Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Porsche 911 slaví půl století

Po pět desetiletí je model 911 srdcem značky Porsche. Na světě není téměř žádný jiný automobil s tak dlouhou tradicí a kontinuitou. Od roku 1963 vzbuzuje ve svých příznivcích skutečné nadšení a současně se stává etalonem pro ostatní výrobce sportovních vozů.

Je také pomyslným měřítkem pro ostatní modelové řady Porsche, od typu Cayenne až po Panameru. V každém automobilu Porsche je kus filozofie slavné 911. Legendární model si můžete objednat u společnosti Porsche Inter Auto CZ, která je výhradním dovozcem a prodejcem vozů Porsche v České republice.
S více než 820 000 vyrobenými kusy je Porsche 911 nejúspěšnějším sportovním vozem světa. V každé ze sedmi generací tohoto modelu inženýři Porsche z Zuffenhausenu a Weissachu ukazují neutuchající sílu pro inovace. Žádný jiný automobil v sobě nespojuje protiklady v podobě sportovnosti a vhodnosti pro každodenní použití, tradice a inovace, exkluzivity a sociální akceptace nebo designu a funkčnosti. Není divu, že každá její generace psala své vlastní dějiny. Ferry Porsche popsal vlastnosti tohoto modelu velmi trefně: „911 je jediné auto, s nímž člověk může jet z afrického safari do Le Mans, potom do divadla a nakonec ještě jezdit po ulicích New Yorku.“
Porsche 911 je bezesporu celosvětovou ikonou, jejíž prodeje rostou i v České republice. „Společnost Porsche Inter Auto CZ prostřednictvím Porsche Center v Praze a Brně prodala již na 450 vozů 911, první automobil byl prodán v roce 1992,“ říká generální ředitel společnosti Porsche Inter Auto CZ Christian Lang.
Kromě klasického a jedinečného designu charakterizuje Porsche 911 v každé jeho generaci i směr udávající technika. Mnoho z novátorských řešení mělo původ na závodní dráze. Právě výkonnost byla pro 911 vždy zavazující, a proto byly závodní okruhy účinnými vývojovými laboratořemi. Díky tomu byl tento vůz doma na každém okruhu světa a ukazoval zde svoji všestrannost a schopnost vítězit. Dobré dvě třetiny z 30 000 vítězství značky Porsche jdou na konto právě modelu 911.



Porsche 911 – rok oslav
Pro Porsche je 50leté výročí typu 911 letošním hlavním tématem. Spektrum jubilejních oslav bude skutečně rozmanité. Předehrou bude automobilová výstava Retro Classics ve Stuttgartu. Od 7. do 10. března bude Porsche Museum představovat čtyři zvláštní exponáty. Kromě prototypu modelu 911 Turbo 3.0 z roku 1973 bude k vidění ještě studie 911 Turbo Cabriolet z roku 1981, silniční verze 911 GT1 (1997) a také prototyp 754 „T7“. Jeho karoserie navržená Ferdinandem Alexandrem Porsche v roce 1959 je pokládána za mezník na cestě k designu 911.
Porsche navíc vyšle originální a zrestaurovaný vůz 911 z roku 1967 na cestu kolem světa. Tato „jedenáctka“ procestuje v průběhu roku pět kontinentů a zastaví se kromě jiného v Kalifornii (Pebble Beach), Šanghaji, Goodwoodu (Velká Británie), Paříži nebo Austrálii. Jako velvyslanec značky Porsche bude doprovázet různé mezinárodní výstavy, veletrhy, historické rally a sportovní motoristické události. Fanoušci a zájemci mohou sledovat jednotlivé zastávky na porsche.com/follow-911.

V Porsche Museum se při příležitosti výročí 50 let modelu Porsche 911 také uskuteční dlouhodobá výstava. Od 4. června do 29. září 2013 se zpětně ohlédneme za historií a vývojem typu 911. Vlastní vydavatelství „Edition Porsche-Museum“ přinese začátkem roku na trh jubilejní publikaci „911X911“.


Původní 911 (1963) – zrození ikony
Jako nástupce Porsche 356 si 911 ihned po své premiéře získala srdce příznivců sportovních vozů. Původní 911 se v roce 1963 představila na autosalonu ve Frankfurtu jako typ 901. Přejmenování na 911 následovalo při uvedení na trh roku 1964. Vzduchem chlazený šestiválcový motor typu boxer měl výkon 130 k, což stačilo na rychlost 210 km/h. Kdo nechtěl být tak rychlý, mohl si od roku 1965 objednat čtyřválcové Porsche 912. Roku 1966 představilo Porsche model 911 S s výkonem 160 k, který poprvé světu ukázal kovaná lehká kola Fuchs. Vůz 911 Targa přišel na trh koncem roku 1966 a stal se se svým výrazným ochranným obloukem z ušlechtilé oceli prvním bezpečným otevřeným vozem světa. Od roku 1967 byla 911 k dispozici s poloautomatickou 4stupňovou převodovkou „Sportmatic“. Jako první německý výrobce splnilo Porsche s variantami 911 T, E a S přísné americké emisní požadavky EPA. S tím, jak se postupně zvětšoval objem motoru na 2,2 litru (1969) a 2,4 litru (1971), docházelo také k postupnému nárůstu výkonu. Z té doby se stal skutečnou legendou a automobilem snů model 911 Carrera RS 2.7 z roku 1972 – tento 1000 kg vážící vůz disponoval výkonem 210 k. Jeho charakteristický „kachní ocas“ byl také vůbec prvním použitím přítlačného spoileru na sériovém automobilu.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar