Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Toyota GT86 - pokračování tradice

Číslo 86 vzdává hold ojedinělým jízdním schopnostem modelu Corolla Levin AE86 a jeho jedinečným vazbám na majitele, motoristické fanoušky a ladičské dílny. Při vývoji nového sportovního modelu však hrálo číslo 86 i další významnou roli.

Nadějný byl fakt, že interní kódové označení při vývoji tohoto vozu bylo 086A. Čtvercová charakteristika 86 x 86 mm (vrtání x zdvih) motoru konstrukce boxer se ukazuje jako ideální a zůstává věrná dlouhé historii dvoulitrových sportovních motorů od Toyoty. V případě legendárního motoru 3M v modelu 2000GT a agregátu 1G-G z Toyoty Supra se vždy jednalo o řadový šestiválec se čtvercovou konfigurací vrtání a zdvihu (75 mm). Rovněž řadový čtyřválec v modelech Celica a MR2 vykazoval stejnou čtvercovou konfiguraci jako GT86, v tomto případě 86 mm. A dokonce i vnitřní průměr chromových koncovek výfuku GT86 činí přesně 86 mm…
Toyota se chlubí 50letou historií vytváření atraktivních sportovních modelů s motorem vpředu a pohonem zadních kol, úzce zaměřených na řidiče, které získaly nemalou oblibu u zákazníků a současně dosáhly úspěchu v motoristických soutěžích. Nové GT86 podchycuje ty nejlepší stránky tří klíčových modelů z bohaté sportovní minulosti značky: Toyoty Sports 800, Toyoty 2000GT a AE86.
Přestože bude GT86 uvedeno na trh jako celosvětově jediný vůz používající konstrukci s plochým motorem konstrukce boxer vpředu a pohonem zadních kol, nemůže o sobě prohlašovat, že je prvním. Prvenství totiž připadá Toyotě Sports 800 s dvouválcovým plochým boxerem, představeném na Tokijském autosalonu 1962.
Toyota Sports 800 díky svým kompaktním rozměrům a nízké spotřebě paliva dosáhla velkých úspěchů ve vytrvalostních soutěžích. Konstrukce s nízkým těžištěm motoru boxer a uspořádáním s motorem vpředu a pohonem zadních kol byla považována za ideální volbu pro vůz přinášející maximální požitek z jízdy. Z uvedených důvodů byla právě tato klasická koncepce uplatněna i v případě GT86 (poprvé od vzniku Toyoty Sports 800).
Krásné kupé 2000GT (kterého bylo vyrobeno pouhých 337 kusů) poháněné řadovým šestiválcem 2,0 l, poprvé představené na Tokijském autosalonu v roce 1965, pomohlo Toyotě po celém světě při budování pověsti výrobce sportovních vozů.
I dnes působí jeho design rafinovaně, atraktivně a svěže. Při vývoji modelu GT86 stálo kupé 2000GT bezprostředně vedle hliněného modelu nového sportovního vozu, na kterém návrháři právě pracovali. Aniž by návrháři dostali nějaké konkrétní pokyny, při své práci se občas podívali i na vedle stojící 2000GT. Ve výsledku tak dokázali GT86 naplnit duchem legendární Toyoty 2000GT, aniž by ji však imitovali.
Od AE86 si kupé GT86 nevypůjčilo jeho hardware, ale ducha. Model AE86 nebyl extrémním sportovním vozem. Jednalo se o cenově přijatelný model se sériově vyráběným motorem a kompaktní karoserií, s motorem vpředu a pohonem zadních kol.


JL, 3.8.2012

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar