Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Nový podvozek pro vyšší jízdní komfort

Lepší jízdní vlastnosti zajišťuje vedle zvýšené tuhosti karoserie především nový podvozek. Díky širšímu rozchodu předních a zadních kol o zhruba 30 mm oproti předchozí generaci a snížení výšky karoserie má nová ŠKODA Fabia agilnější a sportovnější jízdní projev. Rozvor se mezigeneračně zvětšil o 5 mm.

Konstrukce nové generace modelu Fabia ve velké míře využívá prvky technologie MQB koncernu Volkswagen, mimo jiné motory, elektromechanické řízení a velkou část palubní elektroniky (mj. řídicí jednotky, sdružený palubní přístroj, systémy infotainmentu a asistenční systémy). Podvozek byl cíleně optimalizován s ohledem na využití nových motorů, nového řízení a rozšíření rozchodu kol.

Přední náprava nové generace modelu Fabia je typu MacPherson s trojúhelníkovými spodními rameny. Celá konstrukce přední nápravy byla cíleně optimalizována s cílem dalšího zlepšení jízdních vlastností, zvýšení jízdního komfortu, posílení bezpečnosti a posunu v přesnosti řízení. Rozšíření rozchodu o 30 mm zlepšuje stabilitu vozu. Prodloužení rozvoru bylo dosaženo posunutím předních kol o 5 mm vpřed.

Vzadu má vůz nápravu s vlečenými rameny a torzním stabilizátorem. Použitím nových ramen se o 30 mm zvětšil rozchod zadních kol, s odpovídajícím pozitivním účinkem na zvýšení stability jízdy. Pro zvýšení jízdního komfortu bylo optimalizováno odpružení.

Novinkou v modelové řadě Fabia je elektromechanický posilovač řízení, zvaný C-EPS (Column-Electric Power Steering). Místo dříve používaného elektrohydraulického posilovače nyní řidiči s volantem pomáhá programově řízený elektromotor umístěný na sloupku řízení. Odpadá tedy hydraulická jednotka s hydraulickým čerpadlem a kapalinou. Vedle rychlejší reakce a menších nároků na prostor je toto řešení o 2,5 kg lehčí a snižuje spotřebu. Další výhoda: díky přímějšímu, sportovnějšímu řízení je práce s volantem méně namáhavá a přitom přesnější. Počet otáček mezi krajními polohami mezigeneračně klesl z 2,9 na 2,6 otáčky. V tomto ohledu se novinka vyrovná modelu Fabia RS druhé generace.

Třetí generace modelu ŠKODA Fabia je standardně vybavena elektronickou uzávěrkou diferenciálu (EDS) a rozšířenou funkcí XDS+. Technicky vzato se jedná o funkce ke zlepšení jízdní dynamiky, integrované v elektronickém stabilizačním programu ESC (Electronic Stability Control). V předchozí generaci funkcí XDS disponoval pouze model Fabia RS.

EDS a XDS+ jsou aktivní na přední nápravě. XDS+ umožňuje, aby se vůz i při dynamickém průjezdu zatáčkou choval neutrálně. Jemnějším přibrzděním vnitřního kola dojde ke zvýšení hnacího momentu na vnějším kole. Oproti doposud dodávanému systému XDS novinka zasahuje nejen při akceleraci, ale i při brzdění nebo brzdění motorem. Takto vzniklý stáčivý moment podporuje řízení a umožňuje bezpečný a současně rychlý průjezd zatáčkou. XDS+ působí o to silněji, oč dynamičtější je jízda zatáčkou. Novinka také zasahuje výrazně dříve než její předchůdce. Zatímco minulá generace byla aktivní až při hodnotě příčného zrychlení 0,6 g, XDS+ pomáhá nyní řidiči již při 0,15 g, tedy při nižší rychlosti průjezdu zatáčkou.



Škoda 15.10.2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar