Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Opel oslavuje 150. výročí (I)

V letošním roce si Opel připomíná 150. výročí založení své značky. V roce 1862 zakladatel firmy Adam Opel asi sotva předpokládal, že jeho podnik bude jednou patřit mezi největší automobilové výrobce v Evropě, zvláště když začal v roce 1862 v zámečnické dílně svého otce v německém Rüsselsheimu vyrábět šicí stroje.

A výroba se rozběhla velmi úspěšně. Zanedlouho se hitem staly první bicykly, a tak v roce 1886 uvedl svůj první model pojmenovaný „Velociped“. Bicykly si rychle získávaly popularitu. Do poloviny 20.let se Opel etabloval jako největší výrobce jízdních kol na světě. V mezidobí se produktové portfolio Opelu rozšířilo i na motocykly. Historie výroby automobilů značky Opel začala roku 1899, čímž se Opel stal druhou nejstarší německou automobilkou (po značce Daimler-Benz).
Na podzim roku 1902 Opel představil první automobil „Lutzmann motorcar patent“ s motorem 10/12 HP. Automobily Opel si rychle získaly popularitu: Už v roce 1906 celkový počet vyrobených vozů překročil 1000 kusů. Do roku 1914 překonal všechny své konkurenty a stal se nejsilnějším automobilovým výrobcem v Německu. Značka si vydobyla dobré jméno jako výrobce oblíbených a dostupných vozů, jakými byly např. modely „Doktorwagen“ (1909) nebo „Püppchen“ (1914). Tyto modely položily základy filozofie značky Opel – totiž nabízet kvalitní, spolehlivé a dostupné vozy pro široký okruh zákazníků.


Ve dvacátých letech se poprvé projevil průkopnický duch značky Opel, který je pro značku typický dodnes. Byla to éra modelů „Laubfrosch“ (rosnička) a „Rakete“ (raketa). „Laubfrosch“ (rosnička), malý automobil s typovým označením 4/12 HP, dostal svoji přezdívku proto, že jeho karoserie byla standardně lakovaná světle zelenou barvou. V roce 1924 Opel jako první automobilový producent v Německu zavedl do výroby montážní pás.


V tomto období začal Opel experimentovat s raketovým pohonem, což vzbudilo velkou pozornost. Například v roce 1928 automobil Opel s raketovým pohonem vytvořil nový rychlostní rekord pozemního vozidla na závodním okruhu Avus v Berlíně. Fritz von Opel dosáhl rychlosti 238 km/h, která byla v těch dobách téměř nepředstavitelná. O rok později se Opel vznesl na oblohu: Kluzák Opel-Sander RAK1 s raketovým pohonem odstartoval z travnaté plochy letiště Rebstok ve Frankfurtu nad Mohanem, což byl historicky první úspěšný let pilotovaného letadla s raketovým pohonem.


Rok 1929 znamenal začátek složitého období pro celý automobilový průmysl. V důsledku globální hospodářské krize ztratily práci miliony lidí, světová ekonomika se zhroutila jako domeček z karet. Opel dokázal rychle zareagovat a našel si silného partnera v podobě amerického automobilového gigantu General Motors. Díky tomu dokázal zkonsolidovat svoji pozici na trhu a v roce 1935 překonal symbolickou hranici výroby 100 000 automobilů ročně. Vedle osobních modelů se na trhu uplatnil i nový lehký a střední nákladný automobil Opel „Blitz“ (blesk), který se vyráběl v nově postaveném závodě v Brandenburgu. V tomto období Opel představil významnou technickou inovaci: Model Olympia byl prvním německým sériově vyráběným automobilem se samonosnou ocelovou karoserií. O rok později značka položila základy 75-leté historie úspěchu v kompaktní třídě. Rozběhla se výroba prvního modelu Kadett, jehož téměř nepřerušená tradice výroby vyústila do aktuální modelové řady Astra. V roce 1936 byl Opel největším automobilovým výrobcem v Evropě s roční produkcí více než 120 000 vozidel.


1.3.2012 Pokračování zítra

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar