Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Klausen Memorial s českou účastí

Mezi nejzajímavější předválečné motoristické podniky patřil závod do vrchu na švýcarský Klausenpass ve výšce 1952 metrů nad mořem. V době největší slávy jej navštěvovalo na třicet tisíc diváků. V roce 1993 došlo k uspořádání vzpomínkové jízdy historických motocyklů a automobilů.

 

Bugatti 35B

Bugatti 35B

American La-France

American La-France

Buick Indy

Buick Indy

Alvis

Alvis

Hlavsa - Snop

Hlavsa - Snop

Nazzaro Targa

Nazzaro Targa

Auto Union C

Auto Union C

Mercedes SSK

Mercedes SSK

Letos se konal již čtvrtý ročník, kterého se zúčastnily více než tři stovky vozidel, rozdělených do několika kategorií. K jízdě pravidelnosti jednostopých vozidel a tříkolek se přihlásilo 40 jezdců, historických automobilů se v této kategorii sešlo na 150. Ti nejodvážnější, to znamená čtyři desítky mužů v hadích kůžích a sedm desítek nadšených řidičů se sportovním duchem si to rozdali v rychlostním závodě na čas.

Motocyklisté v hadích kůžích na překrásných závodních předválečných strojích předváděli v zatáčkách doslova kaskadérské kousky a jeli opravdu jako o závod. Při pohledu na „sajdkáristy", mezi nimiž měla po osmdesáti letech také Česká republika své zastoupení, se divákům tajil dech. Dvojice Jiří Hlavsa a Jiří Snop na stroji Rudge Ulster (1937) byla po paní Elišce Junkové teprve druhá, kdo se postavila na start unikátního závodu, pořádaného vždy po několika letech.

Klausenpass byl v roce 1926 pro Junkovou jedním z prvních větších závodů své kariéry, o to víc vyniká její výsledek. Za sychravého deštivého počasí, v mlze, nahoře ve sněhové vánici projela trať s dvoulitrovou bugatkou bez kompresoru za 20.39 min. Jen pro zajímavost vítěz závodu Kessler zajel s Alfou Romeo čas 18.42 min, rekord ve třídě sportovních vozů získal Caracciola s osmilitrovým kompresorovým Mercedesem v čase 20.50 min. Právě Caracciloa vytvořil v posledním ročníku v roce 1934 absolutní rekord. Prašnou 21,5 kilometrů dlouhou trať s výškovým převýšením projel s kompresorovým Sříbrným šípem Mercedes Benz za 18.22,2 minut, což představuje průměr 83,9 km/h. O 3,4 sekundy porazil krále vrchů Hanse Stucka s Auto Unionem 4,4 litru.

Caracciolův čas ještě v prvním obnoveném závodě v roce 1993 odolal, ale o pět let později zdolal Angličan Julian Mazub, pochopitelně již asfaltovou trať s Bugatti 35 za 13:49,08.

Aby se předešlo honbě za rekordy, rozhodli se letos pořadatelé rozdělit závod na dvě části, aby nedocházelo k vysokým rychlostem na rovince zvané Urnerboden, po níž následuje vysloveně horský úsek do země svišťů.

Vyjmenovat všechny stroje by nám zabralo mnoho místa, jen můžeme říct, že co stroj - to unikát. Například jen bugatek přijelo 40, nechyběly ani Alfa Romeo, Aston Martin, Bentley, Lagonda, Era. Na startu se objevila také Alfa Romeo P3 s níž v roce 1932 startoval na Klausen Rudolf Carocciola. Úchvatný pohled byl na americké „náklaďáky" American La France s objemy motorů od 9,5 až po 15.5 litrů vyrobené původně z hasičských vozů v letech 1914 až 1917. Firma Audi přivezla také rekordní Auto Union typ C se šestnáctiválcovým motorem o výkonu 520 koní. Bohužel ani v pátek ani v sobotu se tento unikát divákům v akci nepředstavil. Přesto desetitisíce návštěvníků, kteří zavítali na Klausenpass za nádherného slunečného teplého počasí nelitovali. Klausen Memorial byl totiž opravdovým závodem se vším všudy.

 

Jindřich Lasík, 25.9.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar