Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Fiat 500 - světová premiéra nové generace

Čtvrtý červenec byl pro Fiat 500 vždy velmi významným datem. Tento malý velký vůz a symbol masové motorizace Itálie, jehož bylo prodáno přes 3,8 milionů exemplářů, se právě v tento den roku 1957 poprvé představil světu.

O padesát let později, v roce 2007, se Fiat rozhodl vrátit jej světu v nové moderní podobě. Zrodil se nový Fiat 500, který byl připraven navázat na úspěch svého slavného předchůdce. O osm let později a po 1,5 milionů prodaných kusech předává Fiat 500 štafetu nástupci, díky kterému se Fiat může postavit novým výzvám trhu, přičemž ale nezapomíná na své kořeny.

Vůz navržený ve stylistickém centru Fiatu má přepracovaný vzhled karoserie i interiéru. Nenarostl sice do délky, ale dostal řadu špičkových technologií, motorů a možností personalizace.
Fiat 500 je dlouhý 357 cm, široký 163 cm a vysoký 149 cm a disponuje rozvorem náprav o délce 230 centimetrů. Design přední a zadní části se změnil, ale přesto zůstal věrný sám sobě. Styl má výrazné prvky, které charakterizovaly předchůdce z padesátých let, a nyní se objevují s novým technologickým obsahem.

Nový Fiat 500, který je k dispozici ve dvou karosářských verzích (hatchback a kabriolet) se představí ve třech stupních výbavy: Pop, Popstar a Lounge. První z nich zahrnuje ve standardu sedm airbagů, systém Uconnect Radio 5" s šesti reproduktory, vstupy Aux-In a USB a ovládáním na volantu a také LED světla denního svícení.
Verze Popstar přidává manuální klimatizaci, chromované kryty vnějších zpětných zrcátek a poklice kol v historickém duchu. Verze Fiat 500 Lounge je bohatší o důmyslné detaily, jakými jsou prosklené panoramatické střešní okno, 15“ litá kola, chromovaná mřížka chladiče, systém Uconnect Radio 5" LIVE s dotykovou obrazovkou a kůží čalouněný volant s integrovanými ovladači chytrého telefonu pro využití řady aplikací přímo na palubě vozidla a dosažení nepřetržitého spojení se světem.

Paletu pohonných jednotek budou v době uvedení na trh tvořit motory 1.2 l 69 k, TwinAir 85 k nebo 105 k a dvouválec 1.2 l 69 k EasyPower (LPG/benzin).

Motor TwinAir o zdvihovém objemu 0,9 l k dispozici ve dvou výkonových verzích 85 k a 105 k. Spotřeba paliva v prvním případě dosahuje v kombinovaném provozu 3,8 l/100 km. Po uvedení na trh bude řada rozšířena o motor 1.2 l 69 k v konfiguraci Eco a vznětový agregát 1.3 16v Multijet II 95 k. První z motorů je vybaven chytrým alternátorem a specifickým aerodynamickým paketem s novými 14 nebo 15“ koly s nízkým valivým odporem a vysokou odolností vůči opotřebení. Fiat 500 je jediným vozem segmentu, společně s Pandou, který nabízí malý vznětový motor s tak pokročilou technologií: jedná se o motor 1.3 16v Multijet II 95 k.

Nová pětistovka disponuje více než 1800 inovacemi, přičemž všechny byly navržené pro zvýšení originality a vytvoření dokonale vytříbeného stylu. Nové přední světlomety s LED světly denního svícení, zadní koncová světla, paleta barev, přístrojový panel i použité materiály, to vše je velmi zásadní, ale současně věrné nezaměnitelnému stylu 500.
Navzdory malým vnějším rozměrům nabízí pětistovka velkorysý zavazadlový prostor o objemu 185 l, po sklopení opěradel zadních sedadel se zvětší na 550 l.

Pro světovou premiéru nového Fiatu 500 bylo zvoleno Lingotto v Turíně, nikoliv náhodou, ale proto, že jde o symbolické místo, které se sice v průběhu let vyvíjelo, ale navzdory tomu zůstalo věrno své tradici, podobně jako kultovní pětistovka.

Tato továrna Fiatu byla otevřena v roce 1923 a i dnes je vysoce ceněna pro svou modernost a eleganci. Testovací dráha vybudovaná na střeše dokázala vzbudit obdiv dokonce i u proslulého architekta Le Corbusiera. Ještě před dokončením se tato stavba, jež byla od začátku koncipována jako továrna, stala symbolem rychle se rozvíjejícího italského průmyslu a vešla do obecného povědomí národa. Vozidla, které sjela z výrobních linek Lingotta přispívala po desetiletí k motorizaci Itálie, dokud se výroba nepřestěhovala do modernějších továren. Po vyřazení z provozu bylo Lingotto zrekonstruováno tak, aby vyhovovalo měnící se městské zástavbě v okolí. Továrna prošla velmi zdlouhavou rekonstrukcí vnitřních prostor, vnější vzhled ale zůstal do velké míry zachován.

M.Lochman 22.7.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar