Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Rozhovor s H.Sigemarkem, představitelem MG Car Clubu

Veteránské rojení převážně britských vozů, organizované Czech Classic Cars Clubem na zámku Lobeč u Mšena navštívil mj.evropský ředitel nejznámějšího britského klubu MG Car Club (MGCC), pan Hakan Sigemark. Zároveň se přijel podívat ze Švédska na členskou účast českého MG klubu, který byl vloni založen jako odnož původního britského MGCC.

Jak se Vám na Lobči líbilo, a to nejen z hlediska účasti klasických MG vozů, ale i celkové atmosféry, organizačního hlediska a vlastních účastníků?

Celou akci hodnotím jako velmi kvalitní, mohu opravdu srovnávat. Měl jsem možnost zúčastnit se spousty akcí pořádaných, jak evropskými pobočkami MGCC, tak i britskými členy. Vaši pořadatelé odvedli skvělou práci. Osobně jsem si po dlouhé době zajezdil opět na MGB GT s pravostranným řízením, což jsem si užil. Trasa orientačního závodu s jízdou pravidelnosti byla v krásném prostředí, pouze povrch některých vozovek byl, myslím, pro starší klasické vozy, poněkud náročnější. Velmi jsem si rovněž užil nedělní závod do vrchu Nosálov. Blízkost výborné technické tratě od místa srazu na zámku Lobeč je výhodná. Celkový program, atmosféra mezi účastníky, vyhlašování výsledků, udělování cen, živá hudba, občerstvení a ubytování, vše bylo prostě, jak se patří na úrovni, jako na zámku. Bylo také zajímavé se setkat s řadou sportovních vozů české provenience a to jak předválečných, tak poválečných, včetně známých závodníků značky Škoda, konkrétně s panem Jelínkem. Milým překvapením bylo i setkání s vaším pravidelným účastníkem na Lobči s klasickým vozem Saab 96 v původním stavu. Oceňuji, že jste otevření poskytnout možnost si zazávodit nejen pro vlastníky britských klasických vozů.


Jak hodnotíte rozjezd českého MG Car Clubu, s kterým jste měl možnost se seznámit?


Myslím si, že český MGCC odstartoval výborně. Úspěšný start je důležitý v každé automobilové soutěži, je však třeba projíždět úspěšně všemi dalšími rychlostními zkouškami. Je to vždy jízda na delší vzdálenost. Švédský MGCC funguje od roku 1954 a průjezd všemi zkouškami nebyl vždy jednoduchý. V současnosti máme okolo 6000 členů, ale musíme řešit např. problém vysokého průměrného věku členské základny. V tomto směru mohu jen blahopřát panu Strnadovi, vašemu prezidentovi MGCC, k relativně nízkému průměrnému věku české členské základny. Na rozdíl od většiny evropských klubů MGCC jsem na setkání na Lobči neviděl více novějších sportovních následovníků MGA a MGB, jako jsou vozy z přelomu 20. století typu MGF, MG TF a dalších. U nás jsou tyto vozy přitažlivé pro mladší generaci, i když je problém rovnováhy mezi nižší pořizovací cenou vozu a vyšší pojistkou. V německém MGCC klubu mají 2500 členů, ale existuje tu např. silný konkurenční problém s druhým velkým MG klubem MGOC. Samozřejmě, že na evropských výročních setkáních své aktivity spojujeme. Vím, že v loňském roce se váš klub zúčastnil evropského setkání ve skotském Aviemore, přijeďte se letos podívat na evropské setkání na dánský ostrov Funen. Každá země má své výhody a nevýhody, my pomáháme zlepšit vzájemnou spolupráci. V tomto směru se už těšíme i na vaše zapojení do evropské spolupráce.


Mohl byste prosím uvést nějaké konkrétní náměty na spolupráci?

Velmi dobře se nám osvědčila evropská MGCC příručka doporučených dodavatelů náhradních dílů pro MG a opraven MG v jednotlivých zemích. V případě potřeby náhradních dílů či opravy v kterékoliv evropské zemi se můžete spolehlivě na vybrané dodavatele a opravny obrátit, a dostanete rychlou, kvalitní a hlavně přátelskou pomoc. Tento systém nám skutečně bezvadně funguje, v příručce uvedení dodavatelé mají s MGCC prověřené vztahy. Nyní se i ČR může zařadit do tohoto seznamu, což je výhodné nejen pro členy českého MGCC, ale i české mechaniky a opravny MG, které můžete uvést do naší evropské příručky. Slyšel jsem, že je u vás řada šikovných lidí a dílen k dispozici, což také mj. může zvýšit cesty evropských MGCC členů do ČR. Budete tak moci realizovat i výměnné cesty. Samozřejmě můžeme vám rovněž pomoci při účasti na evropských MG akcích, a to nejen na globální, ale i regionální úrovni.


Členové českého MGCC měli možnost se seznámit s novými modely MG, které se v současné době vyrábějí v Číně. Popravdě, nemají příliš nic společného s klasickými sportovními vozy, tak jako byly MGA, MGB, V8, RV8, MGF, MG TF a další. Jak vidíte budoucnost značky MG v tomto směru?

Značka MG má dlouhou historii výroby klasických sportovních vozů, byla však bohužel ovlivněna různými fúzemi v rámci britských výrobců, konkrétně British Leyland, British Motor Corporation a v neposlední řadě firmy Rover, která nakonec po vlastních neúspěších v Evropě značku MG prodala do Číny. Čínští investoři (SAIC, Shanghai Automobile Industries Corporation) investovali přes 200 mil. britských liber do vývojového střediska v britském Longbridge s cílem zajistit si vývoj a design pro nová MG. Toto středisko zaměstnává okolo 200 lidí. Největší investice však logicky byla do výrobního závodu v Číně. V současnosti se model MG 6 neprodává moc dobře, model MG 3 je na tom mnohem lépe. Tyto modely se však vedle Číny prodávají pouze ve Velké Británii a Irsku, což není optimální. Nový model MG 5 vypadá zajímavě, ale není jasné, kdy přijde do výroby a do Evropy. Otázka nového skutečně sportovního MG je otevřená, myslím, že to plně závisí na strategii čínských vlastníků. Když nepůjdou nové modely dobře na odbyt, nebude ani nový „sporťák“.


Ale problém vývoje nových modelů a nákladů na ně, velikosti tržního segmentu mimo Čínu apod. mi připomíná trochu situaci se švédským Saabem. Jak to s ním vypadá?

Jako Švéd jsem hrdý na dva velké automobilové výrobce, Saab a Volvo, v relativně malé zemi jako je Švédsko. Bankrot firmy Saab je bohužel výsledkem špatného řízení a hospodaření manažerů firmy, kteří podcenili finanční náročnost vývoje nových modelů. Automobilka Volvo to na rozdíl od firmy Saab zvládla. Budoucnost vývoje a výroby nových modelů Saabu v Číně není jasná. Mnohem lepší situace je v oblasti švédské druhovýroby náhradních dílů a agregátů, takže současní vlastníci vozů Saab se nemusí obávat o svoje vozy. Popravdě řečeno, ve Švédsku máme ještě třetího výrobce vozů, kterým je exkluzivní značka hypersportovních vozů Koenigsegg. Zakladatelem úspěšné firmy je Christian Koenig, který měl v 18 letech sen, že vyvine hypersportovní auto. Nyní ve svých 45 letech vyrobil a prodal přes 100 sportovních vozů s cenou, která se pohybuje okolo 1.5 mil Euro za vůz. Z hlediska zrychlení a výkonu je Koenigsegg uveden v Guinessově knize rekordů. Unikátní je třeba poměr váhy a výkonu vozů. Vůz, který váží okolo 1000 kg, má výkon 1000 k, takže jde o poměr 1:1. Když se na ženevském autosalonu objevil nový model One:1, získal okamžitě 6 zákazníků z různých koutů světa. Je smutnou paralelou, že sbírka unikátních vozů Saab z muzea v Trollhattenu se rozprodala v aukci také do všech koutů světa…


Měl jste nyní možnost se seznámit s členskou základnou i s podmínkami, ve kterých funguje český MG car Club. Jaké jsou Vaše závěry z pobytu u nás, resp. doporučení, „message“ pro český MGCC?

Jak jsem se již zmiňoval, výborně jste odstartovali, nyní je třeba v tomto duchu pokračovat, poskytovat vašim členům „value added“ informace a služby, stále zvyšovat vzájemnou informovanost členů, využívat existující i nová internetová média a posílit celkovou řídící strukturu a administrativní procedury klubu, abyste se mohli dále na systémové bázi věnovat rozšiřující se členské základně. To vám rovněž umožní efektivní spolupráci s ostatními evropskými MG kluby, ať už jsou to ty větší jako je Nizozemí (3500 členů), Německo (2500 členů), Švédsko (6000 členů) nebo menší jako je Francie (900 členů), Belgie (250 členů), ale i Portugalsko, Malta, Slovinsko a další, kde je členství v MGCC jen v desítkách členů. Vedení MGCC je připraveno s vámi sdílet naše zkušenosti. Vytvářejte si kontakty s ostatními členskými kluby v Evropě, je jich nyní 22 a každý z nich má další regionální a krajové pobočky podle geografické rozlohy a potřeb svých členů. Přijeďte se podívat na naše srazy, kdy si jednotliví evropští členové vyměňují názory, nápady a zkušenosti. Využívejte naše podpůrné služby a aktivity, rozvíjejte s námi své osobní vztahy, jsme velmi přátelská komunita. Každý člen českého klubu se může obrátit na každý z evropských klubů.


Děkuji vám za rozhovor, přeji vedení a všem v českém MGCC ze srdce mnoho úspěchů ve vaší další činnosti.

Zaznamenal Jan V. Kroužek

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar