Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mitsubishi Fuso Canter s novými motory

Evropská varianta vstupuje na trh se špičkovou technikou a těží z výhod nové generace motorů a převodovek. Oba dosavadní motory 3.0 a 4.9 byly nahrazeny čtyřválcovým vznětovým motorem 3.0.

Nové motory pokrývají celou řadu s celkovou hmotností od 3,5 do 7,5 t. Jako první nákladní vozidlo této hmotnostní kategorie se Canter spoléhá výhradně na nové kompaktní motory, které jsou certifikovány podle emisní normy Euro 5.

Typ3.03.03.0
Výkon96(130)/3500107(145)/3500129(175)/3500
Toč.moment300/1300-3000370/1600-2600430/1600-2800



Pozn. Výkon - kW(k)/min, točivý moment - Nm/min


[/b]Základem nových motorů je moderní dlouhozdvihová konstrukce (vrtání x zdvih 95,8 x 104 mm) DOHC, čtyřmi ventily pro každý válec, turbodmychadlem s variabilní geometrií rozváděcích lopatek a přímým vstřikováním common rail.
Díky novému hnacímu řetězci lze v porovnání s předcházející generací očekávat (v závislosti na jízdních a provozních podmínkách) úsporu paliva 5-8 %. Tento výsledek potvrdily testy odpovídající praktickému provozu. Za dosaženým zlepšením stojí optimalizace hnacího řetězce s harmonickým odstupňováním převodovky. Kladný vliv na spotřebu má rovněž široký rozsah otáček maximálního točivého momentu. Dnes tak často preferovaný „Downsizing“ (dosahování stejného nebo i vyššího výkonu u motorů s nižším zdvihovým objemem), představuje zmenšení zdvihového objemu ze 4,9 l na 3,0 l. V praxi to znamená i větší účinnost díky menšímu tření, menšímu objemu ve vstřikovací soustavě a nižší hmotnosti motoru. Standardně montovaná motorová brzda navíc šetří brzdovou soustavu
Důvěru v techniku dokládá také dlouhodobá záruka 3 roky, resp. 100 000 km pro všechny modely. U obou verzí s nižším výkonem „čistí“ výfukové plyny kombinace recirkulování ochlazovaných výfukových plynů (AGR), oxidačního katalyzátoru a filtru pevných částic. V nejvýkonnějším provedení je doplňuje filtr pevných částic a technika SCR s AdBlue. Zásoba 12 l AdBlue vystačí na ujetí až 8000 km, takže při průměrném počtu ujetých kilometrů za rok u typického provozovatele vozidel Canter se AdBlue musí doplňovat jen každé tři měsíce
Všechna vozidla disponují šestistupňovou mechanickou převodovkou s nízkou hmotností a snadným přesným řazením. Vzhledem ke změněnému schématu řazení leží nyní první a druhý převodový stupeň proti sobě. Prostorově nenáročná řadicí páka ve stylu joysticku padne do ruky.
Na základě nového odstupňování převodových stupňů a vysokého točivého momentu motorů mohl být zvolen vesměs „delší“ stálý převod. Tím se snížily otáčky, klesla spotřeba paliva a zmenšilo se zatížení životního prostředí emisemi. Zákazníci si mohou u téměř všech modelů vybrat mezi třemi různými stálými převody.
Nový motor Euro 5 má menší hmotnost než předchozí Euro 4. Kromě motoru a převodovky se lehkou konstrukcí vyznačuje také palivová nádrž z plastu. U modelů s celkovou hmotností 3,5 t nahradil systém „Premium Seal“ náhradní kolo. Tato a další opatření pro snížení hmotnosti přinesla nárůst užitečné hmotnosti u všech modelových variant.
Nový model 3,5 t se standardní kabinou má užitečnou hmotnost o 180 kg větší. Ve výsledku váží například Fuso Canter s celkovou hmotností 7,5 t včetně řidiče a palivové nádrže naplněné z 90 % jen 2480 kg. Díky tomu je k dispozici 5020 kg pro nástavbu a náklad. V nabídce je nyní jednoduchá nebo dvojitá kabina ve standardním (úzkém) nebo komfortním (širokém) provedení.
Díky konstrukci se sklopnou kabinou nad motorem je využití obestavěného prostoru nepřekonatelné. Canter je v porovnání s kapotovými vozidly se stejným nákladním prostorem až o jeden metr kratší a nabízí v odpovídající míře menší průměr otáčení. Tradiční konstrukci nákladních vozidel odpovídá nezničitelný žebřinový rám a poháněná zadní náprava s dvojitou montáží pneumatik.
Canter disponuje dvěma různými šířkami kabiny 1995 mm (řada C – Comfort) a 1695 mm (řada S – Standard). Obě verze lze objednat také jako dvojitou kabinu. Fuso Canter se dodává ve čtyřech hmotnostních třídách s nejvyšší přípustnou celkovou hmotností od 3,5 do 7,5 t. Kromě toho se Fuso Canter vyrábí se sedmi rozvory od 2500 do 4470 mm.
Nové Fuso Canter Euro 5 bude uváděno na trh postupně. Od léta budou k dispozici obě verze s nižším výkonem a v únoru 2010 završí nabídku nejvýkonnější provedení s motorem 129 kW (175 k).


JL, 22.7.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar