OffROADSPORT CZ - nejsilnější český tým na Dakaru
Doby, kdy se Rallye Dakar účastnily jen dva tři české kamiony, patří dávno minulosti. V lednu se totiž vydá k Růžovému jezeru rekordní počet českých jezdců a spolujezdců, nepočítaje mechaniky a doprovody. Nejpočetnější zastoupení bude mít OffROADSPORT CZ Team.
Po loňské premiéře dvojice Miroslav Zapletal a Míla Janáček se postaví na start ještě dvojice Petr Procházka a Vláďa Nemajer a v roli rychlé asistence pojede s kamiónem MAN trio Robert Randýsek, Martin Mikulenčák a Petr Zábranský. Součástí týmu je také, stejně jako vloni, doprovodný kamión Volvo 6x6, který absolvuje Dakar ve složení Bobo Piešťanský, Antonín Černý a Roman Šiška, pochopitelně mimo klasifikaci.
V roce 2007 obsadili Zapletal s Janáčkem po problémech celkové 57. místo s dieselovým Pajerem 3.2 Di-D. Nebýt smůly mohl být jejich výsledek o mnoho míst lepší. Do letošního závodu nastupují s novou technikou Mitsubishi L200 Evo Dakar, který poprvé představili v České republice na tiskové konferenci v nových prostorách Mitsubishi Motors ČR v Praze Na Spořilově. S vozem však již určité zkušenosti mají, neboť s ním zvítězili v závodech Baja v Anglii a Maďarsku.
„Z České republiky jsme asi největší tým a tak doufám, že bude všechno dobře fungovat. Nové auto by mělo být teoreticky předpoklady být lepší než minulé, s nímž jede Petr Procházka“, vysvětluje Miroslav Zapletal a dodává:“Při posledním startu jsme si uvědomili, že pokud chce člověk uspět, tak musí mít rychlou asistenci, tedy kamión, který jede rovněž soutěž, ale v případě potřeby nám může pomoci. Sebemenší problém vás vyřadí ze závodu – je to jako systém rychlé smrti. Bez asistence nemá vůbec smysl startovat. Technika obou vozů je zcela odlišná, Pajero pohání vznětový motor 3.2 DI-D, vychází v podstatě ze sériového provedení. Na motoru prakticky nejsou žádné změny, slabým místem je pouze převodovka, proto jsme si postavili vlastní, jinak diferenciály jsou sériové. Naproti tomu náš současný automobil je postaven jako speciál, sériové má snad jen čelní sklo, stírače a možná světla. Byl postaven původně v Ralliartu France pro portugalského jezdce Sousu, odkud jsme vůz nakonec získali. Pohání jej benzinový čtyřlitrový vidlicový šestiválec o výkonu 270 k při 5800/min a točivé,m momentu 440 Nm při 5200/min, převodovka je sekvenční X-trac, tlumiče zdvojené. Výhodou je delší rozvor 2,2 metru, o 25 centimetrů než Pajero, takže se automobil chová klidně. Celá karoserie váží 50 kg a je z kompozitního materiálu, šasi pak celokovové. Vůz je také vybaven hydraulickými zvedáky, které urychlí vyprošťování z písku, případně pomohou i při výměně kola. Vůz váží 1825 kg, takže je na limitu, který povoluje FIA.
Už potřetí startu Rallye Dakar v Lisabonu, ale oproti loňsku se přihlásilo o 60 posádek více, a tak se na takřka deset tisíc kilometrů dlouhou trať vydá celkem 570 soutěžících – 245 motocyklů, 20 čtyřkolek, 205 osobních automobilů a 100 kamiónů. Na všechny čeká nejen o 1500 kilometrů delší trať, ale také více než 5700 kilometrů speciálek. „Letos si účastníci stěžovali, že trať byla lehká, písku málo atd. V posledním dopise pořadatelé sdělili, že na 30. ročník účastníci nezapomenou. Trochu máme představu kudy trať povede, hlavně v Mauretánii nás čeká zhruba 80 procent písku. Letos jsou zařazeny opět dvě maratonské etapy, v nichž není povolen servis. Jedna z nich nás dovede do míst, kudy se jelo naposledy v roce 1994. Tehdy ji v limitu projeli pouze Vatanen a Lartique s továrními Citroëny a pak tři dny čekali na zbytek startovního pole“, říká Míla Janáček.
Ještě dodejme, že posádka Zapletal a Janáček jede zároveň za Old Spice Dakar Team, v němž je ještě Maďar Balácz Szalay s Opelem Antara a motocyklisté Ivan Jakeš ze Slovenska a Tomáš Merhart ze Slovinska.
Jak jsme už řekli obě posádky v osobních automobilech budou mít podporu v posádce kamionu MAN 4x4, což je svým způsobem také premiéra, protože poprvé bude česká posádka startovat na zahraničím nákladním voze. Jejich úkolem nebude závodit s ostatními kamiony, ale dělat „záchrannou brzdu“ pro osobní vozy.
A proč právě MAN, na to nám odpověděl Petr Randýsek, který vloni absolvoval Dakar v doprovodném Volvu: „MAN má v Dakaru velkou historii. Přímo v mnichovské továrně je oddělení, kde se připravují auta pro Dakar. Jsou už upravená o věci, které jsou jinak nedostupné. Jde o vůz odvozený ze sériové produkce MAN 18 – 480, přičemž 18 znamená celkovou hmotnost a 480 pak počet koní. Vůz váží asi 8 až 9 tun, k tomu povezeme ještě tak dvě tuny materiálu a náhradních dílů. Nádrž je na 800 litrů nafty, upraveny a zesíleny byly hlavně nápravy apod“.
Premiéru si také odbude Martin Mikulenčák, vedoucí Hummer centra, který bude vystupovat v roli druhého řidiče a navigátora. „Příští rok jedu vlastně už počtvrté, předtím jako novinář a pokaždé jsem se do Dakaru nějak dostal. Doufám, že nezklamu. Dakar to je výzva, nejtvrdší soutěž světa. Lhal bych, kdyby řekl, že nemám respekt.“
O účasti Offroadsport Teamu vás budeme během rallye pravidelně informovat.
Jindřich Lasík, 7.12.2007
V roce 2007 obsadili Zapletal s Janáčkem po problémech celkové 57. místo s dieselovým Pajerem 3.2 Di-D. Nebýt smůly mohl být jejich výsledek o mnoho míst lepší. Do letošního závodu nastupují s novou technikou Mitsubishi L200 Evo Dakar, který poprvé představili v České republice na tiskové konferenci v nových prostorách Mitsubishi Motors ČR v Praze Na Spořilově. S vozem však již určité zkušenosti mají, neboť s ním zvítězili v závodech Baja v Anglii a Maďarsku.
„Z České republiky jsme asi největší tým a tak doufám, že bude všechno dobře fungovat. Nové auto by mělo být teoreticky předpoklady být lepší než minulé, s nímž jede Petr Procházka“, vysvětluje Miroslav Zapletal a dodává:“Při posledním startu jsme si uvědomili, že pokud chce člověk uspět, tak musí mít rychlou asistenci, tedy kamión, který jede rovněž soutěž, ale v případě potřeby nám může pomoci. Sebemenší problém vás vyřadí ze závodu – je to jako systém rychlé smrti. Bez asistence nemá vůbec smysl startovat. Technika obou vozů je zcela odlišná, Pajero pohání vznětový motor 3.2 DI-D, vychází v podstatě ze sériového provedení. Na motoru prakticky nejsou žádné změny, slabým místem je pouze převodovka, proto jsme si postavili vlastní, jinak diferenciály jsou sériové. Naproti tomu náš současný automobil je postaven jako speciál, sériové má snad jen čelní sklo, stírače a možná světla. Byl postaven původně v Ralliartu France pro portugalského jezdce Sousu, odkud jsme vůz nakonec získali. Pohání jej benzinový čtyřlitrový vidlicový šestiválec o výkonu 270 k při 5800/min a točivé,m momentu 440 Nm při 5200/min, převodovka je sekvenční X-trac, tlumiče zdvojené. Výhodou je delší rozvor 2,2 metru, o 25 centimetrů než Pajero, takže se automobil chová klidně. Celá karoserie váží 50 kg a je z kompozitního materiálu, šasi pak celokovové. Vůz je také vybaven hydraulickými zvedáky, které urychlí vyprošťování z písku, případně pomohou i při výměně kola. Vůz váží 1825 kg, takže je na limitu, který povoluje FIA.
Už potřetí startu Rallye Dakar v Lisabonu, ale oproti loňsku se přihlásilo o 60 posádek více, a tak se na takřka deset tisíc kilometrů dlouhou trať vydá celkem 570 soutěžících – 245 motocyklů, 20 čtyřkolek, 205 osobních automobilů a 100 kamiónů. Na všechny čeká nejen o 1500 kilometrů delší trať, ale také více než 5700 kilometrů speciálek. „Letos si účastníci stěžovali, že trať byla lehká, písku málo atd. V posledním dopise pořadatelé sdělili, že na 30. ročník účastníci nezapomenou. Trochu máme představu kudy trať povede, hlavně v Mauretánii nás čeká zhruba 80 procent písku. Letos jsou zařazeny opět dvě maratonské etapy, v nichž není povolen servis. Jedna z nich nás dovede do míst, kudy se jelo naposledy v roce 1994. Tehdy ji v limitu projeli pouze Vatanen a Lartique s továrními Citroëny a pak tři dny čekali na zbytek startovního pole“, říká Míla Janáček.
Ještě dodejme, že posádka Zapletal a Janáček jede zároveň za Old Spice Dakar Team, v němž je ještě Maďar Balácz Szalay s Opelem Antara a motocyklisté Ivan Jakeš ze Slovenska a Tomáš Merhart ze Slovinska.
Jak jsme už řekli obě posádky v osobních automobilech budou mít podporu v posádce kamionu MAN 4x4, což je svým způsobem také premiéra, protože poprvé bude česká posádka startovat na zahraničím nákladním voze. Jejich úkolem nebude závodit s ostatními kamiony, ale dělat „záchrannou brzdu“ pro osobní vozy.
A proč právě MAN, na to nám odpověděl Petr Randýsek, který vloni absolvoval Dakar v doprovodném Volvu: „MAN má v Dakaru velkou historii. Přímo v mnichovské továrně je oddělení, kde se připravují auta pro Dakar. Jsou už upravená o věci, které jsou jinak nedostupné. Jde o vůz odvozený ze sériové produkce MAN 18 – 480, přičemž 18 znamená celkovou hmotnost a 480 pak počet koní. Vůz váží asi 8 až 9 tun, k tomu povezeme ještě tak dvě tuny materiálu a náhradních dílů. Nádrž je na 800 litrů nafty, upraveny a zesíleny byly hlavně nápravy apod“.
Premiéru si také odbude Martin Mikulenčák, vedoucí Hummer centra, který bude vystupovat v roli druhého řidiče a navigátora. „Příští rok jedu vlastně už počtvrté, předtím jako novinář a pokaždé jsem se do Dakaru nějak dostal. Doufám, že nezklamu. Dakar to je výzva, nejtvrdší soutěž světa. Lhal bych, kdyby řekl, že nemám respekt.“
O účasti Offroadsport Teamu vás budeme během rallye pravidelně informovat.
Jindřich Lasík, 7.12.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout