-no téměř 100 procent hnací síly.


Řízení podvozku a poháněcího ústrojí

Kromě spojky Haldex, která plní funkci uzávěrky mezinápravového diferenciálu, je vůz vybaven funkcí elektronických uzávěrek nápravových diferenciálů EDS integrovanou do elektronicky řízeného stabilizačního systému ESC (Electronic Stability Control). U modelu Golf R Variant pracuje funkce EDS na všech čtyřech kolech. Golf R Variant je kromě toho vybaven funkcí XDS+ na přední a zadní nápravě, která při rychlém průjezdu zatáčkou přibrzďuje vnitřní kolo, čímž optimalizuje re-akce vozidla na řízení a potlačuje nedotáčivost. Po technické stránce se u funkce XDS+ jedná o funkční rozšíření elektronické uzávěrky diferenciálů.

Stejně jako Golf R je i Variant sériově vybaven funkcí „ESC Sport“, která se zapíná dvoustupňovým tlačítkem na středové konzole. Stiskne-li řidič tlačítko krátce jednou, přejde ESC do režimu „ESC Sport“. Při velmi rychlých a častých průjezdech zatáčkou, na-příklad na závodním okruhu, reaguje ESC v tomto režimu později a umožňuje ještě agilnější chování vozu. Stisknutím tlačítka ESC po dobu delší než tři sekundy se systém kompletně deaktivuje pro profesionální nasazení na závodním okruhu.

Golf R Variant je sériově vybaven progresivním řízením. Řidič vystačí díky tomuto řízení s menšími pohyby volantu, aby dosáhl požadovaného průměru zatáčení. Například v serpentinách nemusí tak často přehmatávat. Progresivní řízení vyžaduje 2,1 otáčky mezi rejdy, u standardního řízení méně výkonných modelů Golf to je 2,75 otáčky. Zatímco běžné druhy řízení pracují s konstantním převodovým poměrem, disponuje řízení modelu Golf R Variant progresivním převodem řízení. Při manévrování a parkování to řidiči citelně usnadňuje práci. Na silnicích s mnoha zatáčkami a při odbočování zaznamená řidič zvýšení dynamiky díky strmějšímu převodu.

Na přání může být i nový Golf R Vari-ant vybaven druhou generací adaptivní regulace podvozku DCC. Řidič má u DCC na výběr tři jízdní režimy „Comfort“, „Normal“ a „Sport“, které lze vybrat a zobrazit ve „voliči jízdních režimů“ na dotykovém displeji na středové konzole. V režimu „Sport“ jsou jízdní vlastnosti ještě dynamičtější.

Dalším exkluzivním prvkem výbavy je volič jízdních režimů, který se dodává sériově s DCC a jinak na přání. K dispozici jsou čtyři jízdní režimy a v kombinaci s DCC pět programů: Eco, Normal, Individual a speciálně pro model R navržený režim Race. Verze s DCC nabízí navíc mód Comfort. V nastavení Race se mimo jiné zvýší tlumení (tím jsou ještě více potlačeny pohyby karoserie), zrychlí reakce motoru a zvýší dynamika řazení převodovky DSG. Naopak v režimu „Eco“ pracuje řízení motoru, klimatizace a dalších vedlejších agregátů s ohledem na co nejnižší spotřebu paliva. Kromě toho je v režimu Eco k dispozici funkce setrvačné jízdy. Uvolní-li řidič pedál plynu, například před červeným semaforem nebo při jízdě ze svahu, odpojí spojka motor od převodovky DSG a motor běží na volnoběh. Tímto způsobem lze optimálně využívat kinetickou energii modelu Golf R Variant.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar