Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Liaz 110.55 4x4 (Dakar) -zachráněný unikát

V první části jsme připomněli, co všechno předcházelo stavbě první dvou ostrých kamionů, a jak probíhala vlastní renovace vzácného automobilu, o kterou se postaral pan Tomáš Pour. A nyní přiblížíme soutěžní kamion Liaz po technické stránce.

Soutěžní vozy Liaz vycházely z tahače 110.551 s rozvorem 3 750 mm, který se ukazoval pro africkou soutěž jako nejvhodnější. Na obdélníkovém rámu z ocelových podélníků a příček byla valníková plošina upravená pro přístup z pravé strany. Na obou vozech se používaly převážně sériové díly. Pod hydraulicky sklopnou kabinou se nacházel kapalinou chlazený vznětový řadový šestiválec o objemu 11 940 cm³, přeplňovaný turbodmychadlem K36 s chladičem stlačeného vzduchu. Výkon byl zvýšen z 235 kW na 258 kW při 2 150/min. Jedinou úpravou pro zvýšení výkonu je vstřikování většího množství paliva do válců. V průměru vůz spotřeboval při rallye 50 l/100 km, v těžkém terénu se spotřeba vyšplhala až na 90 litrů.
Převodné ústrojí tvoří jednokotoučová suchá spojka s talířovou pružinou a desetistupňová nesychronizovaná převodovka Praga 10/80 doplněná sestupnou převodovkou PP 110 pro vypínatelný pohon přední nápravy. Vozu s těžším převodem 4,66:1 chyběla „plíživá“ rychlost prvního stupně.
Obě nápravy byly tuhé se závěry diferenciálu a redukce v kolech, odpérované a vedené listovými pery se sníženou tuhostí. Přední náprava měla navíc progresivní pružení vzduchovými měchy, které působilo zároveň jako pružicí dorazy. Zadní náprava, včetně redukce a příčného zkrutného stabilizátoru, byla převzata z tahače a doplněna na každé straně dvojicí teleskopických tlumičů. Beze změny zůstala dvouokruhová brzdová soustava. Na kolech byly speciální „písečné“ pneumatiky Michelin 14.R 20 XS.
Celokovovou kabinu chránil klecový rám, interiér třímístný, přičemž dvě krajní sedadla byla vzduchově odpružená, prostřední pevné. Sedačky pocházely od německé firmy Isri se čtyřbodovými bezpečnostními pásy Schroth. Sériová přístrojová deska byla doplněna o ukazatele plnícího tlaku turbodmychadla a dvěma tlakoměry vzduchových měchů přední nápravy.
Pod plachou byly uloženy svářecí souprava, čtyři náhradní kola, malá elektrocentrála, bedny s nářadím a náhradními díly, šest nádrží po 170 litrech nafty a nádrž na 180 litrů vody.

Poznámka: V době, kdy se první Liaz vydal do Dakaru a také v následujících letech, jsem pracoval v redakci časopisu Automobil, a tak jsme díky tehdejšímu šéfredaktorovi ing. Milanu Jozífovi měli všechny informace z první ruky a jako jedni z mála jsme se dostali přímo až „ke zdroji“. Vzpomínám si, jak mě Ladislav Hušek, který byl náhradníkem pro Dakar, svezl v kamionu nejdříve po dálnici rychlostí 160 km/h, a poté jsem absolvoval i kilometry s Josefem Brzobohatým v terénu. Měl jsem prostě štěstí, na které se nezapomíná.



Technické údaje

LIAZ 100.55 D (4 x 4)

Motor: vznětový, vodou chlazený, přeplňovaný řadový
Počet válců: 6
Objem: 11 940 cm³
Vrtání x zdvih: 130 x 150 mm
Výkon: cca 480 k při 2 200/min
Točivý moment: 1 350 Nm při 1 350/min
Rychlost: 145–150 km/h

Spojka
(F-S licence) suchá, jednokotoučová s organickým obložením, posun kotouče hydropneumatickým posilovačem, průměr 420 x 220 mm

Převodovka
PRAGA 10 P 80 s horizontálně uspořádaným řazením, 10+2
Přídavná PRAGA PP 100 pro přední nápravu

Rám a kabina
Podélná nosná konstrukce, nýtovaná a svařená kostra, lisovaná ocel U-postranice a traverzy
Kabina samonosná, celokovová, dvoudveřová, dopředu výklopná o 60° (hydraulicky), vnější ochranný rám, počet míst k sezení 2+1
Ložná plocha: 11,15 m²


Nápravy
Přední řiditelná tuhá s uzavíratelným diferenciálem a redukcí v kolech
Zadní tuhá s uzavíratelným diferenciálem a redukcí v kolech
Převodový poměr 4.64
Přední odpružení: poloeliptické listové pružiny a dva vzduchové vaky podporované teleskopickými tlumiči a stabilizátor
Zadní odpružení: podélné poloeliptické listové pružiny podporované teleskopickými tlumiči a příčným stabilizátorem
Řízení: hydraulický posilovač
Brzdy: dvouokruhový brzdový systém, nouzová brzda - nohou ovládaný pedál, vzduchový systém, parkovací brzda - ruční, vzduchem ovládaná, na zadní nápravu
Kola a pneumatiky: Michelin 14.00 R 20 x S, ráfky 10.00-20

Elektrická instalace
Jmenovité napětí: 24 V
Akumulátory: 2 x 12 V/180 Ah
Alternátor: 28 V/45 A
Napěťový regulátor: 28 V


Hmotnosti a rozměry
Pohotovostní: 7 800 kg
Užitečná: 4 200 kg
Celková: 12 000 kg
Max. zatížení př.nápravy: 5 000 kg
Max. zatížení zad.nápravy: 7 000 kg
Rozměry: 7 000 x 2 500 x 3 250 mm
Rozvor kol: 3 750 mm
Rozchod kol: 2 025/2 025 mm


JL, 23.12.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar