Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Formule Ford 1.0 EcoBoost - rychlejší než supersporty

Malý, ale dynamický motor Ford 1.0 EcoBoost je důvodem, proč jedinečná závodní Formule Ford, homologovaná pro provoz na běžných silnicích, zvládla slavnou Severní smyčku německého okruhu Nürburgring v jednom z nejrychlejších naměřených časů v historii.

Zaznamenaný čas 7 minut a 22 sekund, který nejnovějšímu monopostu stačil k projetí jednoho kola, řadí unikátní formuli na 11. příčku v tabulkách nejrychlejších „produkčních“ vozů. Svým výkonem Formule Ford předčila mnohé špičkové supersportovní automobily disponující výkonem přes 440 kW (600 kí), jako jsou Lamborghini Aventador, Ferrari Enzo nebo Pagani Zonda.
„Tento malý motor nutí lidi, aby jen nevěřícně zírali s otevřenou pusou,“ říká osmadvacetiletý závodní jezdec Nick Tandy, který je specialistou na Nürburgring a jenž vůz pilotoval. „To, že tříválec o objemu jednoho litru dosahuje takových výkonů, prostě bere dech,“ dodává.
Na projektu pracovali konstruktéři Fordu několik měsíců. Během nich nahradili dosavadní motor 1.6 EcoBoost o výkonu 132 kW, který běžně pohání formuli Ford, nejnovějším globálním zážehovým motorem 1.0 EcoBoost. Výkon speciální verze agregátu přitom zvýšili na 151 kW.
Tým konstruktérů rovněž upravil vůz tak, aby mohl být homologován pro provoz na veřejných komunikacích. Formule dostala blatníky, přední, zadní a směrová světla, aerodynamická zpětná zrcátka a dokonce i klakson. Vůz je vybaven šestistupňovou přímo řazenou převodovkou a má obuté pneumatiky, které lze používat na běžných silnicích.
Podle neoficiálních měření vůz dosahuje rychlosti 255,5 km/h
a z 0 - 100 km/h zrychluje za méně než 4 s. Jeho průměrná rychlost na Severní smyčce (délka 20,832 km) činila 169 km/h.
Formule Ford s litrovým motorem EcoBoost pokořila nejrychlejší časy mnoha supersportů, které byly zaznamenány v minulých letech. Patří k nim Lamborghini Aventador LP700-4 s maximálním výkonem 515 kW, Ferrari Enzo o výkonu 485 kW a Pagani Zonda dosahující až 443 kW. Žádný jiný vůz s tříválcovým nebo čtyřválcovým motorem rychlejšího času na legendárním okruhu nikdy nedosáhl.
Testování v zařízeních Fordu zároveň ukázalo, že Formule Ford poháněná motorem 1.0 EcoBoost je extrémně hospodárná. Při jízdě rychlostí 56 km/h jí stačí pouhé 2,4 l/100 km, v rychlosti 120 km/h spotřebuje 5,0 l/100 km.
Formule Ford s motorem 1.0 EcoBoost není na prodej.


JL, 11.9.2012

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar