Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Moravské Slovácko žilo veterány

Jen málo akcí se může pochlubit takovou historií jako Veteráni Moravským Slováckem. Letos uspořádal Slovácký VCC Uherské Hradiště již 14. ročník a vzhledem k tomu, že se koná v dvouletých intervalech, tak je o účast vždy velký zájem.

Tatra 52 Sodomka

Tatra 52 Sodomka

Voisin C3

Voisin C3

Renault kabrio

Renault kabrio

Panhard Levassor

Panhard Levassor

Dora

Dora

Lagonda V12

Lagonda V12

Tatra 13 Omnibus

Tatra 13 Omnibus

Přes sto historických automobilů a motocyklů se sjelo v sobotu dopoledne na náměstí v Uherském Hradišti, aby se jejich majitelé vydali před polednem na sedmdesát kilometrů dlouhou trať s přestávkou v Kyjově. Zatímco první etapa se „klikatila“ po vedlejších silnicích a byla pestrá a zajímavá, druhá už vedla převážně po hodně frekventované silnici na Bzenec. Jak jsme zjistili, v okolí by se našla spousta pěkných cest, ale problém je najít odpovídající restauraci, kde se během chvilky nasytí přes dvě stovky účastníků.
Kromě sedmi automobilů, které vznikly těsně po válce, pocházely všechny ostatní z let 1905 až 1939 a nechybělo mezi nimi i několik hodně starých kousků, jako například Renault VI (1905), Chenard Walcker, Panhard Levassor (oba 1912), De La Buire (1913), Chevrolet 490 (1916), Rover 12 HP (1920), Voisin C3 (1923), Laurin Klement 110 (1925) nebo třeba Sunbeam 25L (1929). Z české produkce se mezi tatrovkami a aerovkami vyjímaly šestiválcový Walter GB Super, aerodynamická Praga Super Piccolo (1934) nebo Tatra 52 s karosérií Sodomka (1932). Vrcholem byla Lagonda s vidlicovým dvanáctiválcem z roku 1938, s níž přijel známý veteránista Josef Duchoň ze Slovenska.
V rallye, se pochopitelně objevil také domácí Vladislav Novák s dalším skvostem – Hispano Suiza 6B. Jednak nám prozradil, že příští rok na jaře by rád vyjel s dalším vozem Hispano Suiza a pomalu začíná připravovat další, tentokrát ovšem dvanáctiválcovou. Z jeho sbírky pocházel také Voisin a jeho rukama prošel také krásný Panhard Levassor. Že, jako člen pořádajícího klubu jel mimo soutěž mu nevadilo, spíš jej mrzela neúčast Maestra Václava Zapadlíka, který slíbil, že přijede se svým Walterem Junior. Kytínský spolek veteránistů tak reprezentovali nakonec jen Michal Pomahač s tradičním Renaultem VI (1905) a Mirek Prokůpek s pěkným kabrioletem Renault (1933). Je sympatické, že Michal Pomahač nenechává svůj skvost zahálet a během roku se s ním zúčastňuje mnoha akcí. Diváci tak mají možnost vidět tento originál také v akcí, a za to mu patří díky.
V Uherském Hradišti bylo k vidění i několik zajímavých či spíš kuriózních, u nichž se majitelé netají tím, že jde o repliky. Přestože nešlo o originály, tak to vcelku nikomu nevadilo, a byly vítaným zpestřením předstartovního programu.
Elektromobil Dora vyrobila v roce 1906 Fabbrica di Automobili Elettrici ad Accumulatori v Janově. Poháněly jej dva stejnosměrné elektromotory a na jedno nabití akumulátorů ujely prototypy údajně 80 až 100 kilometrů.
Další repliky patřily do kategorie motocyklů. Jednak šlo o repliku nejstaršího dosud známého motocyklu na parní pohon, jenž sestrojil v roce 1868 Američan Sylvester Howard. Druhou kuriozitou byl motocykl v kole. Pan Malaník přivezl dvě repliky Laurin Klement, které jsou sice nádherné, ale tak se jistě neleskly ani v době, kdy je pánové Laurin a Klement vyrobili. Ale, kdo by se rád nepodíval, na um českých mistrů z počátku minulého století.
Většina motocyklů pocházela z konce 20. a ze 30. let minulého století a z nejzajímavějších strojů jmenujme například Triumph 498 (1929), BMW R11 (1929) nebo R 51 (1938), Ardie TM 500 (1927), Indian Scout nebo Four (1928), HD B750 (1929) a VL 1200 (1932) nebo Giler Herstal (1930).
Na Moravě jsme navštívili dosud jen několik málo akcí, na Slovácku jsme byli vůbec poprvé a určitě přijedeme zase. Pořadatelé Slováckého Veteran Clubu včele se Stanislavem Kuřinou, Bronislavem Trusíkem nebo Zdeňkem Němečkem dokázali vytvořit doslova a do písmene přátelskou až rodinnou atmosféru, a je vidět, že soutěž pořádají z opravdové lásky k veteránům. A kdyby jejich snahu podpořili ještě finančně silní sponzoři, potom by se tady mohla uspořádat akce mezinárodního významu, na kterou by do tak pohostinného kraje jistě rádi přijeli veteránisté z Rakouska, Německa či Maďarska.

Jindřich Lasík, 26.8.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar