Citroën C4 Picasso na český trh
V těchto dnech byl na český trh oficiálně uvedena nový generace CITROËNU C4 Picasso, přičemž ta první se setkala s nesporným úspěchem. Vůz nabízí svým uživatelům celou škálu vlastností a funkcí, díky nimž se stane referencí v segmentu kompaktních MPV.
Citroen C4 Picasso je k dispozici s širokou nabídkou zížehových a vznětových motorů, které přinášejí velkou radost z řízení a současně jsou úsporné a šetrné k životnímu prostředí. Oba zážehové motory, které jsou v nabídce C4 Picasso, jsou výsledkem spolupráce s BMW Group®. C4 Picasso bude již letos na podzim splňovat budoucí normu Euro 6, která bude od září 2014 pro nové typy aut a o rok později pro všechny prodávané vozy. Prvním motorem, který tuto normu splňuje, bude HDi 150. Technologie zvolená pro zpracování emisí oxidů dusíku spočívá v přidání dalšího katalyzátoru hned před filtr pevných částic. Jde o systém selektivní katalytické redukce SCR (Selective Catalytic Reduction). Tato technologie vyžaduje přidání nádrže na AdBlue® o objemu 17 litrů. Toto množství je dostatečné k tomu, aby SCR fungoval bez přidání kapaliny v době mezi dvěmi údržbami.
Mikrohybridní technologie e-HDi
Využívá funkci Stop&Start druhé generace. Systém je vybaven reverzibilním alternátorem s optimalizovanými výkony. Výkon zařízení se zvýšil o 70 % oproti předchozí variantě a dosahuje 2,2 kW. K rychlému a spolehlivému nastartování dojde během 400 ms, což je o polovinu rychleji než s běžným startérem.
Do všech verzí se montuje Intelligent Traction Control,protiprokluzový systém, jenž je účinnější než tradiční systémy. Je neustále v pohotovostním režimu, funguje samostatně a pomáhá řidiči především na zasněžených a zledovatělých cestách. Díky řízenému prokluzování hnacích kol může řidič pokračovat v jízdě ve většině případů, kdy by zůstal dřív zablokovaný, světlá výška vozu usnadňuje jízdu ve vysokém sněhu. Systém sice nedosahuje účinnost vozu s pohonem všech 4 kol, ale většinu zákazníků uspokojí.
Platforma EMP2 ve světové premiéře
Nová platforma EMP2, tzn.Efficient Modular Platform 2, kterou vyvinula skupina PSA Peugeot Citroën, bude poprvé použita u nového C4 Picasso. Tuto platformu, která představuje přibližně 60 % výrobní ceny vozu, tvoří podvozek, nápravový systém s brzdovým systémem a posilovačem řízení, motor, převodovka a převody,elektrický a elektronický systém.
Na platformu je možné namontovat řadu karoserií z různých segmentů a může se přizpůsobit jednotlivým světovým trhům. Platforma s jednotným předním blokem může být doplněna různými zadními bloky (krátkými nebo dlouhými), nízkým nebo vysokým místem řidiče, různými typy zadní nápravy a konečně různými generacemi motorů.
Tato modularita umožní vytvořit různé kombinace na základě:
4 šířek předního rozchodu,
5 rozvorů,
2 kombinací místa řidiče a větrání,
2 struktur zadní nápravy,
„zadních jednotek“, které umožňují vytvořit krátké nebo dlouhé verze s 5 nebo 7 místy a možnost zabudovat zadní nápravu typu elektrického hybridu,
Celková hmotnost platformy se oproti předchozí generaci snížila o 70 kg.
C4 Picasso s přední nápravou typu pseudo-McPherson a zadní nápravou s vlečenými rameny přebírá schéma od předchozí verze, ale současně optimalizuje každou svou část pro větší komfort, jízdní vlastnosti a bezpečnost.
Díky snížení výšky karoserie (4 cm oproti první generaci), zmenšení celkové hmotnosti (140 kg, z toho 70 kg díky nové platformě) a pevnějšímu nastavení odpružení (pružiny, tlumiče) se dosáhlo zmenšení příčného kymácení a přitom se zachoval komfort odpružení.
Většina verzí je vybavena předními vzduchem chlazenými kotouči o rozměrech 283 x 26 mm, s výjimkou motorů HDi 150 a THP 155, které mají větší rozměry (304 x 28 mm), jež lépe vyhovují jejich větším výkonům.Rozměry zadních kotoučů se mění stejným způsobem, u běžných motorů mají rozměry 268 x 12 mm, u motorů HDi 150 a THP 155 jsou jejich rozměry 290 x 12 mm.
Nové C4 Picasso je oproti předchozí generaci se stejným motorem o přibližně 140 kg lehčí, což představuje úsporu o přibližně 10 %. Na snížení hmotnosti se z poloviny podílí nová platforma EMP2, z poloviny zbytek vozu.
Zobrazení času mezi průjezdem dvou vozidel
Tato funkce využívá radar zabudovaný do přední části vozu (radar současně využívá aktivní tempomat a systém varování před rizikem kolize). Přispívá k aktivní bezpečnosti tím, že pomáhá řidiči dodržovat dostatečnou bezpečnou vzdálenost za vozem vpředu. Funkce zobrazuje hodnoty času mezi průjezdem dvou vozidel v rozsahu 0,5 – 3 s. Systém funguje v 70 – 150 km/hod., ale zůstává aktivní při zpomalení až do 45 km/hod.
Varování před rizikem kolize
Radar zabudovaný do přední části vozu varuje řidiče v případě, že je jeho vůz příliš blízko vozu před ním. Tato výstraha funguje od 30 km/h. Systém využívá 3 úrovně varování, prvním je zpráva na displeji, druhé varování je vizuální a zvukové, třetí spočívá v přitažení bezpečnostního pásu.
Sledování mrtvého úhlu
Systém funguje na obou stranách vozu, pomocí 4 čidel zabudovaných do všech 4 „rohů“ vozu a je schopen zjistit přítomnost vozu, motorky či kola, které se nacházejí do 3,5 m kolem boku auta, což přibližně odpovídá šířce jízdního pruhu, a až do vzdálenosti 5 metrů za zadní nárazník.
Varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu s kamerou
Tento systém nové generace sleduje pomocí digitální kamery v horní části čelního skla silnici před vozem. Systém sleduje silnici jen několik metrů vpředu, je rychlejší a může lépe sledovat plné nebo přerušované čáry na vozovce. Pokud vůz vyjede z jízdního pruhu, systém řidiče varuje. Systém, který lze odpojit, je aktivní nad 80 km/h, funguje ve dne i v noci. Pokud dojde k vyjetí z pruhu bez spuštění směrového světla, je řidič varován vibrací bezpečnostního pásu.
Nechybí ani signalizace podhuštění, automatické přepínání dálkových světel, aktivní bezpečnostní pásy, přisvícení do zatáček a samonatáčecí bixenonové světlomety, aktivní tempomat, Park assist, Asistent pro rozjezd do svahu, ukazatel řazení rychlostních stupňů, elektrická parkovací brzda atd.
Sedmipalcový dotykový tablet, který je v nabídce všech verzí, umožňuje výrazně snížit počet ovladačů na palubní desce.Tablet má 7 citlivých tlačítek zabudovaných kolem dokola, jež zajišťují přímý přístup k hlavním funkcím vozu.
Vision 360 °
Vision 360° je systém umožňující zobrazit všechny předměty a překážky nacházející se v okolí vozu a usnadnit tak manévry s vozem. Zabraňuje nárazu do těchto překážek, zejména pokud na ně není zevnitř vidět. Obraz zobrazovaný na displeji s vysokým rozlišením na palubní desce přenášejí 4 kamery rozmístěné kolem vozu. Jedna je zabudovaná v přední části, další vzadu nad registrační značkou. A konečně 2 ostatní jsou zabudované ve spodní části vnějších zpětných zrcátek. Díky nim je výhled panoramatický.Pokud je funkce aktivní, zobrazuje se pohled až do rychlosti 15 km/hod. Funkce se vypne při rychlosti nad 30 km/hod.
Sedadla s elektrickým ovládáním a masážní funkcí
Pro zvýšení komfortu mají cestující na předních sedadlech k dispozici funkci masáž se 3 úrovněmi masírování.Sedadlo Relax spolucestujícího vpředu přináší další komfort. Nabízí větší místo pro nohy, což je velmi příjemné zejména při dlouhých cestách. Ovládání je elektrické a umožňuje zvolit nejlepší komfortní polohu z celé řady možností.
Vůz je kromě tradiční zásuvky typu jack, USB zásuvky (2 ks) a zásuvky 12 V vybaven i zásuvkou na 230 V, která je zabudovaná do přední středové loketní opěrky a umožňuje zapojení elektrického přístroje s výkonem do 120 W. Díky výřezu na boku opěrky je možné nechat opěrku zavřenou a přitom je zde místo pro elektrický kabel. Zásuvku může sloužit pro nabití notebooku, fotoaparátu nebo při zastavení i pro použití elektrického holicího strojku.
Panoramatické čelní sklo
Vůz přináší díky svému panoramatickému čelnímu sklu do interiéru výjimečné prosvětlení. Když je sluneční clona v maximálně zasunuté poloze, je zorný úhel směrem nahoru 45°, což poskytuje pozoruhodný výhled. Řidič i spolujezdec mají k dispozici vlastní pevnou clonu, aby se chránili před případně příliš silným světlem. Po přesunutí clony do krajní přední polohy je čelní sklo klasické velikosti.
Zadní světla s LED diodami
Zadní světla s LED diodami, které se již objevily u několika konceptů (Revolte, Survolt a Tubik) a před nedávnem i na voze DS3, dodávají vozu velmi specifický vzhled. Je ho dosaženo díky vnitřnímu zrcadlu, které opakuje obraz světla do nekonečna.
V České republice je nový Citroën C4 Picasso nabízen se dvěma benzínovými a se dvěma dieselovými motorizacemi (včetně verze e-HDi s technologií Stop & Start). Nechybí nabídka pilotované převodovky ETG6. Rekordmanem v úsporné jízdě je motor 1.6 e-HDi 90 ETG6 Airdream se spotřebou pouze 3,8l/100km ve smíšeném provozu a emisemi CO2 98g/km.
Zákazníci mohou vybírat ze čtyř úrovní výbavy:
Attraction, která má ve standardu dvouzónovou klimatizaci, audiosystém s MP3, hands free startování vozu, čelní, boční a hlavové airbagy, ESP a ABS, ITC (intelligent Traction Control), automatickou elektrickou parkovací brzdu, 7“ dotykový displej, Connecting box, el. ovládaná okna předních a zadních dveří, programovatelný tempomat a omezovač rychlosti a kožený volant.
Tendance, která je obohacena o automatickou klimatizací s nezávislou regulací levé a pravé strany, automatické rozsvěcení světel, automatické stěrače s dešťovým senzorem a přední mlhové světlomety.
Intensive, která nabízí navíc handsfree přístup a startování vozu, zadní parkovací asistent a parkovací kameru, panoramatickou obrazovku 12“ HD a navigační systém, elektricky sklopná vnější zrcátka a modularitu zadních sedadel.
Exclusive, který je dovybaven o přední parkovací asistent, 17“ hliníkové disky kol, Park Assist, aktivní tempomat, zásuvka 230V, Pack Lounge, masážní fukci sedadel a elektrické ovládání víka zavazadlového prostoru.
Zážehové motory
Vznětové motory
Pozn. Objem – ccm, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) - l/100 km
Příklady cen
Mikrohybridní technologie e-HDi
Využívá funkci Stop&Start druhé generace. Systém je vybaven reverzibilním alternátorem s optimalizovanými výkony. Výkon zařízení se zvýšil o 70 % oproti předchozí variantě a dosahuje 2,2 kW. K rychlému a spolehlivému nastartování dojde během 400 ms, což je o polovinu rychleji než s běžným startérem.
Do všech verzí se montuje Intelligent Traction Control,protiprokluzový systém, jenž je účinnější než tradiční systémy. Je neustále v pohotovostním režimu, funguje samostatně a pomáhá řidiči především na zasněžených a zledovatělých cestách. Díky řízenému prokluzování hnacích kol může řidič pokračovat v jízdě ve většině případů, kdy by zůstal dřív zablokovaný, světlá výška vozu usnadňuje jízdu ve vysokém sněhu. Systém sice nedosahuje účinnost vozu s pohonem všech 4 kol, ale většinu zákazníků uspokojí.
Platforma EMP2 ve světové premiéře
Nová platforma EMP2, tzn.Efficient Modular Platform 2, kterou vyvinula skupina PSA Peugeot Citroën, bude poprvé použita u nového C4 Picasso. Tuto platformu, která představuje přibližně 60 % výrobní ceny vozu, tvoří podvozek, nápravový systém s brzdovým systémem a posilovačem řízení, motor, převodovka a převody,elektrický a elektronický systém.
Na platformu je možné namontovat řadu karoserií z různých segmentů a může se přizpůsobit jednotlivým světovým trhům. Platforma s jednotným předním blokem může být doplněna různými zadními bloky (krátkými nebo dlouhými), nízkým nebo vysokým místem řidiče, různými typy zadní nápravy a konečně různými generacemi motorů.
Tato modularita umožní vytvořit různé kombinace na základě:
4 šířek předního rozchodu,
5 rozvorů,
2 kombinací místa řidiče a větrání,
2 struktur zadní nápravy,
„zadních jednotek“, které umožňují vytvořit krátké nebo dlouhé verze s 5 nebo 7 místy a možnost zabudovat zadní nápravu typu elektrického hybridu,
Celková hmotnost platformy se oproti předchozí generaci snížila o 70 kg.
C4 Picasso s přední nápravou typu pseudo-McPherson a zadní nápravou s vlečenými rameny přebírá schéma od předchozí verze, ale současně optimalizuje každou svou část pro větší komfort, jízdní vlastnosti a bezpečnost.
Díky snížení výšky karoserie (4 cm oproti první generaci), zmenšení celkové hmotnosti (140 kg, z toho 70 kg díky nové platformě) a pevnějšímu nastavení odpružení (pružiny, tlumiče) se dosáhlo zmenšení příčného kymácení a přitom se zachoval komfort odpružení.
Většina verzí je vybavena předními vzduchem chlazenými kotouči o rozměrech 283 x 26 mm, s výjimkou motorů HDi 150 a THP 155, které mají větší rozměry (304 x 28 mm), jež lépe vyhovují jejich větším výkonům.Rozměry zadních kotoučů se mění stejným způsobem, u běžných motorů mají rozměry 268 x 12 mm, u motorů HDi 150 a THP 155 jsou jejich rozměry 290 x 12 mm.
Nové C4 Picasso je oproti předchozí generaci se stejným motorem o přibližně 140 kg lehčí, což představuje úsporu o přibližně 10 %. Na snížení hmotnosti se z poloviny podílí nová platforma EMP2, z poloviny zbytek vozu.
Zobrazení času mezi průjezdem dvou vozidel
Tato funkce využívá radar zabudovaný do přední části vozu (radar současně využívá aktivní tempomat a systém varování před rizikem kolize). Přispívá k aktivní bezpečnosti tím, že pomáhá řidiči dodržovat dostatečnou bezpečnou vzdálenost za vozem vpředu. Funkce zobrazuje hodnoty času mezi průjezdem dvou vozidel v rozsahu 0,5 – 3 s. Systém funguje v 70 – 150 km/hod., ale zůstává aktivní při zpomalení až do 45 km/hod.
Varování před rizikem kolize
Radar zabudovaný do přední části vozu varuje řidiče v případě, že je jeho vůz příliš blízko vozu před ním. Tato výstraha funguje od 30 km/h. Systém využívá 3 úrovně varování, prvním je zpráva na displeji, druhé varování je vizuální a zvukové, třetí spočívá v přitažení bezpečnostního pásu.
Sledování mrtvého úhlu
Systém funguje na obou stranách vozu, pomocí 4 čidel zabudovaných do všech 4 „rohů“ vozu a je schopen zjistit přítomnost vozu, motorky či kola, které se nacházejí do 3,5 m kolem boku auta, což přibližně odpovídá šířce jízdního pruhu, a až do vzdálenosti 5 metrů za zadní nárazník.
Varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu s kamerou
Tento systém nové generace sleduje pomocí digitální kamery v horní části čelního skla silnici před vozem. Systém sleduje silnici jen několik metrů vpředu, je rychlejší a může lépe sledovat plné nebo přerušované čáry na vozovce. Pokud vůz vyjede z jízdního pruhu, systém řidiče varuje. Systém, který lze odpojit, je aktivní nad 80 km/h, funguje ve dne i v noci. Pokud dojde k vyjetí z pruhu bez spuštění směrového světla, je řidič varován vibrací bezpečnostního pásu.
Nechybí ani signalizace podhuštění, automatické přepínání dálkových světel, aktivní bezpečnostní pásy, přisvícení do zatáček a samonatáčecí bixenonové světlomety, aktivní tempomat, Park assist, Asistent pro rozjezd do svahu, ukazatel řazení rychlostních stupňů, elektrická parkovací brzda atd.
Sedmipalcový dotykový tablet, který je v nabídce všech verzí, umožňuje výrazně snížit počet ovladačů na palubní desce.Tablet má 7 citlivých tlačítek zabudovaných kolem dokola, jež zajišťují přímý přístup k hlavním funkcím vozu.
Vision 360 °
Vision 360° je systém umožňující zobrazit všechny předměty a překážky nacházející se v okolí vozu a usnadnit tak manévry s vozem. Zabraňuje nárazu do těchto překážek, zejména pokud na ně není zevnitř vidět. Obraz zobrazovaný na displeji s vysokým rozlišením na palubní desce přenášejí 4 kamery rozmístěné kolem vozu. Jedna je zabudovaná v přední části, další vzadu nad registrační značkou. A konečně 2 ostatní jsou zabudované ve spodní části vnějších zpětných zrcátek. Díky nim je výhled panoramatický.Pokud je funkce aktivní, zobrazuje se pohled až do rychlosti 15 km/hod. Funkce se vypne při rychlosti nad 30 km/hod.
Sedadla s elektrickým ovládáním a masážní funkcí
Pro zvýšení komfortu mají cestující na předních sedadlech k dispozici funkci masáž se 3 úrovněmi masírování.Sedadlo Relax spolucestujícího vpředu přináší další komfort. Nabízí větší místo pro nohy, což je velmi příjemné zejména při dlouhých cestách. Ovládání je elektrické a umožňuje zvolit nejlepší komfortní polohu z celé řady možností.
Vůz je kromě tradiční zásuvky typu jack, USB zásuvky (2 ks) a zásuvky 12 V vybaven i zásuvkou na 230 V, která je zabudovaná do přední středové loketní opěrky a umožňuje zapojení elektrického přístroje s výkonem do 120 W. Díky výřezu na boku opěrky je možné nechat opěrku zavřenou a přitom je zde místo pro elektrický kabel. Zásuvku může sloužit pro nabití notebooku, fotoaparátu nebo při zastavení i pro použití elektrického holicího strojku.
Panoramatické čelní sklo
Vůz přináší díky svému panoramatickému čelnímu sklu do interiéru výjimečné prosvětlení. Když je sluneční clona v maximálně zasunuté poloze, je zorný úhel směrem nahoru 45°, což poskytuje pozoruhodný výhled. Řidič i spolujezdec mají k dispozici vlastní pevnou clonu, aby se chránili před případně příliš silným světlem. Po přesunutí clony do krajní přední polohy je čelní sklo klasické velikosti.
Zadní světla s LED diodami
Zadní světla s LED diodami, které se již objevily u několika konceptů (Revolte, Survolt a Tubik) a před nedávnem i na voze DS3, dodávají vozu velmi specifický vzhled. Je ho dosaženo díky vnitřnímu zrcadlu, které opakuje obraz světla do nekonečna.
V České republice je nový Citroën C4 Picasso nabízen se dvěma benzínovými a se dvěma dieselovými motorizacemi (včetně verze e-HDi s technologií Stop & Start). Nechybí nabídka pilotované převodovky ETG6. Rekordmanem v úsporné jízdě je motor 1.6 e-HDi 90 ETG6 Airdream se spotřebou pouze 3,8l/100km ve smíšeném provozu a emisemi CO2 98g/km.
Zákazníci mohou vybírat ze čtyř úrovní výbavy:
Attraction, která má ve standardu dvouzónovou klimatizaci, audiosystém s MP3, hands free startování vozu, čelní, boční a hlavové airbagy, ESP a ABS, ITC (intelligent Traction Control), automatickou elektrickou parkovací brzdu, 7“ dotykový displej, Connecting box, el. ovládaná okna předních a zadních dveří, programovatelný tempomat a omezovač rychlosti a kožený volant.
Tendance, která je obohacena o automatickou klimatizací s nezávislou regulací levé a pravé strany, automatické rozsvěcení světel, automatické stěrače s dešťovým senzorem a přední mlhové světlomety.
Intensive, která nabízí navíc handsfree přístup a startování vozu, zadní parkovací asistent a parkovací kameru, panoramatickou obrazovku 12“ HD a navigační systém, elektricky sklopná vnější zrcátka a modularitu zadních sedadel.
Exclusive, který je dovybaven o přední parkovací asistent, 17“ hliníkové disky kol, Park Assist, aktivní tempomat, zásuvka 230V, Pack Lounge, masážní fukci sedadel a elektrické ovládání víka zavazadlového prostoru.
Zážehové motory
Typ | 1.6 VTi | 1.6 THP |
Objem | 1598 | 1598 |
Výkon | 88(120)/6000 | 115(156)/5800 |
Toč.moment | 160/4250 | 240/1400-4000 |
Rychlost | 187 | 209 |
Zrychlení | 12,3 | 9,0 |
Spotřeba | 8,5/4,9/6,3 | 8,2/4,8/6,0 |
Vznětové motory
Typ | 1.6 HDI/90 | 1.6 HDI/115 |
Objem | 1560 | 1560 |
Výkon | 68(92)/4000 | 84(115)/3500 |
Toč.moment | 230/1750 | 270/1400-4000 |
Rychlost | 173 | 189 |
Zrychlení | 12,9 | 12,3 |
Spotřeba | 4,8/3,8/4,2 | 4,4/3,7/4,0 |
Pozn. Objem – ccm, výkon – kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), spotřeba (město/mimo město/kombin.) - l/100 km
Příklady cen
1.6 VTi | Attraction | 399 00 Kč |
1.6 HD | /90ƖAttraction | 439 900 Kč |
1.6 VTi | Tendance | 464 900 Kč |
1.6 e-HDi | Tendance | 489 900 Kč |
1.6 THP 115 | Exclusive | 569 900 Kč |
1.6 e-HDI 115 | Exclusive | 619 900 Kč |
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout