Valné shromáždění a jednání komisí FIVA
Začátkem listopadu jsem se v Budapešti zúčastnil výročního jednání FIVA v Hotelu Mederian. Celá několikadenní akce byla příkladně organizovaná. Konference se odehrávala v nádherném pláci postaveném v roce 1918 a pořadatelský maďarský klub MAVAMSZ vše zajistil výborně.
Cestu jsem vykonal na základě pověření prezidiem Asociace klubů historických vozidel v ÚAMK v delegaci České republiky společně se zástupci Federace klubů historických vozidel ČR (FKHV) a Asociace Veteran Car Clubů v AČR (AVCC AČR).
Program
Technická komise
•předseda komise Mark Gessler (USA) představil návrh nového technického kodexu FIVA, nad kterým se rozpoutala vášnivá diskuze. Návrh přináší mnohá zpřesnění, např. v terminologii jak určit období, kdy vozidlo bylo upravováno v době používání
•zpřesněn byl i předložený návrh změny FIVA ID Card – karta by měla být vázána na vozidlo, průběžně aktualizována při prohlídkách vozidla a při změně majitele by byl proveden zápis o novém majiteli,
Komise užitkové a vojenské techniky
•komise předložila informace o prezentaci FIVA na oslavách 70. výročí spojeneckého vylodění v Normandii v červnu 2014. FIVA tam měla informační stánek
•předseda komise Renato Pujatti (I) prezentoval doplněnou studii pozitivního přínosu vynálezů užitých ve vojenské dopravní technice pro rozvoj civilní dopravní a užitkové techniky
Komise kulturní
•předseda komise Thomas Kohler (CH) odstoupil ze své funkce, aby se v plném rozsahu mohl věnovat publikační činnosti. Mj. byl pověřený přípravou knihy o historii FIVA s ohledem na blížící se 50. výročí založení této organizace.
Motocyklová komise
•seznámení s podrobnostmi o světové motocyklové rallye 2014 ve Švýcarsku a „motocyklovém týdnu“, který proběhl ve 12 zemích včetně USA, Kanady a České Republiky s cílem popularizovat organizaci FIVA a historické motocykly
•prezentována byla pozvánka na motocyklovou světovou rallye 2015 v horách v Andoře
•členem motocyklové komise se stal pan Pavel Šimek z FKHV ČR, který nahradil pana Jana Loučku. Pan Loučka se vzdal práce v komisi s ohledem na svůj zdravotní stav
Sportovní komise
•v roce 2016 bude FIVA motocyklová světová rallye v České Republice. Centrum akce bude ve Dvoře Králové
•Světová automobilová rallye v roce 2015 bude ve Švýcarsku. Registrační poplatky na vozidlo s ubytováním jsou ve výši cca 5.500 CHF
•Světová automobilová rallye v roce 2016 bude uspořádána na Slovensku. Součástí bude i soutěž elegance v lázních Piešťany
Komise legislativní
•díky FIVA lobbingu v Evropském parlamentu a u dalších institucí EU v Bruselu i Štrasburku podpořeného vlivem poslanecké komise EU pro historická vozidla se FIVA podařilo promítnout definici historického vozidla do mnoha zásadních rozhodnutí Evropského parlamentu, Evropské komise i Evropské Rady
•prezentovány byly výsledky FIVA výzkumu v oblasti hnutí historických vozidel a jeho přínosů v Evropě. Zajímavé výsledky přinesla aktivní účast sběratelů ve výzkumu. Účast klubů byla menší, než bylo očekáváno. Stejně tak i zapojení firem věnujících se historickým vozidlům
Přednáška o počátcích firmy Maserati
Pan Alfieri Maserati, viceprezident kulturní komise FIVA, uspořádal přednášku o počátcích a historii rodinné firmy Maserati. Strýc pana Maserati pan Alfieri Maserati byl nesmírně nadaný technik i konstruktér Jím zkonstruované a vyráběné zapalovací svíčky přinesly spolehlivost spalovacím motorům používaným v letadlech a vozidel v období první světové války. Ihned po skončení války se pustil do konstruování a výroby závodních automobilů, které začaly sklízet vavříny na závodech po celém světě. V tu dobu se do konstruování závodních vozidel zapojil i otec přednášejícího člena kulturní komise FIVA pan Bindo Maserati. Další z bratrů se stal významným obchodníkem a jeden byl i úspěšným malířem a sochařem. Pan Alfieri Maserati se účastnil závodů ve svých vozech na sedadle spolujezdce.
Valná hromada FIVA v sobotu 8. 11. 2014
Jednání řídil prezident FIVA pan Patric Rollet z Francie, který prezentoval své vize pro budoucnost organizace FIVA:
- navrhl upravit logo FIVA, aby bylo srozumitelné a první pohled identifikovatelné i pro laickou veřejnost,
- navrhl zřídit placenou funkci generálního ředitele FIVA, který by jako důstojný reprezentant FIVA získal respekt u institucí a organizací v celém světě
- navrhl kontrolu stanov FIVA, zda jsou v souladu s aktuálním právním řádem Francie, kde má FIVA sídlo,
- navrhl analyzovat stav a přínosy situace, kdy FIVA má sídlo registrované ve Francii a současně kancelář v Bruselu
Další informace:
V rámci programu jsme navštívili prodejní galerii a muzeum historických amerických automobilů. Závěrečný večer zorganizoval pořadatelský klub MAVAMSZ HUNGARY v areálu zemědělské technické univerzity. Ve dvoře byly vystaveny nákladní automobily, traktory a nakladače vyrobené v uplynulých desetiletích v Maďarsku. V halách univerzity jsme viděli motocykly maďarské výroby, stacionární motory, parní lokomobily a traktory vyrobené v zemích celého světa. Přeprava na společné akce mimo Hotel Meridian byla zajišťována historickými autobusy Ikarus a Praga RN:
Jiří Franc 25.11.2014
Program
Technická komise
•předseda komise Mark Gessler (USA) představil návrh nového technického kodexu FIVA, nad kterým se rozpoutala vášnivá diskuze. Návrh přináší mnohá zpřesnění, např. v terminologii jak určit období, kdy vozidlo bylo upravováno v době používání
•zpřesněn byl i předložený návrh změny FIVA ID Card – karta by měla být vázána na vozidlo, průběžně aktualizována při prohlídkách vozidla a při změně majitele by byl proveden zápis o novém majiteli,
Komise užitkové a vojenské techniky
•komise předložila informace o prezentaci FIVA na oslavách 70. výročí spojeneckého vylodění v Normandii v červnu 2014. FIVA tam měla informační stánek
•předseda komise Renato Pujatti (I) prezentoval doplněnou studii pozitivního přínosu vynálezů užitých ve vojenské dopravní technice pro rozvoj civilní dopravní a užitkové techniky
Komise kulturní
•předseda komise Thomas Kohler (CH) odstoupil ze své funkce, aby se v plném rozsahu mohl věnovat publikační činnosti. Mj. byl pověřený přípravou knihy o historii FIVA s ohledem na blížící se 50. výročí založení této organizace.
Motocyklová komise
•seznámení s podrobnostmi o světové motocyklové rallye 2014 ve Švýcarsku a „motocyklovém týdnu“, který proběhl ve 12 zemích včetně USA, Kanady a České Republiky s cílem popularizovat organizaci FIVA a historické motocykly
•prezentována byla pozvánka na motocyklovou světovou rallye 2015 v horách v Andoře
•členem motocyklové komise se stal pan Pavel Šimek z FKHV ČR, který nahradil pana Jana Loučku. Pan Loučka se vzdal práce v komisi s ohledem na svůj zdravotní stav
Sportovní komise
•v roce 2016 bude FIVA motocyklová světová rallye v České Republice. Centrum akce bude ve Dvoře Králové
•Světová automobilová rallye v roce 2015 bude ve Švýcarsku. Registrační poplatky na vozidlo s ubytováním jsou ve výši cca 5.500 CHF
•Světová automobilová rallye v roce 2016 bude uspořádána na Slovensku. Součástí bude i soutěž elegance v lázních Piešťany
Komise legislativní
•díky FIVA lobbingu v Evropském parlamentu a u dalších institucí EU v Bruselu i Štrasburku podpořeného vlivem poslanecké komise EU pro historická vozidla se FIVA podařilo promítnout definici historického vozidla do mnoha zásadních rozhodnutí Evropského parlamentu, Evropské komise i Evropské Rady
•prezentovány byly výsledky FIVA výzkumu v oblasti hnutí historických vozidel a jeho přínosů v Evropě. Zajímavé výsledky přinesla aktivní účast sběratelů ve výzkumu. Účast klubů byla menší, než bylo očekáváno. Stejně tak i zapojení firem věnujících se historickým vozidlům
Přednáška o počátcích firmy Maserati
Pan Alfieri Maserati, viceprezident kulturní komise FIVA, uspořádal přednášku o počátcích a historii rodinné firmy Maserati. Strýc pana Maserati pan Alfieri Maserati byl nesmírně nadaný technik i konstruktér Jím zkonstruované a vyráběné zapalovací svíčky přinesly spolehlivost spalovacím motorům používaným v letadlech a vozidel v období první světové války. Ihned po skončení války se pustil do konstruování a výroby závodních automobilů, které začaly sklízet vavříny na závodech po celém světě. V tu dobu se do konstruování závodních vozidel zapojil i otec přednášejícího člena kulturní komise FIVA pan Bindo Maserati. Další z bratrů se stal významným obchodníkem a jeden byl i úspěšným malířem a sochařem. Pan Alfieri Maserati se účastnil závodů ve svých vozech na sedadle spolujezdce.
Valná hromada FIVA v sobotu 8. 11. 2014
Jednání řídil prezident FIVA pan Patric Rollet z Francie, který prezentoval své vize pro budoucnost organizace FIVA:
- navrhl upravit logo FIVA, aby bylo srozumitelné a první pohled identifikovatelné i pro laickou veřejnost,
- navrhl zřídit placenou funkci generálního ředitele FIVA, který by jako důstojný reprezentant FIVA získal respekt u institucí a organizací v celém světě
- navrhl kontrolu stanov FIVA, zda jsou v souladu s aktuálním právním řádem Francie, kde má FIVA sídlo,
- navrhl analyzovat stav a přínosy situace, kdy FIVA má sídlo registrované ve Francii a současně kancelář v Bruselu
Další informace:
V rámci programu jsme navštívili prodejní galerii a muzeum historických amerických automobilů. Závěrečný večer zorganizoval pořadatelský klub MAVAMSZ HUNGARY v areálu zemědělské technické univerzity. Ve dvoře byly vystaveny nákladní automobily, traktory a nakladače vyrobené v uplynulých desetiletích v Maďarsku. V halách univerzity jsme viděli motocykly maďarské výroby, stacionární motory, parní lokomobily a traktory vyrobené v zemích celého světa. Přeprava na společné akce mimo Hotel Meridian byla zajišťována historickými autobusy Ikarus a Praga RN:
Jiří Franc 25.11.2014
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout