Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda VisionC se v Ženevě líbí

Jednou z hvězd právě probíhajícího Ženevského autosalonu je designérská studie Škoda VisionC v zelené, pro Škodu typické barvě. Pětidveřové kupé je s největší pravděpodobností předzvěstí příští generace Superbu.

Pro Škodu začala Ženeva velkolepě, respektive už v předvečer prvního novinářského dne, na slavnostním večeru koncernu Volkswagen. Za přítomnosti všech vedoucího představitelů celého koncernu, mezi nimiž nechyběl ani Ferdinad Piëch, vjela před hosty v pořadí jako druhá, nebo spíš třetí za novým Lamborghini a za Škodou Popular Monte Carlo z firemního muzea.

„Značka ŠKODA je na vzestupu,“ říká předseda představenstva společnosti ŠKODA Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland. „Počátkem a designovým milníkem naší modelové ofenzívy se stala přesně před třemi lety studie ‘ŠKODA VisionD’. S novou studií VisionC’ nyní dynamický vývoj designu a vozů Škoda z minulých let pokračuje do další etapy. Studie je ukázkou odborné kompetence našich lidí a podtrhuje dynamiku a hodnotnost automobilky. Díky vozům splňujícím neustále rostoucí nároky jejich uživatelů chceme v příštích letech pokračovat v růstu a posilovat naši pozici mezinárodního výrobce automobilů,“ dodává Prof. Dr. Vahland.

Šéfdesignérovi značky ŠKODA Jozefu Kabaňovi a jeho týmu, se podařilo vytvořit překvapivě jemnou kombinaci konkávních a konvexních ploch dělených ostrými linkami. Čisté linie ladně obklopují vyvážené proporce vozu. Precizně tvarované plochy a jasně zřetelné hrany vytvářejí nezaměnitelnou hru světla a stínů. Charakteristické je podle Jozefa Kabaně také to, že „se vůz obejde bez jakýchkoli ozdob a příkras“.
Přední část je sebevědomá a dynamická zároveň, široká maska chladiče a výrazné světlomety ve tvaru protažených trojúhelníků. Ostře řezané světlomety připomínají český broušený křišťál a spolu s trojúhelníkovými mlhovkami vozu propůjčují osobitý charakter.
Maska chladiče je plošší a širší než u současných modelů. Charakteristickým prvkem zůstávají vertikální lamely, doplněné ručně broušenými křišťálovými prvky s decentním podsvícením. Ve spodní části nárazníku podtrhuje dynamiku vozu velký otvor pro vstup vzduchu, táhnoucí se přes celou šířku vozu.

Ryzí estetický zážitek představuje silueta evokující rychlost, linie střechy zvolna klesající až k odtrhové hraně a rozšiřující se C sloupek. Výjimečný dojem z karoserie kupé završují bezrámová okna, která jsou jejím charakteristickým prvkem.
Linie bočních oken směrem vzad lehce stoupá a zakončuje okno zadních dveří efektním obloukem. Tento prvek designu, designéry označovaný jako ‚ploutev‘, vstoupil do portfolia modelů s novou generací vozu Octavia.
Pomyslnou třešničkou na dortu jsou „neviditelné“ kliky. Designeři je zapustili do dveří přímo pod linii Tornádo tak, aby nerušily čisté tvary karoserie. Pro otevření dveří stačí podržet u kliky ruku, klika se automaticky vysune, a pak je možno dveře otevřít.
Záď studie nejlépe vystihují slova překvapivý a vzrušující. Brilantní grafikou jednotlivých prvků se chlubí zadní svítilny ve tvaru písmene C, které je však uprostřed horizontálně rozděleno do dvou částí. Horní část je umístěna v zadních svítilnách na pátých dveřích, zatímco spodní část písmene C tvoří odrazky, tzv. kočičí oči, umístěné v nárazníku.
Nekonvenčním tvarem překvapí vertikální zakončení pátých dveří s ostrým zlomem výrazně zasahujícím do celé zádi.

Pod kapotou pracuje přeplňovaný motor 1,4 TSI/81 kWs nejmodernější technikou pro provoz na zemní plyn nebo benzín. S tímto motorem dosahuje vůz maximální rychlosti 214 km/h.
Při provozu na zemní plyn spotřebuje 3,4 kg, resp. 5,1 m3 zemního plynu na 100 kilometrů, což odpovídá emisím CO2 ve výši pouhých 91 g/km. Tato hodnota je nižší, než vyžaduje často diskutovaný limit předepisovaný EU od roku 2020.

Mimořádný důraz byl kladen na optimální aerodynamiku a nízkou hmotnost. Díky dokonalé souhře designu a technických vylepšení má součinitel odporu vzduchu cx hodnotu pouze 0,26. Pro snížení hmotnosti byl pro konstrukci plynových nádrží použit laminát vyztužený uhlíkovými vlákny (CFK) a mimořádně lehká, za tepla tvářená ocel. Důležité povrchové díly, jako blatníky, kapota motoru nebo boční dveře jsou z hliníku.
Uvnitř se pohodlně usadí čtyři osoby na samostatných sedadlech. Nabídka prostoru je i navzdory profilu kupé velkorysá. Horizontální tvarování přístrojové desky zdůrazňuje optickou šířku interiéru. Pozornost upoutá také systém infotainmentu se zobrazením relevantních informací na displejích pro řidiče i ostatní cestující.
Před řidičem se nachází volně programovatelný přístrojový štít s velkým displejem s 3D grafikou. Ve středu přístrojové desky upoutá pozornost multimédiální systém s dotykovým displejem. Boky displeje odkazují na tradiční české broušené sklo a jsou navíc zvýrazněny decentním podsvícením.
Pod displejem jsou umístěny ovladače klimatizace zakomponované do dekorační plochy z jednoho dílu skla.
Mimořádně elegantní je přechod mezi přístrojovou deskou a dveřmi. Oba prvky opticky spojuje průběžná světelná linka, která současně zdůrazňuje šířku interiéru. Zajímavým prvkem jsou podsvícené dekorační díly z broušeného skla zakončené tradičně tvarovanou klikou dveří.
Velký důraz je kladen na komfort cestujících na zadních sedadlech. Každý z nich má před sebou výsuvný displej pro přehrávání multimédií. V opěradlech jsou integrovány individuálně nastavitelné výdechy ventilace. V zadní části přední loketní opěry je umístěn displej zobrazující základní informace o provozu vozidla. Zadní hlavové opěrky jsou integrované do opěradel, aby nebránily výhledu řidiče směrem vzad. V případě potřeby je lze jednoduše vyklopit.
Přesvědčivou nabídkou prostoru se vyznačuje také velký zavazadlový prostor studie ‘ŠKODA VisionC’. Široké páté dveře se vyklápí vysoko vzhůru, což zjednodušuje manipulaci s nákladem.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar