Honda CR-V - úspěšná tradice zavazuje
Až dosud Honda vyrobila a dodala na celosvětový trh přes pět milionů modelů CR-V, u nás zhruba devět a půl tisíce vozidel, což jej staví do pozice bestselleru značky Honda nejen v ČR. První generace se objevila v Japonsku v roce 1995, a o dva roky později dorazila do Evropy.
V roce 2001 ji vystřídala druhá generace, vyráběná pro Evropu již ve Velké Británie a v roce 2005 doplněná o vznětový motor. Zásadní změnou třetí generace v roce 2006 bylo přemístění rezervy z pátých dveří pod podlahu zavazadlového prostoru a tím více přiblížila osobním automobilů. Nyní přichází čtvrtá generace, jejíž premiéra se odehrála v Paříži.
Zůstává věrna svým tvarům i velikosti. Na délku se nová generace prodloužila o zanedbatelných 5 mm, na šířku zůstala stejná, ale jen na výšku se snížila o 30 mm, což výrazně zlepšilo aerodynamiku. Ale asi mnohem důležitější je skutečnost, že se snížení nijak nepodepsalo na velikosti vnitřního prostoru. Přední sedadla jsou posunuta o něco blíž k vnějšímu okraji, čímž se zvětšil prostor pro středovou konzoli. Po sklopení zadních sedadel, stačí zatáhnout za páčku v zavazadlovém prostoru, se objem zvětší o 147 litrů oproti předchozí generaci na 1648 litrů a délka prodlouží o 140 mm na 1570 mm. Narostl rovněž základní objem na 598 litrů. Pro lehčí nakládání zavazadel byla hrana ložné plochy snížena o 25 milimetrů.
Nová generace může být nově vybavena také pohonem předních kol, ale pouze v kombinaci se zážehovým čtyřválcem 2.0 o výkonu 155 k, jenž je ale pochopitelně k dispozici pro verzi 4WD, stejně jako inovovaný vznětový přeplňovaný motor 2.2 I-DTEC, jehož výkon byl navýšen o 15 k na 150 k. V druhé polovině příštího roku se objeví ještě nový zážehový čtyřválec 1.6.
Také pokud jde o pohon všech kol Honda Real Time AWD, tak také tady se Honda CR-V posouvá o krok dopředu. Minulá generace používala hydraulicky aktivovaný systém se dvěma čerpadly, který nyní nahradil elektronicky aktivovaný systém, jenž při ztrátě trakce nabízí rychlejší odezvu. Je o 17 procent lehčí, respektive o 16,3 kilogramu a vnitřní třetí se snížilo o 59 procent.
Předchozí generace byla poháněna dvojicí hydraulických čerpadel (jedno poháněné předními koly, druhé zadními koly) a kulovou vačkou, která ovládala spojku přenášející výkon na zadní kola. Pokud se přední kola začnou otáčet rychleji než zadní, rozdíl v tlacích mezi oběma čerpadly vede k aktivaci spojky a k přenosu na zadní kola. Systém je navržen tak, aby rychle reagoval na prokluz předních kol. Nový systém využívá lamelovou spojku, podobně jako například v automatických převodovkách Honda. Místo dvou čerpadel a kulové vačky používá nyní elektromotor, který pohání jedno hydraulické čerpadlo ovládající spojku. Elektromotor je ovládán inteligentní řidicí jednotkou, která zajišťuje přenos výkonu v závislosti na podmínkách. Systém dokáže mnohem rychleji rozpoznat změny otáčení kol, což pomáhá předcházet protáčení kol. Další novinkou je systém HDC pro kontrolované sjíždění prudkých svahů, dodávaný u modelu s automatem.
Ať za příplatek nebo jako součást vyšších výbav nabízí Honda CR-V nyní také mj. adaptivní tempomat ACC, systém pro udržování jízdního pruhu LKAS, systém pro zmírňování následků nehody CMBS (tyto tři systémy v jednom balíčku za 75 000 Kč) nebo systém pro jízdu s přívěsem. Systémy jako ABS, VSA jsou pochopitelně součástí už základní výbavy S, stejně jako například režim ECON či ECO Assist, oba známé z hybridních modelů. Režim ECON upravuje charakteristiku elektronického řízení škrticí klapky pro zajištění plynulého nárůstu točivého momentu a snížení spotřeby. ECO ASSIST zase pomáhá jezdit úsporně. O tam jak jedeme nás informuje rychloměr, respektive podsvícení palubní desky od zelené až po bílou.
Pro Hondu CR-V si lze nyní objednat jednu z příplatkových sad – Městskou (Urban Pack), Robustní (Robust Pack), Osvětlovací (Illumination Pack) nebo Designovou (Design Pack), které dokáží automobil ještě více zvýraznit. Například u Městské sady opticky snižují vůz přední a zadní nárazník s matným stříbrným dekorem, sportovní profil zase zdůrazňuje spoiler na pátých dveřích nebo matné stříbrné kryty zpětných zrcátek.
V současné době je k mání Robustní sada za akční cenu 3500 Kč, místo obvyklých 35 000 Kč. Zvyšuje ochranu vozu barevně laděnými předním a zadním ochranným plechem nebo stylovými stupačkami či krytem hrany kufru.
Příklady cen
Zůstává věrna svým tvarům i velikosti. Na délku se nová generace prodloužila o zanedbatelných 5 mm, na šířku zůstala stejná, ale jen na výšku se snížila o 30 mm, což výrazně zlepšilo aerodynamiku. Ale asi mnohem důležitější je skutečnost, že se snížení nijak nepodepsalo na velikosti vnitřního prostoru. Přední sedadla jsou posunuta o něco blíž k vnějšímu okraji, čímž se zvětšil prostor pro středovou konzoli. Po sklopení zadních sedadel, stačí zatáhnout za páčku v zavazadlovém prostoru, se objem zvětší o 147 litrů oproti předchozí generaci na 1648 litrů a délka prodlouží o 140 mm na 1570 mm. Narostl rovněž základní objem na 598 litrů. Pro lehčí nakládání zavazadel byla hrana ložné plochy snížena o 25 milimetrů.
Nová generace může být nově vybavena také pohonem předních kol, ale pouze v kombinaci se zážehovým čtyřválcem 2.0 o výkonu 155 k, jenž je ale pochopitelně k dispozici pro verzi 4WD, stejně jako inovovaný vznětový přeplňovaný motor 2.2 I-DTEC, jehož výkon byl navýšen o 15 k na 150 k. V druhé polovině příštího roku se objeví ještě nový zážehový čtyřválec 1.6.
Také pokud jde o pohon všech kol Honda Real Time AWD, tak také tady se Honda CR-V posouvá o krok dopředu. Minulá generace používala hydraulicky aktivovaný systém se dvěma čerpadly, který nyní nahradil elektronicky aktivovaný systém, jenž při ztrátě trakce nabízí rychlejší odezvu. Je o 17 procent lehčí, respektive o 16,3 kilogramu a vnitřní třetí se snížilo o 59 procent.
Předchozí generace byla poháněna dvojicí hydraulických čerpadel (jedno poháněné předními koly, druhé zadními koly) a kulovou vačkou, která ovládala spojku přenášející výkon na zadní kola. Pokud se přední kola začnou otáčet rychleji než zadní, rozdíl v tlacích mezi oběma čerpadly vede k aktivaci spojky a k přenosu na zadní kola. Systém je navržen tak, aby rychle reagoval na prokluz předních kol. Nový systém využívá lamelovou spojku, podobně jako například v automatických převodovkách Honda. Místo dvou čerpadel a kulové vačky používá nyní elektromotor, který pohání jedno hydraulické čerpadlo ovládající spojku. Elektromotor je ovládán inteligentní řidicí jednotkou, která zajišťuje přenos výkonu v závislosti na podmínkách. Systém dokáže mnohem rychleji rozpoznat změny otáčení kol, což pomáhá předcházet protáčení kol. Další novinkou je systém HDC pro kontrolované sjíždění prudkých svahů, dodávaný u modelu s automatem.
Ať za příplatek nebo jako součást vyšších výbav nabízí Honda CR-V nyní také mj. adaptivní tempomat ACC, systém pro udržování jízdního pruhu LKAS, systém pro zmírňování následků nehody CMBS (tyto tři systémy v jednom balíčku za 75 000 Kč) nebo systém pro jízdu s přívěsem. Systémy jako ABS, VSA jsou pochopitelně součástí už základní výbavy S, stejně jako například režim ECON či ECO Assist, oba známé z hybridních modelů. Režim ECON upravuje charakteristiku elektronického řízení škrticí klapky pro zajištění plynulého nárůstu točivého momentu a snížení spotřeby. ECO ASSIST zase pomáhá jezdit úsporně. O tam jak jedeme nás informuje rychloměr, respektive podsvícení palubní desky od zelené až po bílou.
Pro Hondu CR-V si lze nyní objednat jednu z příplatkových sad – Městskou (Urban Pack), Robustní (Robust Pack), Osvětlovací (Illumination Pack) nebo Designovou (Design Pack), které dokáží automobil ještě více zvýraznit. Například u Městské sady opticky snižují vůz přední a zadní nárazník s matným stříbrným dekorem, sportovní profil zase zdůrazňuje spoiler na pátých dveřích nebo matné stříbrné kryty zpětných zrcátek.
V současné době je k mání Robustní sada za akční cenu 3500 Kč, místo obvyklých 35 000 Kč. Zvyšuje ochranu vozu barevně laděnými předním a zadním ochranným plechem nebo stylovými stupačkami či krytem hrany kufru.
Typ | 2.0 i-VTEC | 2.2 i-DTEC |
Objem cm³ | 1997 | 2199 |
Výkon kW(k)/min | 114(155)/6500 | 110(150)/4000 |
Toč.moment Nm/min | 192/4300 | 350/2000 |
Pohon | 4WD | 4WD |
Převodovka | 6MT | 6MT |
Rychlost km/h | 190 | 190 |
Zrychlení 0-100 km/h s | 10,2 | 9,7 |
Spotřeba l/100 km | 9,3/6,3/7,4 | 6,5/5,1/5,6 |
Rozměry mm | 4570 x 1820 x 1685 | |
Rozvor mm | 2630 | |
Zav.prostor l | 589/1669 |
Příklady cen
Typ | Pohon | Výbava | Cena |
2.0 i-VETC | 2WD | S | 544 900 Kč |
2.0 i-VTEC | 2WD | Elegance | 619 000 Kč |
2.0 i-VTEC | 4WD | S | 599 000 Kč |
2.0 i-VTEC | 4WD | Executive | 824 000 Kč |
2.2 i-DTEC | 4WD | Comfort | 629 000 Kč |
2.2 i-DTEC | 4WD | Executive | 889 000 Kč |
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout