Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mazda CX-5 - začátek nové éry

Mazda vstupuje do segmentu kompaktních SUV s modelem CX-5. Jde o první sériově vyráběný model vybavený novými technologiemi SKYACTIV. Dřív než CX-5 otestujeme, tak ji ve zkratce představíme.

Vpředu zaujme výrazně tvarovanou maskou a nápadně vystupujícími blatníky, vzadu zvýrazněnými blatníky a ostře řezanými dveřmi zavazadlového prostoru. Spoiler nad zadní výklopnou stěnou dodává sportovního ducha a zlepšuje aerodynamiku.
Praktický a pohodlný interiér charakterizuje účelné využití prostoru a ergonomické rozmístění ovládacích prvků. I přes nepříliš dlouhou karoserii je vůz prostorný, neboť šířkou (1840 mm) a rozvorem náprav (2700 mm) patří mezi největší v segmentu. Nová přední sportovní sedadla jsou komfortní i bezpečná. Lehká konstrukce, zvýšená tuhost i pohodlnější čalounění lépe pohlcují vibrace. Sedadlo řidiče je elektricky nastavitelné v osmi směrech. Díky robustnímu a jednoduchému pojetí působí na pohled sportovně a poskytují výbornou oporu i boční vedení.
Vzadu je trojice samostatných sedadel, poprvé dělených v poměru 4:2:4, přičemž každé lze páčkami sklopit dálkově. Páčky jsou jen po obou stranách zavazadlového prostoru, ke klasickému sklopení slouží tlačítka na horní části jejich opěradel. Poté vznikne rovná plocha a objem se zvětší ze základních 503 l na 1620 litrů.
Přístrojová deska si tvar vypůjčila z roadsteru MX-5, zejména část před řidičem a přístrojový štít vyvolávají dojem kokpitu. Sportovní tradice se odráží na ztvárnění přístrojů, jejichž podklad je matně černý a nechává vyniknout kovově lesklým ukazatelům. Nová generace komunikačního rozhraní řidiče HMI zahrnuje dotykový displej o úhlopříčce 15 cm umístěný nad středovou konzolou.
Pod kapotou se nacházejí úsporné pohonné jednotky, které využívají všech předností motorů SKYACTIV. Nárůst točivého momentu je znát ve všech jízdních situacích, dokonce i v nízkých otáčkách. Na výběr jsou dva přeplňované vznětové motory (oba splňují Euro6) a jeden zážehový. Mohou být kombinované se šestistupňovou přímo řazenou anebo samočinnou převodovkou. Točivý moment přenášejí na všechna čtyři kola nebo pouze přední nápravu. Tajemství úspěchu spočívá mimo jiné v nízkém kompresním poměru motorů, lehké konstrukci a dvojitému přeplňování s proměnnou geometrií lopatek, jehož maximální plnící tlak dosahuje 2,7 baru.
Nový podvozek SKYACTIV se vyznačuje odlehčenou konstrukcí zavěšení kol, vpředu vzpěry McPherson a vzadu víceprvková náprava. Elektrický posilovač řízení obohatila sada senzorů, které měří rychlost otáčení kol či přetížení. Sledují úhel natočení kol i práci řidiče s volantem a získané údaje se využívají pro nastavení odporu volantu.
Systém pohonu všech kol je nyní lehčí a pracuje efektivněji. Lépe rozděluje sílu, čímž minimalizuje energetické ztráty. Vzadu využívá variabilního přenosu točivého momentu a disponuje velmi přesnou detekcí prokluzu.
Vůz je vybaven nejmodernějšími technologiemi bezpečnosti, jako jsou protikolizní systém Smart City Brake Support, systém varování před neúmyslným vybočením z jízdního pruhu nebo modernizovaný systém pro hlídání mrtvého úhlu, který funguje již od 30 km/h (dříve od 60 km/h).
Model CX-5 jako první Mazda disponuje funkcí High Beam Control (HBC), která automaticky přepíná potkávací a dálková světla. Kamera v horní části čelního skla registruje světlomety protijedoucích vozidel do vzdálenosti 600 m (koncová světla vozidel jedoucích stejným směrem do 500 m). HBC automaticky vypíná dálková světla například při nízkých rychlostech nebo v jasně osvětlených ulicích. Ve výbavě nechybí ani asistent rozjezdu do kopce (HLA), dále ABS s EBD (elektronickým rozdělováním brzdného účinku), brzdového asistentu, elektronického stabilizačního systému DSC a protiprokluzového systému TCS.
Cestující chrání pevná a lehká karoserie. Nový inovativní systém účinně pohlcuje energii nárazu během relativně neškodných čelních srážek (do 15 km/h). Hlavní nápor se rozděluje nahoru do A-sloupků, do nárazníku a do příčného členu zavěšení. Konstrukce přední části dokáže pohltit energii také při srážce s chodcem. Dostatečně velký prostor mezi kapotou a obsahem motorového prostoru umožňuje řízenou deformaci kapoty a snižuje riziko poranění chodců při dopadu. Části karoserie a palubní desky v oblasti paty čelního okna jsou zkonstruované tak, aby nepředstavovaly vážnou hrozbu pro hlavu chodce. Přední nárazník je tvořen materiálem pohlcující energii nárazu, čímž snižuje riziko poranění nohou. Jeho pevná spodní část zase zabraňuje podklouznutí dolních končetin pod automobil.
Základní cena Mazdy CX-5 se zážehovým motorem a pohonem dvou kol je 499 900 Kč. Ceny verzí 4x4 začínají na 649 900 Kč (2.0), resp. 699 900 Kč (2.2).


Pohonné jednotky

Typ2.02.3 Stand.Power2.2 High Power
Objem1998 2191 2191
Výkon118(160)/6000110(150)/4500129(175)/4500
Toč.moment208/4000380/1800-2600420/2000
Rychlost197197 207
Zrychlení10,59,4 8,8
Spotřeba6,65,2 5,2




Objem – cmᶟ, výkon –kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba kombinovaná – l/100 km

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar