Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Alfa Romeo 4C - výjimečnost made in Italy

Alfa Romeo představila technické detaily a tajemství výroby svého nového superkompaktního vozu, který je ztělesněním sportovnosti. Jedná se především o výkon a technickou dokonalost, které přinášejí maximální potěšení z jízdy při naprosté bezpečnosti a také zcela neotřelý a dech beroucí styl.

Nové kompaktní dvousedadlové supersportovní kupé, navržené konstruktéry Alfy Romeo a vyráběné v továrně Maserati v Modeně, využívá technologie a materiály, jež mají svůj původ v supersportovním modelu Alfa Romeo 8C Competizione. Jedná se o uhlíkový kompozit, hliník nebo pohon zadních kol. Přebírá však i řadu nejmodernějších technologií ze sériové produkce Alfy Romeo, ovšem upravených tak, aby zvýraznily sportovní povahu vozu. Příkladem mohou být nový celohliníkový zážehový přeplňovaný čtyřválec 1750 Turbo s přímým vstřikem paliva, jedinečná dvouspojková automatická převodovka Alfa TCT nebo volič jízdní dynamiky Alfa DNA s novým režimem Race.

Vůz disponuje délkou pod 4 m a rozvor náprav dosahuje méně než 2,4 m. Tyto rozměry zdůrazňují kompaktnost celého vozu a podtrhují jeho dynamiku. Kromě toho výjimečné vlastnosti Alfy Romeo 4C potvrzuje i výkonová hmotnost 4 kg/1 k, což je hodnota hodná skutečného supersportovního vozu.

Konstruktéři zkombinovali nejlepší technické a výrobní dovednosti značek Alfa Romeo a Maserati. Díky koncernové synergii mohli oba výrobci úzce spolupracovat. Došlo ke spojení konstrukčního umění Alfy Romeo a výrobních dovedností značky Maserati.
Výrobní závod Maserati přináší nejvyšší kvalitu výroby a mimořádný smysl pro detail, které lze dosáhnout pouze vysokým procentem ruční výroby. Modena a její okolí, coby rodiště světově nejznámějších sportovních vozů, je místem, které nabízí vše, co je k výrobě výjimečných vozidel potřebné. Tradici, technologie, zkušenosti a ze všeho nejvíc vášeň, jakou předvedl konstrukční tým Alfy Romeo.

Alfa Romeo 4C vznikla na „prázdném papíře", což byl předpoklad pro vytvoření nové koncepce cenově dostupného vozu. Model 4C nebyl navrhován pouze jako exkluzivní sportovní vůz disponující mimořádnou technikou a výkonem, ale také jako vůz dostupný pro širokou řadu příznivců. V důsledku toho museli tvůrci zohlednit objem produkce..

Prvotní fáze návrhu byla bez konstrukčních a výrobních omezení, v průběhu času se však začaly rýsovat konkrétní parametry a nové výzvy. Nejzásadnější byla výkonová hmotnost odpovídající supersportovnímu vozu, která měla dosahovat méně než 4 kg/k. Proto se tvůrci zaměřili na výkon, avšak s přihlédnutím na přijatelné pořizovací a provozní náklady. Místo nadměrného zvyšování výkonu se rozhodli vydat cestou snižování hmotnosti, prostřednictvím využití vysoce moderních materiálů, které kombinují nízkou hmotnost a vysokou účinnost. Přitom museli volit výrobní postupy, které vyžadují nejmodernější technologie a řemeslnou zručnost. Díky tomu se podařilo dosáhnout suché hmotnosti pouhých 895 kg, což Alfu Romeo 4C činí jedním z nejlehčích vozidel na světě.
Proto musela být věnována velká pozornost materiálům a jejich chemicko-fyzikálním, mechanickým a technologickým vlastnostem, které naplní požadavky na výkon a dynamické chování. Na hmotnosti se podílí především hliník, vysokopevnostní ocel, odlehčené SMC (sendvič z pryskyřicí prosycené skelné tkaniny) a uhlíkový kompozit.

Tajemství lehkosti a dynamického chování Alfy Romeo 4C spočívá ve využití uhlíkového kompozitu, který představuje 25 % celkového objemu modelu 4C. V současné době se uhlíkový kompozit může pochlubit nejlepším poměrem hmotnosti k tuhosti. A to je důvod, proč byl zvolen jako základní stavební materiál monokoku. Toto řešení, které je využíváno u nejmodernějších supersportovních vozidel, kombinuje nízkou hmotnost a vynikající mechanické vlastnosti. Ve skutečnosti celý monokok váží pouhých 65 kg.
Monokok byl navržen specializovaným týmem Alfy Romeo a vyroben společností Adler Plastic prostřednictvím inovativního výrobního procesu, který umožňuje skloubit nejmodernější výrobní technologii a ruční řemeslné zpracování. Díku tomu mohla být technologie prepregů (pryskyřicí prosycených tkanin), která se využívá u vozů formule 1, převedena do sériové výroby. Alfa Romeo je dnes dokonce jedinou značkou na světě schopnou zajistit výrobu více než 1000 kompozitových monokoků ročně.

Prepreg s uhlíkovým vláknem je zpracován v autoklávu ve vakuovém vaku. Díky tomu monokok dosáhl takové úrovně zatížení a dynamického chování, jež nelze srovnat s žádnou jinou technologií či materiálem.

Uhlíková vlákna mohou být uspořádána v optimálním směru ve vztahu k působícím silám, což umožňuje dosáhnout parametrů, které by mohly být u kovu dosažitelné pouze kombinací několika vrstev a výztuh.

Skořepina neboli monokok je jednodílná struktura vyrobená z uhlíkového kompozitu. Vnějšímu zatížení odolává jako celek, čímž z hlediska dynamického chování přináší vozu zcela jednoznačnou výhodu.


Tradiční obdélníkovou strukturu pro vzpěry nahradili tvůrci novou konstrukcí, která je lehčí a pevnější. Rámy jsou vyrobeny pomocí inovativního procesu Cobapress.
Hliník hraje důležitou roli i u hybridních kotoučových brzd s hliníkovým brzděným rotorem a litinovým kotoučem. Tato technologie vyvinutá a patentovaná společností SHW zaručuje snížení hmotnosti u jednoho kotouče až o 2 kg a přitom zajišťuje lepší brzdný výkon. Jedinečná technologie povrchové úpravy kartáčováním navíc zvyšuje brzdný účinek.

Materiál PUR-RIM (vstřikovaný polyuretan) byl zvolen pro výrobu nárazníků a blatníků ze stejného důvodu jako SMC. Je to velmi lehký materiál (váží o 20 % méně než ocel) a je ideální pro tvarování velmi složitých dílů, jakými jsou například blatníky modelu 4C.
Všechna okna vozu prošla řádnou odtučňovací kůrou a jsou v průměru o 10 % tenčí, což přineslo průměrné snížení jejich hmotnosti o 15 %. Čelní sklo je dokonce pouze 4 mm silné.


Každá vyrobená Alfa Romeo 4C je před finálním dokončením testována na 40kilometrové dráze. Jedná se o další z postupů, který je využíván výhradně u výrobců supersportovních a vysoce exkluzivních vozů. Celé testování je založeno na zkušenostech testovacích řidičů, kteří patří mezi klenoty továrny. Všichni řidiči jsou ve svém oboru opravdoví mistři, nadšenci sportovní jízdy a vynikající profesionálové.

Model 4C, který byl navržen stylistickým centrem Alfy Romeo, na první pohled připomíná některé kultovní modely značky, jež se do historie zapsaly tučnými písmeny. Dnes ožívají v novém kompaktním sportovním voze Alfy Romeo.

Alfa Romeo 4C vychází ze slavné stoleté historie značky a ctí její základní hodnoty, tedy italský styl, výkon a technickou dokonalost poskytující maximální požitek z jízdy při naprosté bezpečnosti. Zkratka 4C připomíná velké sportovní úspěchy značky Alfy Romeo. Označení 8C a 6C nesly v letech 1930 a 1940 nejvýznamnější cestovní a závodní automobily vybavené výkonnými osmi a šestiválcovými motory. Stejný charakter prokazuje i nový model, a to především díky své koncepci i konstrukci, jimiž dosahuje výkonové hmotnosti 4 kg/1 k. Tato hodnota, která je hodná skutečného supersportovního vozu, vypovídá především o vysokém výkonu, nízké hmotnosti a mimořádné dynamice nového modelu.


Model 4C navržený stylistickým centrem Alfy Romeo připomíná už na první pohled některé kultovní modely značky, které se nesmazatelně zapsaly do její historie. Všechny tyto modely dnes ožívají v novém supersportovním voze 4C.
Roční produkce činí 3500 vozidel, přičemž 1000 z nich je určeno pro evropský trh. Toto omezení je dáno omezenými možnostmi použitých technologií.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar