Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Audi RS 7 Sportback - špičková dynamika s 560 k (I)

Audi dále rozšiřuje paletu svých modelů RS o RS 7 Sportback, které slaví premiéru na autosalonu NAIAS 2013. Velké pětidveřové kupé je poháněno motorem 4.0 TFSI vyladěným na nejvyšší výkon 412 kW (560 k).

Silným srdcem vozu je osmiválec 4.0 TFSI, která přináší strategii downsizingu Audi do highendové kategorie. Motor V8 Biturbo s objemem 3998 cm dosahuje výkonu 412 kW (560 k) od 5700 do 6700/min. Mezi 1750 a 5500(min je konstantní hodnota točivého momentu 700 N.m. Zrychlení z nuly na 100 km/h je možné za pouhých 3,9 sekundy. Na přání může být omezení nejvyšší rychlosti deaktivováno, a vůz je pak schopen vyvinout nejvyšší rychlost 305 km/h.
Čtyřlitrový motor, který si libuje ve vysokých otáčkách, vytváří mohutnou hnací sílu již od nízkých otáček a spontánně reaguje na povely řidiče díky důslednému zaměření konstruktérů na minimalizaci ztrát při proudění plynů během jejich výměny ve válcích. Výfuková strana hlavy válců směřuje dovnitř, strana sání ven. Obě turbodmychadla typu twin-scroll vytváří relativní plnicí tlak až 1,2 baru a společně s chladiči stlačovaného vzduchu jsou uložena mezi oběma řadami válců. Dráhy proudění vzduchu jsou tak zkráceny, což způsobuje dobré reakce. K dynamice přispívá rovněž řízení motoru ve specifické verzi RS a méně restriktivní sací trakt. Na povel tlačítka nebo silného přidání plynu získá motor ještě plnější zvuk díky speciálním klapkám ve výfukové soustavě.
Z 0 na 100 km/h zrychlí za 3,9 s a nejvyšší rychlost v sériové výbavě je omezena na 250 km/h. S dynamickým paketem dodávaným na přání se tento limit zvýší na 280 km/h a s dynamickým paketem plus dokonce na 305 km/h.
V kombinovaném režimu vystačí průměrně s 9,8 l/100 km. Na tomto vynikajícím výsledku se podílí také sériově dodávaný systém Start-Stop a inovativní řízení chladicí soustavy.
Nejinovativnější technologií pro snižování spotřeby paliva je systém vypínání válců COD (Cylinder On Demand). Při nízkém až středním zatížení a otáčkách deaktivuje tento systém válce 2, 3, 5 a 8 uzavřením jejich ventilů prostřednictvím elektromechanických akčních členů. Motor 4.0 TFSI následně pracuje jako čtyřválec, dokud řidič opět nepřidá výrazněji plyn. Aktivní válce pracují při vyšším zatížení, čímž vzrůstá účinnost.
Veškeré přechody mezi jednotlivými režimy činnosti trvají jen několik setin sekundy. Probíhají tak plynule a rychle, že jsou sotva citelné a slyšitelné. Aktivní lůžka motoru vyrovnávají mírné vibrace, které vznikají při provozu na čtyři válce fázově přesazenými „protivibracemi“. Technologie COD snižuje spotřebu paliva v kombinovaném režimu cca o pět procent, při pomalejší jízdě to je dokonce přibližně o deset procent.
Sériově montovaná osmistupňová samočinná převodovka tiptronic byla přizpůsobena sportovnímu charakteru vozu. Řidič může volit mezi režimy D a S nebo převzít řazení do svých rukou pádly na volantu nebo pákozu voliče ve zvláštním designu RS. Zatímco nižší převodové stupně převodovky tiptronic mají sportovně těsné odstupňování, snižuje osmý převodový stupeň ve stylu rychloběhu s dlouhým převodem spotřebu paliva.
Jádrem trvalého pohonu všech kol quattro je mezinápravový diferenciál s vysokým stupněm svornosti, který je udržován v optimálním rozpětí provozních teplot prostřednictvím vlastního chladiče oleje. Rozděluje sílu v závislosti na aktuálních podmínkách mezi přední a zadní nápravu v širokém rozpětí. V základním nastavení směřuje 60 procent hnací síly dozadu a 40 procent dopředu.
Inteligentní softwarové řešení, které řídí přenos hnací síly na jednotlivá kola, podporuje činnost diferenciálu v limitních situacích během průjezdu zatáčkou minimálními brzdnými zásahy na odlehčených kolech. Na přání montuje Audi na zadní nápravu sportovní diferenciál, který plynule mění rozdělení hnací síly mezi pravé a levé zadní kolo prostřednictvím dvou planetových soukolí s regulací otáček.
Audi RS 7 Sportback jezdí sériově na 20“ kovaných kolech s nízkou hmotností, která jsou strojově leštěná a mají design se sedmi dvojitými paprsky. Na přání 21“ kola z lehké slitiny.
Čtyři kotouče s vnitřním chlazením mají vlnitou konstrukci vnějšího okraje, která snižuje hmotnost. Přední mají průměr 390 mm. Ocelové třecí prstence jsou spojeny s hliníkovými středy brzdových kotoučů prostřednictvím čepů. Kotouče jsou svírány šestipístkovými třmeny. Na přání se montují brzdové kotouče z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny, které mají průměr 420 mm. Elektronicky řízený stabilizační systém ESC disponuje sportovním režimem a lze ho také kompletně deaktivovat.
Nový RS 7 Sportback má sportovní, ale stále ještě komfortní vyladění podvozku, a to díky vzduchovému odpružení. Systém adaptive air suspension snižuje karoserii o 20 mm. Adaptivní tlumení přizpůsobuje svou činnost stavu vozovky, jízdnímu stylu řidiče a zvolenému režimu systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select, jímž může řidič v několika stupních ovlivňovat činnost důležitých komponentů.
Jako alternativu místo vzduchového odpružení nabízí Audi tužší sportovní podvozek plus se systémem DRC, kdy odpružení zajišťují ocelové vinuté pružiny a třístupňově nastavitelné tlumiče, diagonálně vzájemně propojené olejovým vedením s centrálním ventilem. Dalším prvkem výbavy na přání, který lze rovněž integrovat do systému Audi drive select, je dynamické řízení s plynule variabilním účinkem posilovače a převodem řízení. Jeho charakteristika je stejně jako u sériově dodávaného řízení s elektromechanickým posilovačem přizpůsobena speciálně pro model RS 7 Sportback.

Dokončení zítra

JL 17.1.2013

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar