Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Honda CR-X a Insight - předchůdci CR-Z

Jako kompaktní kupé s uspořádáním sedadel 2+2 a s mírně zkosenou střechou zadním lomeným sklem model Honda CR-Z jednoznačně odkazuje na model CR-X. Možná méně zřetelná je vazba mezi určením obou vozidel a původním zadáním pro jejich konstruktéry.

Honda CR-X byla poprvé představena v roce 1983 a byla velmi vřele přijata jako kompaktní, agilní kupé, které změnilo názor na značku Honda jak v USA, tak v Evropě. Méně známá je informace, že jedním z hlavních cílů modelu CR-X bylo prolomit hranici spotřeby 4,7 l/100 km v USA a dostat se na špici v hodnocení spotřeby agenturou EPA. Pro design automobilu byly rozhodující malé rozměry (a tedy nízká hmotnost) a dále co nejlepší aerodynamika.
Díky krátkému rozvoru a nízké hmotnosti se Honda CR-X ukázala jako skvěle ovladatelný vůz. Takonobu Ito, současný generální ředitel a prezident společnosti Honda, který se podílel na vývoji podvozku CR-X, k premiéře modelu CR-Z na autosalonu v Detroitu uvedl: „Poprvé jsem USA pracovně navštívil počátkem 80. let minulého století. Byl jsem mladý inženýr a pracoval na vývoji podvozku pro první generaci Hondy CR-X. Možná si tento vůz pamatujete pod přezdívkou „kapesní raketa“. Pamatuji si Hondu CR-X jako vůz, který prokázal, že automobil může být sportovní a zároveň úsporný. Doba se změnila… avšak záměr vyvíjet automobily, které budou zároveň zábavné i úsporné, přežívá.“


Honda Insight

Model Insight byl prvním hybridním automobilem, který se dostal na trh v Evropě i v USA. A podobně jako v případě CR-Z se jednalo o třídveřové kupé s manuální pětistupňovou převodovkou. Role CR-Z a původního kupé Insight jsou velmi odlišné, avšak odvážný design prvního hybridu Honda se rovněž vyznačoval zádí s děleným sklem a aerodynamicky tvarovanou linií střechy.
Insight 1999 byl také k dispozici s převodovkou CVT, což potvrdilo mimořádnou flexibilitu a přizpůsobitelnost inovativního paralelního hybridního systému Honda IMA značky Honda. Prokázal výhody kombinace benzinového a elektrického pohonu, a zároveň potvrdil spolehlivost dosud neznámého systému. Úspěch původní koncepce potvrzuje i fakt, že vozy Insight si na trhu použitých vozidel zachovávají vysoké ceny, zejména díky kombinaci spolehlivosti a nízké spotřeby.
Po deseti letech od uvedení první Hondy Insight se světový i evropský automobilový trh významně změnil a ekologické technologie se dostaly do středu zájmu. První příspěvek značky Honda v segmentu hybridních automobilů odstartoval ve firmě revoluci, která pokračuje modely CR-Z a Jazz hybrid, ke kterým v budoucnu přibudou další.



JL, 6.8.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar