SsangYong Korando - návrat v plném lesku
Na včerejší tiskové konferenci představila společnost SsangYong ČR zbrusu nový model Korando, kterým se korejský výrobce vrací na náš trh. Druhý dováženým vozem má být v první fázi Rodius. Zatím bude k mání s turbodieselem 2.0.
Po krátké testovací jízdě musíme konstatovat, že SsangYong udělal velký kvalitativní skok kupředu a Korando nás opravdu mile překvapilo. Nejsen líbivým designer z pera renomovaného Giorgetta Giugiara, ale také modernizovaným turbodieselem i přesnou šestistupňovou mechanickou převodovkou. V terénu jsme vůz zatím nezkoušeli, ale na normální silnici je jízda velice příjemná. V mnoha parametrech se vyrovná, někdy dokonce předčí konkurenci.
První Korando, v klicenci Jeep CJ-7, se objevilo v roce 1974, ale v roce 1983 přišel na svět první vlastní model, navíc s pohoenm všech kol. Dalším významným krokem ve vývoji bylo v roce 1996 převzetí technologie vznětových motorů společnosti Mercedes-Benz, kdy byla představena třetí generace.
Šest airbagů – dva čelní, boční a boční hlavové – jsou standardem. K dispozici je také vícefunkční systém ESP, který obsahuje ochranu proti převrácení vozu, brzdového asistenta, asistenta pro rozjíždění ve svahu a signál nouzového zastavení. Mezi další standardní bezpečnostní prvky patří aktivní opěrky hlavy předních sedadel a systém ISOFIX vzadu.
Mohutná přední část zdůrazňuje dynamickou siluetu. Díky podběhům má zvýšenou světlou výšku na 180 mm. Podběhy si ponechávají praktickou černou povrchovou úpravu a doplňují dojem robustnosti.
Přístrojový panel je jednoduchý a elegantní, s dvěma velkými kruhovými měřicími přístroji oddělenými digitálním displejem. Moderní, jednoduché uspořádání ovládacích prvků zvýrazňuje chromově zbarvené obložení.
Vznětový přeplňovaný čtyřválec 2.0 poskytuje výkon 175 k a točivý moment 360 Nm v širokém rozsahu otáček 2000–3000/min, což vede ke snadné akceleraci z nízkých otáček motoru díky elektrickému turbodmychadlu s proměnlivou geometrií lopatek od společnosti Ssangyong. Vstřikování paliva Common Rail třetí generace pracuje s tlakem 1800 barů.
Pohotovostní hmotnost je pouze 1672 kg (verze s manuální převodovkou) díky mnoha úsporným opatřením ohledně hmotnosti, mezi něž patří například použití plastového víka hlavy válců s integrovaným odlučovačem oleje.
významně snižují dunivý hluk v rozsahu středních až vysokých otáček.
Vůz je nabízen s pohonem předních (za nižší cenu) nebo všech kol (AWD) s variabilním rozdělením síly mezi nápravy. Jakmile začnou přední pneumatiky ztrácet trakci, je hnací síla přiváděna k zadním kolům. Navíc má systém AWD zabudovanou speciální ochrannou funkci. Jestliže řidič namontuje rozdílný typ pneumatiky nebo je extrémní rozdíl v opotřebení mezi předními a zadními pneumatikami, dojde ke snížení hnací síly přiváděné k zadním kolům, aby nedošlo poškození převodovky. Inženýři vůz vybavili režimem uzávěrky AWD, který umožňuje manuální rozdělení hnací síly mezi přední a zadní kola při rychlostech do 40 km/h v poměru 50:50.
Zpočátku je Korando nabízeno výhradně se šestistupňovou mechanickou převodovkou, později přijde na trh ještě šestistupňový automat. Spojovací hřídel, který přenáší hnací sílu k systému AWD se obvykle skládá z ocelových trubek a křížových kloubů. Korando místo toho používá homokinetický kloub a pryžovou spojku, čímž byla zajištěna nižší úroveň hluku ve vysokých, konstantních rychlostech. Korando má světlou výšku podvozku 180 mm, přední nájezdový úhel 22,8 stupňů, zadní nájezdový úhel 28,2º a přechodový úhel 18,5º.
Standardní výbava zahrnuje šest airbagů, duální pro řidiče a spolujezdce vpředu, zatímco boční a boční hlavové airbagy se naplní v případě bočního nárazu. Nainstalován je také technicky vyspělý bezpečnostní zádržný systém, který zabraňuje vymrštění cestujících z vozu v případě převrácení vozidla. Další vylepšení přichází ve formě nejnovějšího systému aktivních opěrek hlavy.
Nově vyvinutý systém ABS/ESP porovnává vstupy řidiče do řízení, škrticí klapky a brzdění se stavem vozidla a ovládá systémy motoru, převodovky a brzd tak, aby byla ve všech případech zaručena maximální bezpečnost. Tento systém může dokonce rozpoznat abnormální situaci, například když jsou omylem současně sešlápnuty pedály plynu a brzdy, a ovládat a potlačit funkci, ve které se motor vrátí do volnoběžných otáček, aby se pomohlo zabránit potenciální nehodě.
Systém ESP pracuje spolu s hydraulickým brzdovým asistentem (HBA) za účelem použití maximální brzdné síly v případě nouze, čímž se zkrátí brzdná dráha, pokud není řidič schopný nebo dostatečně zkušený k tomu, aby vyvinul plný tlak na brzdový pedál. Ochrana proti převrácení vozu (ARP) poskytuje řidiči další asistenci tím, že zabraňuje nestabilitě během náhlých změn směru. Aby bylo rozjíždění ve svahu snadnější a bezpečnější, je také nainstalován asistent pro rozjíždění ve svahu (HSA). Signál nouzového zastavení (ESS) upozorňuje vozidla za vámi na probíhající nouzové zastavení a aktivaci systému ABS. Všechny tyto systémy najdeme již v základní výbavě Active , kam patří dále mj. elektronický tempomat, palubní počítač, šest airbagů, aktivní opěrky hlavy vpředu, manuální klimatizace, elektrické ovládání oken atd.
Široký rozchod kol zaručuje cestujícím pohodlí vpředu i vzadu. Cestujícím vzadu skýtá výhodu rovná podlaha bez rušivého tunelu převodovky, zatímco sedadla druhé řady je možné rozdělit v poměru 60 : 40 a díky systému sklápění sedadel fold & dive je možné dosáhnout různých obměn polohy sedadel. Po otevření pátých dveří najdete zavazadlový prostor s objemem 486 l včetně přihrádky pod podlážkou.
Korande se dodává na český trh ve třech stupních výbavy – Active. Comfort a Executive.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1998 cm³
Výkon: 129 kW (175 k ) při 4000/min
Točivý moment: 360 Nm při 2000-3000/min
Rychlost: 179 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,0 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,9/5,5/6,4 l/100 km
Rozměry: 4410 x 1830 x 1675 mm
Rozvor kol: 2650 mm
Rozchod kol: 1573/1558 mm
Světlá výška: 180 mm
Nájezdový úhel vp/vz: 22,8º|28,2º
Přechodový úhel: 18,5º
Stoupavost: 48%
Náklon: 40 %
Brodivost: 300 mm
Příklady cen
J.L.5.2.2011
První Korando, v klicenci Jeep CJ-7, se objevilo v roce 1974, ale v roce 1983 přišel na svět první vlastní model, navíc s pohoenm všech kol. Dalším významným krokem ve vývoji bylo v roce 1996 převzetí technologie vznětových motorů společnosti Mercedes-Benz, kdy byla představena třetí generace.
Šest airbagů – dva čelní, boční a boční hlavové – jsou standardem. K dispozici je také vícefunkční systém ESP, který obsahuje ochranu proti převrácení vozu, brzdového asistenta, asistenta pro rozjíždění ve svahu a signál nouzového zastavení. Mezi další standardní bezpečnostní prvky patří aktivní opěrky hlavy předních sedadel a systém ISOFIX vzadu.
Mohutná přední část zdůrazňuje dynamickou siluetu. Díky podběhům má zvýšenou světlou výšku na 180 mm. Podběhy si ponechávají praktickou černou povrchovou úpravu a doplňují dojem robustnosti.
Přístrojový panel je jednoduchý a elegantní, s dvěma velkými kruhovými měřicími přístroji oddělenými digitálním displejem. Moderní, jednoduché uspořádání ovládacích prvků zvýrazňuje chromově zbarvené obložení.
Vznětový přeplňovaný čtyřválec 2.0 poskytuje výkon 175 k a točivý moment 360 Nm v širokém rozsahu otáček 2000–3000/min, což vede ke snadné akceleraci z nízkých otáček motoru díky elektrickému turbodmychadlu s proměnlivou geometrií lopatek od společnosti Ssangyong. Vstřikování paliva Common Rail třetí generace pracuje s tlakem 1800 barů.
Pohotovostní hmotnost je pouze 1672 kg (verze s manuální převodovkou) díky mnoha úsporným opatřením ohledně hmotnosti, mezi něž patří například použití plastového víka hlavy válců s integrovaným odlučovačem oleje.
významně snižují dunivý hluk v rozsahu středních až vysokých otáček.
Vůz je nabízen s pohonem předních (za nižší cenu) nebo všech kol (AWD) s variabilním rozdělením síly mezi nápravy. Jakmile začnou přední pneumatiky ztrácet trakci, je hnací síla přiváděna k zadním kolům. Navíc má systém AWD zabudovanou speciální ochrannou funkci. Jestliže řidič namontuje rozdílný typ pneumatiky nebo je extrémní rozdíl v opotřebení mezi předními a zadními pneumatikami, dojde ke snížení hnací síly přiváděné k zadním kolům, aby nedošlo poškození převodovky. Inženýři vůz vybavili režimem uzávěrky AWD, který umožňuje manuální rozdělení hnací síly mezi přední a zadní kola při rychlostech do 40 km/h v poměru 50:50.
Zpočátku je Korando nabízeno výhradně se šestistupňovou mechanickou převodovkou, později přijde na trh ještě šestistupňový automat. Spojovací hřídel, který přenáší hnací sílu k systému AWD se obvykle skládá z ocelových trubek a křížových kloubů. Korando místo toho používá homokinetický kloub a pryžovou spojku, čímž byla zajištěna nižší úroveň hluku ve vysokých, konstantních rychlostech. Korando má světlou výšku podvozku 180 mm, přední nájezdový úhel 22,8 stupňů, zadní nájezdový úhel 28,2º a přechodový úhel 18,5º.
Standardní výbava zahrnuje šest airbagů, duální pro řidiče a spolujezdce vpředu, zatímco boční a boční hlavové airbagy se naplní v případě bočního nárazu. Nainstalován je také technicky vyspělý bezpečnostní zádržný systém, který zabraňuje vymrštění cestujících z vozu v případě převrácení vozidla. Další vylepšení přichází ve formě nejnovějšího systému aktivních opěrek hlavy.
Nově vyvinutý systém ABS/ESP porovnává vstupy řidiče do řízení, škrticí klapky a brzdění se stavem vozidla a ovládá systémy motoru, převodovky a brzd tak, aby byla ve všech případech zaručena maximální bezpečnost. Tento systém může dokonce rozpoznat abnormální situaci, například když jsou omylem současně sešlápnuty pedály plynu a brzdy, a ovládat a potlačit funkci, ve které se motor vrátí do volnoběžných otáček, aby se pomohlo zabránit potenciální nehodě.
Systém ESP pracuje spolu s hydraulickým brzdovým asistentem (HBA) za účelem použití maximální brzdné síly v případě nouze, čímž se zkrátí brzdná dráha, pokud není řidič schopný nebo dostatečně zkušený k tomu, aby vyvinul plný tlak na brzdový pedál. Ochrana proti převrácení vozu (ARP) poskytuje řidiči další asistenci tím, že zabraňuje nestabilitě během náhlých změn směru. Aby bylo rozjíždění ve svahu snadnější a bezpečnější, je také nainstalován asistent pro rozjíždění ve svahu (HSA). Signál nouzového zastavení (ESS) upozorňuje vozidla za vámi na probíhající nouzové zastavení a aktivaci systému ABS. Všechny tyto systémy najdeme již v základní výbavě Active , kam patří dále mj. elektronický tempomat, palubní počítač, šest airbagů, aktivní opěrky hlavy vpředu, manuální klimatizace, elektrické ovládání oken atd.
Široký rozchod kol zaručuje cestujícím pohodlí vpředu i vzadu. Cestujícím vzadu skýtá výhodu rovná podlaha bez rušivého tunelu převodovky, zatímco sedadla druhé řady je možné rozdělit v poměru 60 : 40 a díky systému sklápění sedadel fold & dive je možné dosáhnout různých obměn polohy sedadel. Po otevření pátých dveří najdete zavazadlový prostor s objemem 486 l včetně přihrádky pod podlážkou.
Korande se dodává na český trh ve třech stupních výbavy – Active. Comfort a Executive.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1998 cm³
Výkon: 129 kW (175 k ) při 4000/min
Točivý moment: 360 Nm při 2000-3000/min
Rychlost: 179 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,0 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 7,9/5,5/6,4 l/100 km
Rozměry: 4410 x 1830 x 1675 mm
Rozvor kol: 2650 mm
Rozchod kol: 1573/1558 mm
Světlá výška: 180 mm
Nájezdový úhel vp/vz: 22,8º|28,2º
Přechodový úhel: 18,5º
Stoupavost: 48%
Náklon: 40 %
Brodivost: 300 mm
Příklady cen
Active MT 2WD | 579 900 Kč |
Active MT 4WD | 625900 Kč |
Comfort MT 4WD | 659 900 Kč |
Executive AT 4WD | 769 900 Kč |
J.L.5.2.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout