Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Karel IV. pozdravil kutnohorskou rallye

Císař římský a král český Karel IV., otec vlasti, zavítal v sobotu na zámek Žleby, aby pozdravil účastníky druhé mezinárodní kutnohorské veteran rallye, která nabídla opravdu reprezentativní přehlídku předválečných historických automobilů.

RAF H10 (E.Majoroš)

RAF H10 (E.Majoroš)

LK-Škoda (M.Krejsa)

LK-Škoda (M.Krejsa)

Pierce Arrow (P.Skuhravý)

Pierce Arrow (P.Skuhravý)

Tatra 30 (K.Martinovský)

Tatra 30 (K.Martinovský)

Tatra 30 (J.Nalezenec)

Tatra 30 (J.Nalezenec)

Jaguar SS (S.Profeld)

Jaguar SS (S.Profeld)

Tato akce je svým způsobem u nás ojedinělá, protože posádky neplatí startovné, ubytování i stravování je zdarma, a ještě mohou získat pět set, tři sta nebo sto eur za umístění, včetně věcných cen. Proto si mohou pořadatelé automobily vybírat a soutěž není tak vlastně určena pro každého.
Program dvoudenní akce byl dost bohatý a začínal už v sobotu po deváté hodině jízdou do vrch Kaňk. Dvoukilometrovou trať nesměly posádky projet rychleji než za tři minuty a dosažený čas z první jízdy musely pak zopakovat ještě v dalších třech jízdách. Dvě proběhly v sobotu dopoledne, zbývající dvě v neděli.
Po výstavě automobilů na náměstí v Kutné Hoře se po obědě vydalo čtyřicet
historických automobilů za asistence policie na Spanilou jízdu na zámek Žleby s krátkou zastávkou v Čáslavi.
Na Žlebech je pak přišel pozdravit i Karel IV, jenž ochotně zapozoval sice u majestátního Rolls Royce z roku 1933, ale mnohem lépe se cítil před krásnými automobily Laurin&Klement. Prostě vlastenec se nezapřel. S jedním takovým vozem přijel z Jablonce nad Nisou známý veteránský nadšenec Miroslav Krejsa, i se svojí paní, oba ve slušivém dobovém oblečení. Nutno podotknout, že většina posádek se ke svým miláčkům oblékla stylově. Vůz nesoucí název Laurin&Klement-Škoda patřil v polovině dvacátých let mezi obchodně nejúspěšnější. V tomto případě se jedná o tzv. ředitelskou limuzínu s přepážkou a řadovým zážehovým dvoulitrem o výkonu 30 k.
Přehlídku automobilů českých majitelů doplnilo několik účastníků z Německa, Rakouska a Polska, a bylo vidět, že si porota uměla vybrat. Nejstarším byl RAF H10, který vloni oslavil sice kulaté sté narozeniny, ale při pohledu na jízdu Evžena Majoroše byste mu tolik let rozhodně nehádali. O pěl let mladší byl Ford T a třetím nejstarším byl závodní Walter WZ 1500, vyrobený v roce 1921.
Pan Petr Skuhravý přivezl ze své sbírky dva nádherné automobily Pierce Arrow. Šestilitrový a více než pětimetrový model 143 Landaulet s nímž jel sám, byl z roku 1929, zatímco typ 836 za jehož volantem seděl Libor Šimonek, se zrodil pět let později. Značka Pierce Arrow není v naších kruzích právě dvakrát známá, přitom George N. Pierce sestrojil parní automobil už v roce 1900, o dva roky později pak dvouválec Arrow a v roce 1909 byla firma přejmenována na Pierce Arrow se sídlem v Buffalo. Její hlavní náplní byly šestiválce, ale před ukončením produkce v roce 1938 představila i dvanáctiválec.
Kutnohorské rallye se zúčastnily i dva Mercedesy, jednak typ 200 B Lang (1934), jednak 260 D Pullamn (1927) a další krásné automobily jako třeba Cadillac La Salle (1927), Jaguar SS 100, MG TB, Škoda Rapid Monte Carlo atd.
Prvního ročníku se zúčastnilo 26 automobilů, letos už jich bylo čtyřicet a uvidíme, kolik se jich sejde za rok.



J.Lasík, 23.8.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar