Mitsubishi ASX - další crossover v ČR
Dnes Mitsubishi Motors představuje menšího a sportovnějšího sourozence – nový kompaktní crossover ASX, poprvé představený v Japonsku v únoru a po evropské premiéře na ženevském autosalonu se bude prodávat také u nás.
Crossovery od Mitsubishi představují ostřejší alternativy k tradičnějším osobním vozům, ovšem v souladu se sportovním dědictvím značky v oblasti pohonu 4x4.Tento segment rozšiřuje se nyní rozšiřuje o menší a sportovnější kompaktní crossover ASX. Poprvé se objevil v Japonsku vloni v únoru pod názvem RVR a po evropské premiéře v Ženevě se začne prodávat na jaře. Mitsubishi ASX je v podstatě pokračováním vývojové studie Concept-cX odhalené na frankfurtském autosalonu v roce 2007. Přestože je delší o téměř 20 cm (délka 4,295 m), mírně vyšší (+ 6,5 cm) a širší (+ 2 cm) a má kolmější zadní výklopné dveře, tak sdílí základní designové téma zmíněné studie.
S rozvorem delším o 14,5 cm, tzn. 2,67 m v porovnání s 2,52 m vznikla nižší a lépe vyvážená silueta, jejíž linie střechy plyne dolů směrem k zádi vozu, aby byly zlepšeny aerodynamické vlastnosti (Cd: 0.32).
Rozevírající se „mřížka proudové stíhačky” připomíná proudovou stíhačku F-2, představuje charakteristický rys téměř všech silničních vozidel Mitsubishi v Evropě (Colt, Lancer a Outlander). Díky maximálnímu využití o 14,5 cm delšího rozvoru kol v porovnání s konceptem Concept-cX (2,67 m) byla vytvořena nižší a vyváženější silueta s lepším začleněním vypouklých podběhů kol.
Mřížka je orámována v robustněji vypadajícím rámečku a splývá s vytvarovanou kapotou opatřenou dvojitým vyboulením.Vzadu bylo účelem snížit a rozšířit siluetu a při tom se vyhnout robustnosti vyplývající z krátkého převisu, proto ostrý aerodynamický okraj ve spodní části zadního světla, zešikmené kombinované svítilny a mezi nimi umístěná široká lichoběžníková prohlubeň na registrační značku.
V interiéru byl kladen důraz na formu, čalounění a kvalitní materiál, spíše než na hledání fantastických představ o SUV. Klenutý sdružený ukazatel v měkkém čalounění okolo samotné střední přístrojové desky zasahuje až k obložení dveří.
Reliéfní tkaný materiál sedadel má posílit pocit sportovní dynamiku.
ASX, kombinující jízdní vlastnosti Lanceru na silnici s vyšší pozicí řidiče v Outlanderu má stejně dlouhý rozvor jako Outlander (2,67 m), ale je o 34,5 cm kratší a v podstatě přebírá většinu jeho nosné podlahové konstrukce včetně základní architektury podvozku, vyladěného pro menší a lehčí vozidlo. Z rozvoru 2,67 m těží také zavazadlový prostor o objemu 416 litrů.
Na palubě nechybí celá škála prvků aktivní i pasivní bezpečnosti, včetně xenonových světlometů 160˚ Super-HiD „Wide Vision”, aktivního řízení stability, řízení prokluzu, asistenta rozjezdu do kopce, ABS, elektronického rozdělení brzdné síly, brzdového asistenta, sedmi airbagů (včetně kolenního airbagu řidiče) atd. K dispozici budou verze 2WD i 4WD.
Poprvé se pod kapotou objeví rodina celohliníkových vznětových čtyřválců DOHC 16V s pří,mým vstřikováním Common rail. Zpočátku budou nabízeny v provedení 1.8 v modelu ASX, během druhého pololetí také v Lanceru. Nový diesel vychází z nedávno vyvinutého benzinového motoru MMC a zahrnuje nové turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek.
Zlatým hřebem je systém proměnného časování ventilů MIVEC vyvinutý v Mitsubishi a poprvé na světě použitý pro vznětové motory osobních vozů.
Jeho ekologické poslání podpoří standardní verze ClearTec s minimálními emisemi CO2 a maximální úsporou paliva. K tomu využívá mj. systém start stop, uzavřený částicový filtr pro vznětové motory, elektrický posilovač řízení, řízené dobíjení akumulátoru, zadní světla z LED diod nebo pneumatiky s nízkým valivým odporem.
Příznivci benzinu se mohou těšit na nový motor 1.6 DOHC 16v MIVEC s pětistupňovou manuální převodovkou nebo se šestistupňovou CVT převodovkou Mitsubishi INVECS-III se sportovním režimem. Později bude na vybraných trzích nabízena také „nízkovýkonová" verze vznětového motoru s výkonem 116 k a točivým momentem 300 Nm.
Model ASX má s Outlanderem společných 70% součástí a přebírá z něho většinu podvozkové a podlahové konstrukce (kromě zadní podlahy, která je nová) a také základní architekturu svého podvozku (zavěšení, brzdy, systém 4WD). Vzhledem ke stabilitě a jízdním vlastnostem má stejný rozvor kol 267 cm, což je o 4 cm více než má jeho nejbližší konkurent.
Vzpěry McPherson na přední nápravě a víceprvkové uspořádání zadní nápravy s vlečeným ramenem byly nově odladěny (tuhosti pružin, zadní stabilizátor 18 mm) zatímco kotoučové brzdy (větrané 294 mm vpředu/plné 302 mm vzadu) jsou dále podporovány mechanickým brzdovým asistentem.
Vůz používá optimalizovanou verzi elektronicky řízeného systému pohonu čtyř kol AWC, který nabízí na výběr jeden ze tří režimů. Umožní přizpůsobit regulaci prokluzu jeho představám nebo jízdním podmínkám. Místo centrálního diferenciálu je vybaven elektronicky řízenou spojkou. V režimu 2WD je točivý moment přiváděn pouze na přední kola, aby bylo dosaženo hbité jízdy a lepší spotřeby paliva. V režimu 4WD AUTO je rozdělení točivého momentu regulováno tak, aby umožňovalo jízdu i řízení na znečištěných stezkách anebo za nepříznivých podmínek na silnici (od 98:2 až po 50:50).
V režimu 4WD LOCK je přibližně 1,5krát více točivého momentu než v režimu 4WD AUTO přenášeno na zadní kola, aby se zlepšila přilnavost na nepříznivém povrchu vozovky nebo v případě, že vozidlo uvízne. Stabilita vozidla je dále rozšířena větším důrazem na pohon zadních kol v režimech 4WD AUTO a 4WD LOCK. Navíc zlepšená kontrola bránící brzdění v prudkých zatáčkách posiluje přilnavost, když přední kola nejsou při rozjíždění rovně.
Interiér zvýrazňuje panoramatická skleněná střecha o velikosti 954 x 860 mm, která chrání cestující před UV zářením. Díky rozptýlenému osvětlení LED diodami, podobnému světlu měsíce, poskytuje příjemnou atmosféru i v noci.
Už základní výbava je bohatá a zahrnuje standardní položky jako např. radiopřijímač a přehrávač CD kompatibilní s formátem MP3, pomocný vstup AUX a 4 reproduktory, manuálně ovládaná klimatizace, 7 airbagů, systém aktivní regulace stability & prokluzu, atp.
Ve vyšší výbavě najdeme automatickou klimatizaci, tempomat, multifunkční volant, zadní parkovací senzory, možnost připojení přes Bluetooth & USB, tónovaná skla, xenonové světlomety Super HiD „Wide Vision”, bezklíčový systém ovládání, tlačítko stop-start, kožené čalounění, Multikomunikační systém Mitsubishi s navigačním systémem s pevným diskem & hudebním serverem, špičkový audiosystém Rockford Fosgate Premium atp.
Pozn. Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km
Příklady cen
Ceny 1,8 DiD (116 k) a 1,6i (117 k) budou předmětem pozdějšího oznámení. Modely ASX s těmito pohonnými jednotkami budou do prodeje uvedeny v srpnu.
JL, 11.5.2010
S rozvorem delším o 14,5 cm, tzn. 2,67 m v porovnání s 2,52 m vznikla nižší a lépe vyvážená silueta, jejíž linie střechy plyne dolů směrem k zádi vozu, aby byly zlepšeny aerodynamické vlastnosti (Cd: 0.32).
Rozevírající se „mřížka proudové stíhačky” připomíná proudovou stíhačku F-2, představuje charakteristický rys téměř všech silničních vozidel Mitsubishi v Evropě (Colt, Lancer a Outlander). Díky maximálnímu využití o 14,5 cm delšího rozvoru kol v porovnání s konceptem Concept-cX (2,67 m) byla vytvořena nižší a vyváženější silueta s lepším začleněním vypouklých podběhů kol.
Mřížka je orámována v robustněji vypadajícím rámečku a splývá s vytvarovanou kapotou opatřenou dvojitým vyboulením.Vzadu bylo účelem snížit a rozšířit siluetu a při tom se vyhnout robustnosti vyplývající z krátkého převisu, proto ostrý aerodynamický okraj ve spodní části zadního světla, zešikmené kombinované svítilny a mezi nimi umístěná široká lichoběžníková prohlubeň na registrační značku.
V interiéru byl kladen důraz na formu, čalounění a kvalitní materiál, spíše než na hledání fantastických představ o SUV. Klenutý sdružený ukazatel v měkkém čalounění okolo samotné střední přístrojové desky zasahuje až k obložení dveří.
Reliéfní tkaný materiál sedadel má posílit pocit sportovní dynamiku.
ASX, kombinující jízdní vlastnosti Lanceru na silnici s vyšší pozicí řidiče v Outlanderu má stejně dlouhý rozvor jako Outlander (2,67 m), ale je o 34,5 cm kratší a v podstatě přebírá většinu jeho nosné podlahové konstrukce včetně základní architektury podvozku, vyladěného pro menší a lehčí vozidlo. Z rozvoru 2,67 m těží také zavazadlový prostor o objemu 416 litrů.
Na palubě nechybí celá škála prvků aktivní i pasivní bezpečnosti, včetně xenonových světlometů 160˚ Super-HiD „Wide Vision”, aktivního řízení stability, řízení prokluzu, asistenta rozjezdu do kopce, ABS, elektronického rozdělení brzdné síly, brzdového asistenta, sedmi airbagů (včetně kolenního airbagu řidiče) atd. K dispozici budou verze 2WD i 4WD.
Poprvé se pod kapotou objeví rodina celohliníkových vznětových čtyřválců DOHC 16V s pří,mým vstřikováním Common rail. Zpočátku budou nabízeny v provedení 1.8 v modelu ASX, během druhého pololetí také v Lanceru. Nový diesel vychází z nedávno vyvinutého benzinového motoru MMC a zahrnuje nové turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek.
Zlatým hřebem je systém proměnného časování ventilů MIVEC vyvinutý v Mitsubishi a poprvé na světě použitý pro vznětové motory osobních vozů.
Jeho ekologické poslání podpoří standardní verze ClearTec s minimálními emisemi CO2 a maximální úsporou paliva. K tomu využívá mj. systém start stop, uzavřený částicový filtr pro vznětové motory, elektrický posilovač řízení, řízené dobíjení akumulátoru, zadní světla z LED diod nebo pneumatiky s nízkým valivým odporem.
Příznivci benzinu se mohou těšit na nový motor 1.6 DOHC 16v MIVEC s pětistupňovou manuální převodovkou nebo se šestistupňovou CVT převodovkou Mitsubishi INVECS-III se sportovním režimem. Později bude na vybraných trzích nabízena také „nízkovýkonová" verze vznětového motoru s výkonem 116 k a točivým momentem 300 Nm.
Model ASX má s Outlanderem společných 70% součástí a přebírá z něho většinu podvozkové a podlahové konstrukce (kromě zadní podlahy, která je nová) a také základní architekturu svého podvozku (zavěšení, brzdy, systém 4WD). Vzhledem ke stabilitě a jízdním vlastnostem má stejný rozvor kol 267 cm, což je o 4 cm více než má jeho nejbližší konkurent.
Vzpěry McPherson na přední nápravě a víceprvkové uspořádání zadní nápravy s vlečeným ramenem byly nově odladěny (tuhosti pružin, zadní stabilizátor 18 mm) zatímco kotoučové brzdy (větrané 294 mm vpředu/plné 302 mm vzadu) jsou dále podporovány mechanickým brzdovým asistentem.
Vůz používá optimalizovanou verzi elektronicky řízeného systému pohonu čtyř kol AWC, který nabízí na výběr jeden ze tří režimů. Umožní přizpůsobit regulaci prokluzu jeho představám nebo jízdním podmínkám. Místo centrálního diferenciálu je vybaven elektronicky řízenou spojkou. V režimu 2WD je točivý moment přiváděn pouze na přední kola, aby bylo dosaženo hbité jízdy a lepší spotřeby paliva. V režimu 4WD AUTO je rozdělení točivého momentu regulováno tak, aby umožňovalo jízdu i řízení na znečištěných stezkách anebo za nepříznivých podmínek na silnici (od 98:2 až po 50:50).
V režimu 4WD LOCK je přibližně 1,5krát více točivého momentu než v režimu 4WD AUTO přenášeno na zadní kola, aby se zlepšila přilnavost na nepříznivém povrchu vozovky nebo v případě, že vozidlo uvízne. Stabilita vozidla je dále rozšířena větším důrazem na pohon zadních kol v režimech 4WD AUTO a 4WD LOCK. Navíc zlepšená kontrola bránící brzdění v prudkých zatáčkách posiluje přilnavost, když přední kola nejsou při rozjíždění rovně.
Interiér zvýrazňuje panoramatická skleněná střecha o velikosti 954 x 860 mm, která chrání cestující před UV zářením. Díky rozptýlenému osvětlení LED diodami, podobnému světlu měsíce, poskytuje příjemnou atmosféru i v noci.
Už základní výbava je bohatá a zahrnuje standardní položky jako např. radiopřijímač a přehrávač CD kompatibilní s formátem MP3, pomocný vstup AUX a 4 reproduktory, manuálně ovládaná klimatizace, 7 airbagů, systém aktivní regulace stability & prokluzu, atp.
Ve vyšší výbavě najdeme automatickou klimatizaci, tempomat, multifunkční volant, zadní parkovací senzory, možnost připojení přes Bluetooth & USB, tónovaná skla, xenonové světlomety Super HiD „Wide Vision”, bezklíčový systém ovládání, tlačítko stop-start, kožené čalounění, Multikomunikační systém Mitsubishi s navigačním systémem s pevným diskem & hudebním serverem, špičkový audiosystém Rockford Fosgate Premium atp.
Typ | 1,8 DI-D 4WD | 1,6 benzin |
Objem | 1 798 cm³ | 1590 cm³ |
Převodovka | 6MT | 5MT |
Výkon | 150/4000 | 117/6000 |
Toč.moment | 300/2000-3000152/4000 | |
Rychlost | 200 | 183 |
Zrychlení | 9,7 | 11,4 |
Spotřeba | 6,9/5,0/5,7 | 7,9/5,1/6,1 |
Rozměry | 4295 x 1770 x 1615 mm | |
Rozvor kol | 2670 mm | |
Rozchod kol | 1525/1525 mm |
Pozn. Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) – l/100 km
Příklady cen
Invite 4WD | 1,8 DiD AS&G | 599 900 |
Intense 4WD | 1,8 DiD AS&G | 659 900 Kč |
Instyle 4WD | 1,8 DiD AS&G | 719 900 Kč |
Instyle Navi 4WD | 1,8 DiD AS&G | 769 900 Kč |
Ceny 1,8 DiD (116 k) a 1,6i (117 k) budou předmětem pozdějšího oznámení. Modely ASX s těmito pohonnými jednotkami budou do prodeje uvedeny v srpnu.
JL, 11.5.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout