Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

MAN TGS/TGX - Truck of the Year 2008

Známý německý výrobce MAN je ověnčen titulem "Truck of the Year", který pro rok 2008 získala vozidla dvou nových řad TGS a TGX. Společnost MAN Nutzfahrzeuge se tak stala prvním výrobcem těžkých nákladních a užitkových vozidel, který získal prestižní ocenění již po sedmé.

Vozy obou řad – TGS i TGX – představují druhou generaci Trucknology® a vlastně jakoby rozčleňují segment těžkých vozidel na dvě části – vozidla řady TGS (standard) určená především pro stavebnictví a komunální sféru, vozidla TGX pro dálkovou dopravu. S ohledem na rozdílnou oblast použití a z toho vyplývající provozní určení jsou typové řady TGS a TGX v řadě konstrukčních prvků odlišné.
I když se na pohled může zdát, že se vozidla TGS a TGM moc neliší od vozidel řady TGA, je to zdání, neboť na obou modelech je až šedesát procent nových dílů – pokud použijeme srovnání s TGA před třemi roky.
Novinky lze rozdělit do tří oblastí: kabiny, konstrukční změny na podvozku a motory. Ve srovnání s vybavením kabiny TGA jsou kabiny TGS a TGX (na základě informací profesionálních řidičů, testování na dynamických simulátorech) přepracované a představují další krok v uplatnění posledních poznatků. Technická vylepšení a výrazná orientace na řidiče jsou patrné také z uplatnění druhé generace konstrukční architektury Trucknology®, která má podstatný vliv na zvýšení spolehlivosti, efektivnosti a bezpečnosti provozu vozidel (nová přístrojová deska i materiály).
V porovnání se stávajícími modely TGA dosahují nové kabiny TGX a TGS v průměru o dvě až čtyři procenta nižší koeficient aerodynamického odporu, což vede k nižší spotřebě paliva. Nový tvar dostala vnější zpětná zrcátka i aerodynamické deflektory, nová konstrukce předních sloupků snižuje hlučnost vozidla o 30 %. Speciálně pro TGX s kabinou XLX byl vyvinut nový střešní spoiler a otevírání střešního okna.
Přístrojová deska je vyrobena z jednoho kusu za pomoci tzv. slush technologie, moderní metoda zpracování interiérových materiálů, založená na tvarování jednotlivých částí společně s podkladovou pěnou, která přispívá k vyrovnané tepelné pohodě kabiny. Výsledkem je tvarová přesnost, stejnoměrná tloušťka materiálu a vysoká kvalita vnějšího povrchu. Všechny ovladače jsou snadno dosažitelné, přístroje umístěny přehledně, v noci vytváří nepřímé osvětlení příjemnou atmosféru bez negativních dopadů na práci řidiče.
U vozidel řady TGS jsou v nabídce budky M, L a LX umožňující maximální využití délky podvozku ve prospěch nástavby a zaručující vozidlu dobrou manévrovatelnost ve stísněných podmínkách. U řady TGX jsou nabízeny prostorné „široké" komfortní kabiny s jedním nebo dvěma lůžky typu XL, XLX a XXL. Řada úprav, týkající se např. uchycení náprav, odpružení, tlumičů či bezpečnostních systémů, je na pohled sotva postřehnutelná.
Pokud budeme hovořit o motorizaci, pak je třeba zdůraznit, že byl kladen důraz na automatizované dvanáctistupňové převodovky TipMatic a nový motor V8. S technologií EGR splňující Euro 4 nabízí MAN jedenáct výkonových a konstrukčních typů vznětových motorů –

tři čtyřválce MAN D0834 – 150 k, 180 k a 206 k
tři šestiválce MAN D0836 – 240 k, 280 k a 326 k
čtyři šestiválce MAN D2066 – 320 k, 360 k, 400 k a 440 k
jeden šestiválec MAN D2676 – 480 k

Z ryze praktických důvodů a poměrně častého daňového zvýhodnění v některých evropských zemích dodává MAN motory ve specifikaci Euro 5 s technologií SCR. Ani tato nabídka není nejmenší. Představuje celkem šest výkonových variant – MAN D2066 – 320, 360,400 a 440 k a MAN D2676 – 480 k a 540 k. Nejsilnější sériově vyráběný motor určený pro použití v silničních vozidlech D2868 je v provedení Euro 5 a využívá technologii SCR. Jde o nový vidlicový osmiválec s maximálním výkonem 500 kW/680 k a točivým momentem 3000 Nm, vybavený vstřikováním common-rail. Tento motor, nabízený u vozidel MAN TGX V8, je předurčen k využití v segmentu dálkové kamionové dopravy a těžkých silničních soupravách s hmotností až 250 tun, popřípadě na trasách s nejobtížnější topografií.
TGX V8 se liší rozměrnou kabinou typu XXL s doplňky řady High-Class. Standardní výbava obsahuje např. luxusní kožené sedačky, lišty s dekorem karbonu, popřípadě titanu, audio-soupravu s vestavěným subwooferem atd. To vše odlišuje MAN TGX V8 od ostatních vozidel z důvodu splnění i těch nejnáročnějších zákaznických požadavků.
Široká je i nabídka provedení podvozků – od 4x2 až po 8x8. Velmi zajímavá je například konfigurace podvozku s označením 4x4H – 2. První náprava je řídicí (s připojitelným hydrostatickým pohonem), druhá je standardní hypoidní hnací náprava a třetí hnaná náprava může být nezdvihatelná či zdvihatelná, řiditelná nebo statická. Výsledkem je vozidlo, které je vlastně v provedení 6x2 se všemi výhodami, přičemž stiskem dvou tlačítek (jedním se aktivuje hydrostatický pohon přední nápravy a druhým se zdvihne zadní vlečená náprava) získáte v případě „nouze" rázem trakční schopnosti pohonu 4x4.
Tonáže od 13 do 26 t a motory o výkonu 240 až 326 koní charakterizují model MAN TGM. Jako člen rodiny vozů TG nabízí hospodárné a spolehlivé řešení přepravy pro všechny úkoly v místní a dálkové přepravě a na stavbě.
Truck of the Year 2006 – MAN TGL – je s nosností od 7,5 do 12 tun, excelentními jízdními vlastnostmi a velkou hospodárností ideálním univerzálním vozidlem pro podnikatele, provozovatele vozového parku a logistické firmy. Velký objem, výkon a výhodná spotřeba, 7,5 až 12 tun při celkové přípustné hmotnosti 24 tun - model TGL je extrémně hospodárný a bezpečný nákladní automobil pro delší trasy. Model TGL nabízí pro dlouhé jízdy úsporné čtyřválcové motory common-rail vyhovující normě Euro 4.


JL, 29.5.2008


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar