Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mercedes Benz jezdí bez řidiče (I)

Od vize k realitě – Mercedes-Benz Future Truck 2025 představuje fascinující a realistický výhled do budoucnosti nákladních vozidel pro dálkovou dopravu. Za deset let budou moci nákladní vozidla jezdit po evropských dálnicích a dálkových silnicích autonomně.

Technika budoucnosti je u divize Daimler Trucks již realitou. Mercedes-Benz Future Truck 2025 znamená revoluci v oblasti efektivity a bezpečnosti, revoluci v silniční nákladní dopravě a infrastruktuře, revoluci v povolání řidiče a v oboru spedice. Nejedná se přitom o nové nákladní vozidlo, ale o dopravní systém budoucnosti, který byl vyvinut v rámci iniciativy Shaping Future Transportation divize Daimler Trucks. Téměř sériové provedení studie Future Truck 2025 demonstruje své fascinující schopnosti při světové premiéře jízdami běžnou rychlostí až 80 km/h v reálných dopravních situacích na úseku dálnice A14.

Mercedes-Benz Future Truck 2025 dává svým systémem „Highway Pilot“ důslednou a realistickou odpověď na aktuální vývoj – komunikuje se svým okolím a jezdí autonomně. Vzájemné propojení a řízení tzv. „velkých dat“ v řešení vozidla a služeb, které je plně přizpůsobeno skutečným potřebám, bude v budoucnosti pro naše zákazníky rozhodující. Konektivita je klíčem ke zvyšování efektivity.

Cesta k tomuto cíli je dlážděna již dnes dodávanými asistenčními a telematickými systémy. Asistent pro udržování bezpečného odstupu, asistent pro jízdu v popojíždějící dopravní koloně, asistent pro nouzové brzdění „Active Brake Assist 3“, asistent pro jízdu v jízdním pruhu a trojrozměrné mapy pro předvídavý tempomat PPC jsou již realitou, stejně jako telematické produkty FleetBoard pro řízení provozu vozidla, přes řízení dopravy, až po aplikace pro řidiče a dopravce. Daimler Trucks je ve vývoji všech uvedených systémů průkopníkem. Další kroky jsou proto nasnadě. Všechny tyto stavební kameny budou nyní vzájemně propojeny a rozšířeny, kamery a radarové senzory zdokonalovány a spojeny. A to vše bude dokonale doplněno komunikací V2V a V2I a digitální mapou. Nákladní vozidlo budoucnosti se tímto způsobem propojí se všemi aspekty svého okolí.

Částečně autonomní řízení ve veřejné silniční dopravě je již dnes realitou. Například mnoho moderních osobních vozů samočinně zaparkuje na povel řidiče. Technika vyhledá vhodnou mezeru pro zaparkování a převezme řízení, řidič musí už jen přidávat plyn a brzdit. Příkladem je aktivní parkovací asistent Mercedes-Benz. Asistent pro jízdu v dopravní koloně usnadňuje řízení při popojíždění.


Technika zítřka již dnes
Pro společnost Daimler není autonomní jízda již dávno žádným science fiction. Autonomní jízda s nákladními vozidly pro dálkovou dopravu bude realitou za deset let. Realistická studie má tento krok už za sebou
Technickým základem je Mercedes-Benz Actros 1845. Jeho motor dosahuje nejvyššího výkonu 330 kW (449 k) a poskytuje točivý moment 2200 N.m. Přenos hnací síly zajišťuje standardně dodávaná plně automatizovaná převodovka Mercedes PowerShift 3 s dvanácti převodovými stupni.

Neobvyklý návěs studie vizuálně ukazuje blízkou budoucnost. Mercedes-Benz představil přívěs Aerodynamics Trailer před dvěma roky. Aerodynamicky optimalizovaný návěs může snížit spotřebu kompletní soupravy až o pět procent.

Future Truck 2025 je pro demonstrační jízdy na silnicích ještě zamaskován – zevnějšek je polepen černo-bílou fólií, která zakrývá skutečné tvary. V interiéru je přístrojová deska chráněna před zvědavými pohledy maskovacím přehozem. Přídavné monitory již však naznačují budoucí pracoviště řidiče nákladního vozidla v roli manažera dopravy.
Pro výjimečné schopnosti studie je rozhodující jeho technická výbava. Ve spodní části přídě jsou uloženy radarové senzory s dlouhým a krátkým dosahem, které skenují situaci před vozidlem. Radarový senzor vpředu má dosah 250 m s úhlem snímání 18 stupňů. Senzor s krátkým dosahem „dohlédne“ do vzdálenosti 70 metrů při úhlu snímání 130 stupňů.
Kromě toho sleduje oblast před vozidlem stereokamera, umístěná nad spodním okrajem čelního okna. Dnes je na tomto místě umístěna monokamera na přání dodávaného asistenta pro jízdu v jízdním pruhu. Dosah stereokamery je 100 m, úhel snímání je 45 stupňů horizontálně a 27 stupňů vertikálně.

Stereokamera rozpoznává jednoproudé a dvouproudé vozovky, chodce, pohyblivé a nepohyblivé předměty, veškeré objekty v rámci sledovaného prostoru a stav vozovky. Kamera rozpoznává všechno, co se odlišuje od pozadí, a díky tomu dokáže precizně stanovit i volný prostor. Stereokamera vpředu kromě toho zachycuje také informace z dopravních značek. Kromě rozpoznávání objektů a volného prostoru slouží stereokamera také ke sledování jízdního pruhu, což je zásadní funkcí pro autonomní jízdu v jízdním pruhu.

Sledování vozovky po pravé a levé straně nákladního vozidla mají na starosti radarové senzory umístěné po obou stranách před zadní nápravou tahače. Jejich dosah činí 60 m, senzory pokrývají úhel 170 stupňů.


Dokončení zítra

MB 4.8.2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar