Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ještě více veteránů na kopcích?

V rámci stále populárnějšího seriálu závodů automobilů do vrchu Mistrovství ČR ÚAMK bude v roce 2010 opět vypsána kategorie historických vozidel – skupina H a nově také Pohár Youngtimer pro neupravené cestovní vozy.

Diváci se tak mohou těšit, že kromě současných automobilů uvidí i zajímavé kousky z automobilové historie. Bohužel představitelé Svazarmu, kteří kdysi vládli automobilovému sportu a vlastně mu vládnou dosud, jen pod hlavičkou Autoklubu, tyto automobily v podstatně zlikvidovali, když jim po vypršení homologace zakázali startovat. Všude v zahraničí se s těmito vozy jezdí na národní úrovni dodnes. Díky promotérovi tohoto seriálu panu Edovi Paterovi se tyto automobily pomalu ale jistě opět začínají vracet na tratě závodů do vrchu. A to je určitě dobře.



Skupina H

Stejně jako v letošním roce bude i příští rok vypsána kategorie historických automobilů skupiny H, přičemž typ vozidla musel být oficiálně představen do konce roku 1985, a jeho sériová výroba začala nejpozději 31.3. 1986 (musí soutěžící doložit). Skupina H bude vedle stávajících tříd do 1300 cm³ a do 1600 cm³ vypsána nově také do 2000 cm³ a nad 2000 cm³.
Karosérie musí být původní, daného typu, nezáleží však na roku výroby, ale modelového roku max. 1985. Nelze na ní montovat žádné díly z novějších typů vozu (po roce 1985). Rozšíření blatníků a prahů může být provedeno jen podle dobové dokumentace, nebo bude rozšířen jen lem blatníku v okruhu max. 80 mm od původního výřezu pro kolo, a ostatní část blatníku si zachová původní tvar. Plechové blatníky mohou být nahrazeny laminátovými, přední sklo musí být sériové. Je možné přidat dobové okrasné a aerodynamické prvky. Vozy homologované ve skupině B musí kompletně odpovídat homologaci, která musí být k nahlédnutí, s výjimkami povolenými pro repliky. Kapota a páté dveře mohou být odlehčeny, nebo vyměněny za laminátové, avšak původního tvaru, a bezpečně upevněny
Z interiéru lze odstranit sedačky, plata, čalounění stropu, boků, dveří, podlahy. Promotér doporučuje bezpečnostní rám, který je pro upravené vozy povinný. Bezpečnostní pasy minimálně čtyřbodové, řádně upevněné na zesílených úchytech.
Pneumatiky jsou povolené libovolné, ráfky pokud možno dobového vzhledu, kola nesmí přesahovat obrys karoserie s tolerancí 1cm, podložky povoleny.
Blok motoru, hlava válců původní a na původním místě. Vše ostatní libovolné. Je povolené zvýšení objemu do hranice patřičné objemové třídy. Karburátor je libovolný, prokazatelně vyráběný do r.1985. Mechanické vstřikování paliva (vyráběné do r 1985) může být použito na jakýkoli motor. V vozů Škoda 130LR lze použít hlavu typu Favorit.
Oficiální dobová homologace FIA, je nadřazena technickým předpisům (kompletní verzi najdete na www.edda.cz )a vozidla budou posuzována podle ní.
Pro automobily vyrobené do 1.1.1960 neplatí žádné omezení a mohou startovat v libovolných úpravách prováděných do r.1960. Nutno doložit dobovým materiálem. Je povolen start vozů bývalých tříd A5, B5 vyrobených do r. 1977, musí být k nahlédnutí původní sportovní průkaz a nebo dobové předpisy pro sk. A5, B5.Jedná se pouze o cestovní vozy!
Při stavbě vozu je třeba mít na paměti, že se jedná o třídu Historik a vůz by měl vypadat dobově. Před stavbou historického speciálu raději kontaktujte technického komisaře, aby později nedocházelo k nedorozumění.
Pokud některé vozidlo nebude po vzhledové stránce nějakými drobnostmi (rozhoduje TK, případně promotér) odpovídat předpisům, bude mu udělena výjimka na dva závody, pak musí závady odstranit, nebo startovat bez nároku na body.


Stavba replik

Pro třídu historik lze postavit repliku mimořádného, a dnes již nedostupného závodního vozu. Podmínkou je přesné zachování vnějšího vzhledu vozidla. Před počátkem stavby, či přípravy repliky pro náš seriál je nutné kontaktovat TK. O povolení startu rozhodne komise sk. H.
Při stavbě jsou proti stávajícím pravidlům povoleny některé výjimky, z nichž vybíráme. Původní nedostupné odlitky a výlisky lze nahradit novými, frézovanými díly nebo svařenci. Hliníkové, elektronové, duralové a podobné díly je možno nahradit ocelovými, nikoli obráceně. Karbonové a kevlarové díly můžete nahradit laminátem. Nedostupnou elektroniku lze nahradit podobnou, stejného systému. Lze použít převodovku podobného tvaru, se shodným počtem a směrem vstupních i výstupních hřídelí, stejným systémem řazení, a shodným celkovým uspořádáním. Díly karosérie z lehkých slitin mohou být nahrazeny ocelovými, nikoli laminátovými.
Všechny změny proti homologaci musí být provedeny jen z hlediska zjednodušení výroby, nikoli snížení hmotnosti, či vylepšením vlastností původních dílů. Před stavbou repliky je nutno kontaktovat TK, a předložit dostatek dokumentace pro její výrobu.


Pohár YOUNGTIMER

V současné době se také tvoří předpisy Pohár Youngtimer pro neupravené automobily, neboť závodění se staršími automobily přichází stále více do módy. V zahraničí jsou tyto kategorie naprostou samozřejmostí.
V tomto poháru mohou startovat pouze sériové vozy modelového roku maximálně 1985 s následujícími úpravami, mezi které patří například odstranění, nebo výměna filtru sání, libovolné neseřiditelné tlumiče pérování, při zachování původní světlé výšky vozu, demontáž zadních sedaček a nezbytných částí čalounění při montáži rámu, montáž sportovní sedačky a pásů, výměna volantu za jiný, ale dobového vzhledu, výměna disků za jiné, ale dobového vzhledu a původního průměru +- jeden palec, změna rozměru pneu, ale pneu pouze homologované, označené "E", možnost montáže přídavných dobových spoilerů atd.
Pokud je na vozidle nějaké úprava, která bude v rozporu s předpisy, je třeba tuto skutečnost ještě před přihlášením do seriálu kontaktovat s technickým komisařem, který po dohodě s promotérem rozhodně o udělení výjimky či zamítnutí.

Podrobné informace na www.edda.cz



JL, 12.11.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar