Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Bernd Rosemeyer zemřel před 75 roky

Koncem ledna si připomínáme smutné výročí od smrti slavného automobilového závodníka Bernda Rosemeyera. Dne 28. ledna upynulo 75 let od jeho tragické havárie při pokusu o rychlostní rekord.

Jeden z nejznámějších jezdců předválečné éry Bernd Rosemeyer se proslavil především za volantem pověstných šestnáctiválcových Stříbrných šípů Auto Union v závodech Grand Prix a rekordních jízdách. Díky svým výsledkům v Evropě, Africe a také ve USA – a v neposlední řadě i kvůli odvážnému jezdeckému stylu se stal miláčkem publika. Byl hrdinou třicátých let minulého století. Na vrcholu kariéry se bohužel smrtelně zranil při pokusu o vytvoření světového rekordu začátkem roku 1938.
Závodnickou kariéru začal Rosemeyer při motocyklových závodech na travnatých tratích, později na okruzích. V roce 1931 získal první závodní stroj značky Zündapp, s nímž hned začal vítězit. Za vyhrané peníze koupil stroj BMW, o rok později s stal smluvním továrním jezdcem NSU, o rok později přešel k DKW.
V říjnu 1934 obstál na výbornou při výběru nových jezdců pro tým Auto Union a dostal angažmá na místo v závodním voze se středovým šestnáctiválcovým motorem. Svoji bravurní jízdou se okamžitě zařadil do společnosti takových jezdců jako byli Hans Stuck nebo Achille Varzi. Od té doby se v podstatě datuje jeho doslova raketový vstup do světa Grand Prix. Krátce po premiéře na berlínském okruhu Avus v roce 1935, vzbudil pozornost na Severní smyčce Nürburgringu, když dojel jen těsně druhý za Rudolfem Caracciolou. Z našeho pohledu nelze opomenou jeho prvenství na Masarykově okruhu v září 1935, které bylo zároveň jeho prvním vítězstvím ve Velké ceně. S náskokem šesti minut porazil jezdce na vozech Alfa Romeo, když jeho kolegové Stuck a Varzi závod nedokončili
V následujícím roce sbíral s Auto Unionem Typ C o objemu šesti litrů a výkonu 520 k jeden úspěch za druhým, mj. vyhrál Grand Prix Německa, Švýcarska a Itálie, což mu s dalšími výbornými výsledky vyneslo titul mistra Evropy. Zvítězil ještě ve Velké ceně do vrchu – a také se stačil oženit s pilotkou sportovních letadel, s níž se seznámil právě v Brně.
V roce 1937 překonal Rosemeyer některé pomyslné „hranice zvuku“ v motoristickém sportu. Na legendární Severní smyčce Nürburgringu zajel jako první jedno kolo pod 10 sekund – respektive za 9.54 minut. Při závodech na Avusu dosáhl s aerodynamicky kapotovaným Auto Unionem rychlosti 380 km/h. Z USA si přivezl vítězství ve Vanderbiltově poháru. Při rekordních jízdách na dálnici u Frankfurtu překonal magickou hranici 400 km/h a pro poslední vítězství si dojel při Grand Prix v Doningtonu v říjnu 1937.
Další pokud o světový rekord, který se uskutečnil 28. ledna 1938 na dálnici mezi Frankfurtem a Darmstadtem (dnes A5) skončil bohužel tragicky. Při rychlosti 430 km/h dostal Auto Union na mokré vozovce smyk, který zapříčinil poryv větru, neovladatelný vůz sjel na krajnici, narazil do stromu a zhruba po dalších sto metech se vrak vozu zastavil o dálniční most. V jeho troskách na místě zahynul Bernd Rosemeyer ve věku 29 let.



JL, 28.1.2013

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar