Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Dora - elektromobil z roku 1906

Pokusy s hybridními automobily jsou stejně staré jako s automobily. Už koncem devatenáctého století a v prvních letech dvacátého století vyvíjely firmy elektromobily, více čí méně úspěšné.

U zrodu byl také náš ing. František Křižík, kterého se tak trochu snažil napodobit pan Antonín Pavelka, tvůrce repliky italského elektromobilu značky Dora. Dnes jej předvádí na různých veteránských akcích hlavně na Moravě a na Slovensku.
„Ke zhotovení repliky elektromobilu Dora přispěl náhodný nález anglického katalogu historických automobilů, který pracovníci Otrokovických papíren zachránili před rozdrcením ve mlýně na výrobu papírové lepenky. Výsledným produktem měly být krabice na boty,“ říká pan Antonín Pavelka z Napajedel.
Originál vyrobila v roce 1906 italská společnost Dora - Fabbrica di Automobili Elettrici ad Accumulatori v Janově, kde během následujících čtyř let vzniklo jen několik prototypů. Další náplní byly hlavně bakterie a elektrospotřebiče. Původní kočár ujel na jedno nabití zhruba osmdesát až sto kilometrů, měl pohon zadních kol, devět stupňů vpřed a dva dozadu. V roce 1906 získal kočár ocenění na mezinárodní výstavě v Miláně.
Po náročném shánění a nemalých finančních prostředcích se podařilo získat potřebný tvar a typ kočáru, který pak vyrobila firma bratři Berghofů ve Vídni. Pro konečnou podobu elektromobilu bylo však třeba získat další detaily. To si vyžádalo bádání v archivech Leonarda da Vinci v Miláně, v muzeu Deli automobile v Turíně, Villacher Fahrzeugmuseu nebo v muzeu Nikolis ve Veroně. V samotném Janově se prakticky nic důležitého sehnat nepodařilo. Velkou pomocí byly také poznatky z největší sbírky motorových kočárů ve francouzském Mulhouse a také z archivu NTM Praha. Český průkopník elektromobilu František Křižík totiž nabíjel akumulátory za jízdy benzinovým motorem Laurin Klement
Vůz používá loukoťová ocelová kola s pogumovanou obručí. Řídí se volantem, brzdy jsou vpředu pásové, vzadu bubnové a parkovací špalkové. Pro pohon byly použity dva stejnosměrné elektromotory, jejichž výkon 2x 2,4 kW byl přenášen Edwarsovým řetězem na zadní ozubení pevně spojené s pogumovaným kolem. Byly napájeny ze dvou trakčních akumulátorů po 125 Ah/12 V. Dosahoval rychlosti až 30 km/h, kterou bylo možné měnit výměnou ozubených kol. Elektromobil o rozměrech 3,2 x 1,6 x 2,1 metru a hmotnosti jedné tuny byl určen pro přepravu pěti osob a řidiče.

Jindřich Lasík, 18.9.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar