Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mercedes-Benz Citan v kooperaci s Renaultem

MB vstupuje s novým Citanem do třídy kompaktních dodávek a navazuje tak na úspěšné Vito. Společně s modely Vito, Sprinter a Vario pokrývá MB Vans všechny segmenty od městských dodávek až po velkoprostorové o celkové hmotnosti od 1,8 t do 7,5 t.

Nový dodávkový vůz je vyráběn ve spolupráci s Renaultem, ale odpovídá vysokým nárokům kladeným na vozidla MB. Plastové kryty podběhů kol přední a zadní nápravy zlepšují ochranu proti korozi a odhlučnění interiéru. Dutiny jsou navíc konzervovány voskem.
Stejně nezaměnitelný jako exteriér je rovněž kvalitní interiér. Sedadla poskytují řidiči i spolujezdci pohodlí a dobré vedení těla na tuhých polštářích, vyvinuté pro Citan. Anatomické tvarování zaručuje výborné boční vedení. Přední sedadla jsou nastavitelná v podélném směru a ve sklonu opěradla, na přání je k dispozici seřizování výšky. Ve skříňové dodávce na straně spolujezdce nalézá uplatnění sklopné sedadlo ve spojení s otočnou mřížovou dělicí stěnou dodávanou na přání.
Veškeré prvky obložení interiéru jsou kvalitní a snadno se čistí. Přední dveře mají výplně ze snadno udržovatelného plastu, který je u Kombi na přání doplněn ozdobnou plochou z tkaniny. Podlaha vzadu, resp. podlaha nákladového prostoru je rovněž z robustního plastu (ve skříňové dodávce na přání). Kombi může mít na přání oblast podlahy pokrytou kobercem.
V závislosti na modelové variantě a použití jsou na výběr rozmanitá obložení nákladového, resp. zavazadlového prostoru, výplní posuvných bočních dveří a zadních dveří, resp. zadního výklopného víka.
Řidič má k dispozici odkládací schránku před sedadlem spolujezdce, odkládací přihrádku mezi předními sedadly, praktickou odkládací polici nad čelním oknem v celé šířce a velkoobjemové přihrádky.
Výběr motorů je široký. Výkonný, kultivovaný a hospodárný turbodiesel 1.5 s přímým vstřikováním paliva se dodává ve třech výkonových stupních. Nabídku doplňuje přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.2 s přímým vstřikováním benzinu.
Jako první budou na trh uvedeny modely Citan 108 CDI a 109 CDI, varianty Citan 111 CDI a Citan 112 završí nabídku v létě následujícího roku.

Typ108 CDI109 CDI111 CDI112
Objem1461146114611192
Výkon55(75)/400066(90)/400081(4000)/400084(114)/4500
Toč.moment180/1750-2500200/1750-3000240/1750-2750190/2000-4500
Rychlost150160147--
Zrychlení16,313,3-
Spotřeba5,2/4,5/4,75,2/4,5/4,7--



Pozn: objem – cm³, výkon kW(k)/min, točivý moment – Nm/min, rychlost – km/h, zrychlení 0-100 km/h (s), Spotřeba (město/mimo město/kombin.) l/100 km



U obou méně výkonných vznětových motorů zajišťuje přenos hnací síly pětistupňová mechanická převodovka. U nejvýkonnější verze a u zážehového motoru se používá šestistupňová mechanická převodovka.
Paket BlueEFFICIENCY, který snižuje spotřebu paliva v porovnání s již velmi dobrými výchozími hodnotami ještě o další až 0,4 litru na 4,3 l/100 km, se dodává standardně pro Citan se zážehovým motorem a na přání pro vznětová provedení. Paket zahrnuje mj. funkci ECO Start-Stop a dobíjení akumulátoru rekuperací kinetické energie při zpomalování.
Podvozek je vybaven přední nápravou se vzpěrami McPherson, spodními trojúhelníkovými příčnými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem. Prostorově úspornou zadní nápravu tvoří vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou s uvnitř uloženým příčným zkrutným stabilizátorem a odpružená vinutými pružinami.
Nový Citan se standardně dodává s pneumatikami rozměru 185/70 R 14 (kompaktní Citan) nebo 195/65 R 15 (dlouhá a extra dlouhá verze). Na přání do rozměru 205/55 R 16.
Zkrácené pružiny s vysokou tuhostí a tlumiče s velkou tlumicí sílou na přední a zadní nápravě zaručují dynamické chování vozu, zabraňují nežádoucím pohybům karoserie při dynamických změnách a propůjčují vozu téměř sportovní vlastnosti. Stabilizátory na přední a zadní nápravě potlačují boční naklánění při průjezdu zatáčkou. Citan v provedení dlouhá skříňová dodávka, resp. Kombi s normální celkovou hmotností má světlou výšku na přední na zadní nápravě sníženou o 15 mm.
Dlouhé a extra dlouhé varianty mají kotoučové brzdy na všech kolech, vpředu s průměrem 280 mm. Kompaktní Citan je vybaven vpředu kotoučovými brzdami (průměr 258 mm) a na zadní nápravě bubnovými brzdami (9 palců). Vůz se může pochlubit protiblokovacím systémem ABS, elektronickým rozdělováním brzdné síly EBV, hydraulickým brzdovým asistentem BAS a asistentem rozjezdu ve standardní výbavě. Nechybí ani asistent rozjezdu.


Nekompromisní bezpečnost

Všechny modely jsou vybaveny elektronickým stabilizačním systémem ADAPTIVE ESP®, který zohledňuje zatížení vozidla. Tento inovativní systém regulace jízdní dynamiky zahrnuje ABS, EBV, regulace brzdné síly motoru MSR, potlačování přetáčivosti a nedotáčivosti VDC a řízení trakce TCS. Navíc zahrnuje protiprokluzový systém ASR, regulaci hnací a brzdné síly a mnoho dalších doplňkových funkcí.
Řidič může ve výjimečných případech deaktivovat stisknutím tlačítka ESP, který se automaticky zapne při ztrátě stability, resp. po překročení rychlosti jízdy 50 km/h.
Všechny vozy jsou standardně vybaveny airbagem řidiče, kombi M1má navíc airbag spolujezdce. Na přání jsou boční hrudníkové airbagy (v Kombi M1 standardně) a také okenní airbagy pro řidiče, spolujezdce a cestující na zadních sedadlech varianty Kombi (M1).



Tři délky, tři varianty

Citan přichází s nabídkou karosářských variant – skříňová dodávka (KAWA), Mixto a Kombi ve třech délkách a s různými variantami dveří. Základem je dodávka ve třech délkách 3,94 m (kompaktní), 4,32 m (dlouhá) až 4,71 m (extra dlouhá). Délka nákladového prostoru skříňového vozu je 1,36 m, resp. 1,75 m, resp. 2,13 m. Odpovídající objem nákladového prostoru má hodnotu 2,4 m³, resp. 3,1 m³, resp. 3,8 m³. Užitečná hmotnost činí v závislosti na délce a hmotnostní variantě cca 500 kg, 650 kg a 800 kg.
Objemný nákladový prostor je přístupný až dvěma bočními dveřmi. Alternativně je v nabídce skříňová dodávka v kompaktním a dlouhém provedení se zadním výklopným víkem, které se otvírá do úhlu více než 90 stupňů.
Spodní hrana nákladového prostoru je 568 mm nad vozovkou. Šířka nákladového prostoru mezi podběhy činí 1219 mm, což postačuje pro naložení europalety. Ve skříňové dodávce odděluje nákladový prostor celoplošná dělicí stěna. Na přání se dodává sklopná ochranná mříž, která prodlužuje v kombinaci se sklopným sedadlem spolujezdce nákladový prostor na pravé straně až k přístrojové desce a zároveň chrání řidiče před předměty uloženými vedle něj.


Citan Mixto
Pro střídavou nebo i smíšenou přepravu pracovních týmů a materiálu je ideální Citan Mixto. Mimořádnou flexibilitu umožňuje sklopná zadní lavice, na přání dodávaná dělicí mříž mezi prostorem pro cestující a nákladovým prostorem a dvoje prosklené posuvné boční dveře. Vychází z extra dlouhé varianty, a proto nabízí i při plném obsazení všech sedadel nákladový prostor o objemu 2,4 m³. Stejně jako u dodávky jsou stěny nákladového prostoru za sklopnými sedadly mezi střešními sloupky C a D plechové. Alternativou je třímístná zadní lavice s integrovanou dělicí mříží, oddělující zadní část interiéru od nákladního prostoru. Také v tomto případě umožňuje šířka podlahy nákladového prostoru mezi podběhy 1219 mm naložení europalety.



Citan Kombi

Třetím provedením je pětimístný vůz se sklopnými zadními sedadly na základě dlouhé verze. Posuvné dveře na pravé straně se dodávají standardně, alternativně mohou být na obou stranách. Boční stěny jsou kompletně prosklené. Standardně se dodává prosklené zadní výklopné víko se stěračem a ostřikovačem. Pro cestující je vzadu připravena sklopná lavice dělená v poměru 1/3 ku 2/3. Úroveň komfortu zvyšují na přání dodávané sklopné stolky s integrovanými držáky nápojů. Kombi nabízí s mnoha možnostmi uspořádání sedadel podobnou flexibilitu jako Mixto. Flexibilní je rovněž kryt nákladového prostoru. Může být aretován ve dvou vodorovných polohách, nebo jej lze uložit za opěradlo zadní lavice.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar