Mercedes-Benz Zetros do těžkého terénu
Nabídka terénních nákladních vozidel Mercedes-Benz Zetros, jejichž konstrukce široce využívá osvědčenou velkosériovou techniku, zahrnuje dvounápravová vozidla s pohonem všech kol a celkovou hmotností 16,5 nebo 18 tun, i třínápravová s celkovou hmotností 25 nebo 27 tun.
Užitečná hmotnost (bez nástavby) dosahuje u dvounápravových modelů téměř 10 tun, u třínápravových (rovněž bez nástavby) 16 tun.
U terénních vozidel vyniká kapotová konstrukce v mnoha ohledech nespornými přednostmi. V porovnání s „trambusovou“ kabinou je vůz kompaktní a nižší, usnadňuje servis a nabízí lepší ovladatelnost a komfort.
Funkci hnacího řetězce plní osvědčené komponenty z velkosériově vyráběných nákladních vozidel MB. Pod kapotou je řadový šestiválec 7.2 o výkonu 240 kW (326 k) a točivém momentu 1300 N.m v rozmezí od 1200 do 1600/min. Zákazníci mají na výběr mezi dvěma převodovkami. Sériově se montuje devítistupňová převodovka G 131-9 (osm stupňů vpřed + plazivý převod) s hydraulicko-pneumatickým řazením, na přání šestistupňová samočinná Allison 3000 SP/PR.
Rozdělovací převodovku pro trvalý pohon všech kol tvoří prověřený agregát VG 1700, jehož terénní převod 1,690 je asi o pětinu kratší než u vozidel s pohonem všech kol Actros a Axor (1,403). Umožňuje jízdu velmi nízkými rychlostmi, což je extrémně důležité při sjíždění mimořádně příkrých svahů. Hnací síla se oproti silničním převodům všeobecně zvyšuje o cca 70 procent. Mezinápravová rozvodovka rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu, resp. zadní nápravy, v poměru 1:3,21 a při aktivované uzávěrce diferenciálu v poměru 1:1.
Již po desetiletí se osvědčují nápravy s kolovými planetovými redukcemi AL 7/HL 7. Mercedes-Benz dodává Zetros se třemi mechanickými uzávěrkami diferenciálů, které řidič může aktivovat otočným spínačem, který zároveň stanovuje správné pořadí, v němž se mají uzávěrky připojovat s rostoucí obtížností průjezdu terénem. Nejprve se zapíná uzávěrka mezinápravového diferenciálu, poté uzávěrka zadního diferenciálu a nakonec uzávěrka předního diferenciálu.
Sériově dodávaný stálý převod zadní nápravy (resp. zadních náprav) je v kombinaci s mechanickou převodovkou 5,33 (u vozidla se sériově montovanými pneumatikami 14,00 R 20 to odpovídá rychlosti 94 km/h při jmenovitých otáčkách). Alternativně je k dispozici delší stálý převod zadní nápravy 4,83 (odpovídá 103 km/h při jmenovitých otáčkách).
Co se týče brzdové soustavy, sází Zetros na klasické bubnové brzdy na všech kolech, jsou nenáročné na údržbu a splní nejvyšší požadavky i v nejobtížnějším terénu a za všech klimatických podmínek. Součástí výbavy je ABS, který lze v terénu v případě potřeby vypnout.
Přední i zadní nápravy jsou vedeny a odpruženy parabolickými pružinami ve spojení se stabilizátory a tlumiči, jejichž konstrukce je přizpůsobena požadavkům na dlouhé dráhy propružení a vysoký jízdní komfort v nejtěžším terénu. V nabídce jsou varianty podvozku s různými hodnotami maximálního zatížení náprav. Rozsáhlé úpravy jednotlivých komponentů a konstrukčních skupin zaručují Zetrosu brodivost až 800 mm v sériovém provedení, která může na přání dosahovat hodnoty až 1200 mm.
Žebřinový rám, k jehož podélníkům z otevřených profilů jsou přišroubovány příčníky tvořené rovněž otevřenými profily, je pevnější v ohybu, avšak poddajnější ve zkrutu (výhoda v terénu). Rám odvozený z řady Actros byl pro náročnější provoz cíleně zesílen a modifikován.
Adaptace nejrůznějších systémů nástaveb nezpůsobuje tedy žádné dodatečné náklady. Hladký, rovný a extrémně zatížitelný rám je vhodným základem pro montáž individuálních nástaveb navržených na míru potřebám zákazníka.
Vývoj vozidel probíhal v závodě Wörth, který zajišťuje rovněž jejich výrobu na stejné lince, z níž sjíždějí také tři modelové řady Unimog a nízkopodlažní vozidla Econic.
JL, 17.3.2010
U terénních vozidel vyniká kapotová konstrukce v mnoha ohledech nespornými přednostmi. V porovnání s „trambusovou“ kabinou je vůz kompaktní a nižší, usnadňuje servis a nabízí lepší ovladatelnost a komfort.
Funkci hnacího řetězce plní osvědčené komponenty z velkosériově vyráběných nákladních vozidel MB. Pod kapotou je řadový šestiválec 7.2 o výkonu 240 kW (326 k) a točivém momentu 1300 N.m v rozmezí od 1200 do 1600/min. Zákazníci mají na výběr mezi dvěma převodovkami. Sériově se montuje devítistupňová převodovka G 131-9 (osm stupňů vpřed + plazivý převod) s hydraulicko-pneumatickým řazením, na přání šestistupňová samočinná Allison 3000 SP/PR.
Rozdělovací převodovku pro trvalý pohon všech kol tvoří prověřený agregát VG 1700, jehož terénní převod 1,690 je asi o pětinu kratší než u vozidel s pohonem všech kol Actros a Axor (1,403). Umožňuje jízdu velmi nízkými rychlostmi, což je extrémně důležité při sjíždění mimořádně příkrých svahů. Hnací síla se oproti silničním převodům všeobecně zvyšuje o cca 70 procent. Mezinápravová rozvodovka rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu, resp. zadní nápravy, v poměru 1:3,21 a při aktivované uzávěrce diferenciálu v poměru 1:1.
Již po desetiletí se osvědčují nápravy s kolovými planetovými redukcemi AL 7/HL 7. Mercedes-Benz dodává Zetros se třemi mechanickými uzávěrkami diferenciálů, které řidič může aktivovat otočným spínačem, který zároveň stanovuje správné pořadí, v němž se mají uzávěrky připojovat s rostoucí obtížností průjezdu terénem. Nejprve se zapíná uzávěrka mezinápravového diferenciálu, poté uzávěrka zadního diferenciálu a nakonec uzávěrka předního diferenciálu.
Sériově dodávaný stálý převod zadní nápravy (resp. zadních náprav) je v kombinaci s mechanickou převodovkou 5,33 (u vozidla se sériově montovanými pneumatikami 14,00 R 20 to odpovídá rychlosti 94 km/h při jmenovitých otáčkách). Alternativně je k dispozici delší stálý převod zadní nápravy 4,83 (odpovídá 103 km/h při jmenovitých otáčkách).
Co se týče brzdové soustavy, sází Zetros na klasické bubnové brzdy na všech kolech, jsou nenáročné na údržbu a splní nejvyšší požadavky i v nejobtížnějším terénu a za všech klimatických podmínek. Součástí výbavy je ABS, který lze v terénu v případě potřeby vypnout.
Přední i zadní nápravy jsou vedeny a odpruženy parabolickými pružinami ve spojení se stabilizátory a tlumiči, jejichž konstrukce je přizpůsobena požadavkům na dlouhé dráhy propružení a vysoký jízdní komfort v nejtěžším terénu. V nabídce jsou varianty podvozku s různými hodnotami maximálního zatížení náprav. Rozsáhlé úpravy jednotlivých komponentů a konstrukčních skupin zaručují Zetrosu brodivost až 800 mm v sériovém provedení, která může na přání dosahovat hodnoty až 1200 mm.
Žebřinový rám, k jehož podélníkům z otevřených profilů jsou přišroubovány příčníky tvořené rovněž otevřenými profily, je pevnější v ohybu, avšak poddajnější ve zkrutu (výhoda v terénu). Rám odvozený z řady Actros byl pro náročnější provoz cíleně zesílen a modifikován.
Adaptace nejrůznějších systémů nástaveb nezpůsobuje tedy žádné dodatečné náklady. Hladký, rovný a extrémně zatížitelný rám je vhodným základem pro montáž individuálních nástaveb navržených na míru potřebám zákazníka.
Vývoj vozidel probíhal v závodě Wörth, který zajišťuje rovněž jejich výrobu na stejné lince, z níž sjíždějí také tři modelové řady Unimog a nízkopodlažní vozidla Econic.
JL, 17.3.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout