Volvo XC90 Sport - inteligentní krasavec
Luxusní Volvo XC90 přišlo na evropský trh poprvé v roce 2003, a od té doby zaznamenává dobré prodejní výsledky. Ačkoliv se vloni lehce modernizovaná verze takřka neliší od první XC90, představené před pěti lety, tak stále budí na silnicích rozruch.
Dvojnásob to platí o verzi Sport v jasně červené nemetalické barvě Passion Red se stříbrnými doplňky. Možná, že výrazný lak bude předmětem diskusí, jestli je pro luxusní SUV vhodný nebo nikoliv, ale v tomto případě účel světí prostředky. Navíc dobře ladí s detaily, lištami a ochrannými kryty, které na pohled vypadají jako z chromu, ale jsou z matného stříbrného plastu.
Ze tří nabízených pohonných jednotek, dvou zážehových (V6 3.2 a V8 4.4) a vznětového pětiválce D5, jsme se rozhodli pro oblíbený turbodiesel s objemem 2,4 litru ve spojení se samočinnou převodovkou s možností sekvenčního řazení.
Tuto kombinaci považujeme po ujetí zhruba tisícovky kilometrů za vydařenou, zvláště pro cesty na delší vzdálenosti. Šestistupňový automat volí jednotlivé převody jemně a bez rázů, takřka neznatelně. Jak výkon 136 kW (184 k), tak i točivý moment 400 N.m pro skoro dvoutunový automobil bohatě stačí. Zrychlení z klidu na sto za 11,5 sekundy mluví jasně. Pokud jde o spotřebu, tam nejvíce záleží, jaký styl jízdy zvolíte – můžete jet za 14 litrů, ale lze se dostat i na příznivých devět litrů.
Motor je velice tichý, takže ani nepoznáte, že jedete s dieselem. V zatáčkách se i přes velkou výšku a velká 18“ kola chová velice jistě, k čemuž přispívá také přesné řízení. Bezpečnou jízdu „hlídají“ mj. stabilizační systém DSTC (známý jako ESP) a elektronicky řízený systém proti převrácení RSC.
Systém DSTC porovnává ideální chování vozidla se skutečnou situací v daném okamžiku. Jednoduše řečeno zvládá jízdu na ledě nebo sněhu s řízeným smykem. Na základě úhlu natočení volantu, bočního zrychlení, rychlosti otáčení kol a úhlové rychlosti zatáčení dokáže rozpoznat jakoukoliv odchylku od ideální situace a napravit ji. Při nedotáčivosti sníží výkon a přibrzdí vnitřní kola. Při přetáčivosti přibrzdí vnější přední kolo. Pokud systém vypneme, tak zůstává jeho část i nadále funkční, takže prakticky není možné dostat vůz do hodin a přetočit ho
Pohon všech kol obstarává elektronicky řízená spojka Haldex, která automaticky, bez zásahu řidiče, rozděluje točivý moment mezi nápravy. Při běžné jízdě jde 95 procent dopředu, při změně adheze se variabilně mění. Pohon 4WD, slušná světlá výška 220 mm a velká 18“ kola sice vybízejí pro jízdu v terénu, ale se samonosnou čtyřdveřovou karosérií se se sem nějak nehodí. Pochybujeme, že by se některý z majitelů tak luxusně vybaveného automobilu chtěl vydávat do těžkého terénu. Uvedené vlastnosti spíš uplatníme na sněhu nebo hodně kluzkém povrchu.
A jak se liší modernizovaná verze od předchozí? Změn není mnoho a možná je ani nepostřehnete. Vůz dostal jiné nárazníky včetně masky chladiče (v provedení Sport je černá mřížka orámována stříbrným rámečkem), jiné světlomety a koncové svítilny. Malou výtku máme k děleným zadním dveřím, které jsou pro XC90 typické. Na jednu stranu jde sice o praktické řešení, na druhé stěžují případnou manipulaci se zavazadly, které se nám při jízdě dostanou až k zadním opěradlům. Zavazadlový prostor má objem 483 l, případně 1837 litrů po sklopení sedadel.
Ve zpětných zrcátkách jsou integrovány ukazatele směru a miniaturní kamery systému BLIS monitorující provoz. Oranžovým světlem dostává řidič signál, že nesmí změnit jízdní pruh. Ne že bychom systému nedůvěřovali, ale stejně, asi ze zvyku, jsme raději otáčeli hlavu. Ovšem stačí malé smítko, hmyz, nečistota a signál svítí stále. Několikrát se nám stalo, že se kontrolka rozsvítila, aniž by nás cokoliv předjíždělo. Tato „hračička“ se dodává na přání za 19 000 Kč, stejně jako parkovací asistent za 13 000 Kč.
Označení Sport plně vystihuje charakter vozu především sportovním nastavením podvozku, tužšími stabilizátory, tvrdšími tlumiči a sportovním nastavením posilovače řízení. Volant je obšitý perforovanou kůží, přední sportovní sedadla poskytují výbornou boční oporu a pohodlí.
Také uvnitř k žádným výrazným změnám nedošlo až na pár nepodstatných drobností. Interiér poskytuje doslova královský prostor všem cestujícím, což platí také o zadních sedadlech. Do prostředního sedadla může být integrována dětská sedačka za 3000 Kč. Materiály a provedení interiéru je v segmentu SUV bezkonkurenční, prakticky prezentuje vše, co lze dnes v takovém voze najít. Výčet celé výbavy by nám zabral celou stránku, a tak si ji můžete přečíst na www.volvo.cz. „Pracoviště“ řidiče připomíná kokpit letadla, ale všechny funkce jsou poměrně dobře srozumitelné. Přístrojové desce vřetně středového panelu a konzoli sluší kovově modrá barva.
Volvo XC90 Sport zaslouží pochvalu, pokud jde o jízdní komfort a prostorové řešení (existuje také v sedmimístném provedení), také výbava je na nejvyšší možné úrovni. Příjemně překvapil i turbodiesel vzhledem k hmotnosti vozidla, přeci jen větší výkon i točivý moment oproti předchozí pohonné jednotce, se pozitivně projevil na jízdních vlastnostech. Ceny modelů začínají na 1 344 000 Kč (D5 AWD), za verzi Sport zaplatí zákazník přes půldruhého milionu korun.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný pětiválec
Objem: 2401 cm³
Výkon: 136 kW (184 k) při 4000/min
Toč.moment: 400 N.m při 2000-2750/min
Rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,5 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin): 11,9/7,4/9 l/100 km
Rozměry: 4807 x 1898 x 1784 mm
Rozvor: 2857 mm
Cena: 1 586 000 Kč
Jindřich Lasík, 3.5.2007
Ze tří nabízených pohonných jednotek, dvou zážehových (V6 3.2 a V8 4.4) a vznětového pětiválce D5, jsme se rozhodli pro oblíbený turbodiesel s objemem 2,4 litru ve spojení se samočinnou převodovkou s možností sekvenčního řazení.
Tuto kombinaci považujeme po ujetí zhruba tisícovky kilometrů za vydařenou, zvláště pro cesty na delší vzdálenosti. Šestistupňový automat volí jednotlivé převody jemně a bez rázů, takřka neznatelně. Jak výkon 136 kW (184 k), tak i točivý moment 400 N.m pro skoro dvoutunový automobil bohatě stačí. Zrychlení z klidu na sto za 11,5 sekundy mluví jasně. Pokud jde o spotřebu, tam nejvíce záleží, jaký styl jízdy zvolíte – můžete jet za 14 litrů, ale lze se dostat i na příznivých devět litrů.
Motor je velice tichý, takže ani nepoznáte, že jedete s dieselem. V zatáčkách se i přes velkou výšku a velká 18“ kola chová velice jistě, k čemuž přispívá také přesné řízení. Bezpečnou jízdu „hlídají“ mj. stabilizační systém DSTC (známý jako ESP) a elektronicky řízený systém proti převrácení RSC.
Systém DSTC porovnává ideální chování vozidla se skutečnou situací v daném okamžiku. Jednoduše řečeno zvládá jízdu na ledě nebo sněhu s řízeným smykem. Na základě úhlu natočení volantu, bočního zrychlení, rychlosti otáčení kol a úhlové rychlosti zatáčení dokáže rozpoznat jakoukoliv odchylku od ideální situace a napravit ji. Při nedotáčivosti sníží výkon a přibrzdí vnitřní kola. Při přetáčivosti přibrzdí vnější přední kolo. Pokud systém vypneme, tak zůstává jeho část i nadále funkční, takže prakticky není možné dostat vůz do hodin a přetočit ho
Pohon všech kol obstarává elektronicky řízená spojka Haldex, která automaticky, bez zásahu řidiče, rozděluje točivý moment mezi nápravy. Při běžné jízdě jde 95 procent dopředu, při změně adheze se variabilně mění. Pohon 4WD, slušná světlá výška 220 mm a velká 18“ kola sice vybízejí pro jízdu v terénu, ale se samonosnou čtyřdveřovou karosérií se se sem nějak nehodí. Pochybujeme, že by se některý z majitelů tak luxusně vybaveného automobilu chtěl vydávat do těžkého terénu. Uvedené vlastnosti spíš uplatníme na sněhu nebo hodně kluzkém povrchu.
A jak se liší modernizovaná verze od předchozí? Změn není mnoho a možná je ani nepostřehnete. Vůz dostal jiné nárazníky včetně masky chladiče (v provedení Sport je černá mřížka orámována stříbrným rámečkem), jiné světlomety a koncové svítilny. Malou výtku máme k děleným zadním dveřím, které jsou pro XC90 typické. Na jednu stranu jde sice o praktické řešení, na druhé stěžují případnou manipulaci se zavazadly, které se nám při jízdě dostanou až k zadním opěradlům. Zavazadlový prostor má objem 483 l, případně 1837 litrů po sklopení sedadel.
Ve zpětných zrcátkách jsou integrovány ukazatele směru a miniaturní kamery systému BLIS monitorující provoz. Oranžovým světlem dostává řidič signál, že nesmí změnit jízdní pruh. Ne že bychom systému nedůvěřovali, ale stejně, asi ze zvyku, jsme raději otáčeli hlavu. Ovšem stačí malé smítko, hmyz, nečistota a signál svítí stále. Několikrát se nám stalo, že se kontrolka rozsvítila, aniž by nás cokoliv předjíždělo. Tato „hračička“ se dodává na přání za 19 000 Kč, stejně jako parkovací asistent za 13 000 Kč.
Označení Sport plně vystihuje charakter vozu především sportovním nastavením podvozku, tužšími stabilizátory, tvrdšími tlumiči a sportovním nastavením posilovače řízení. Volant je obšitý perforovanou kůží, přední sportovní sedadla poskytují výbornou boční oporu a pohodlí.
Také uvnitř k žádným výrazným změnám nedošlo až na pár nepodstatných drobností. Interiér poskytuje doslova královský prostor všem cestujícím, což platí také o zadních sedadlech. Do prostředního sedadla může být integrována dětská sedačka za 3000 Kč. Materiály a provedení interiéru je v segmentu SUV bezkonkurenční, prakticky prezentuje vše, co lze dnes v takovém voze najít. Výčet celé výbavy by nám zabral celou stránku, a tak si ji můžete přečíst na www.volvo.cz. „Pracoviště“ řidiče připomíná kokpit letadla, ale všechny funkce jsou poměrně dobře srozumitelné. Přístrojové desce vřetně středového panelu a konzoli sluší kovově modrá barva.
Volvo XC90 Sport zaslouží pochvalu, pokud jde o jízdní komfort a prostorové řešení (existuje také v sedmimístném provedení), také výbava je na nejvyšší možné úrovni. Příjemně překvapil i turbodiesel vzhledem k hmotnosti vozidla, přeci jen větší výkon i točivý moment oproti předchozí pohonné jednotce, se pozitivně projevil na jízdních vlastnostech. Ceny modelů začínají na 1 344 000 Kč (D5 AWD), za verzi Sport zaplatí zákazník přes půldruhého milionu korun.
Základní technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný pětiválec
Objem: 2401 cm³
Výkon: 136 kW (184 k) při 4000/min
Toč.moment: 400 N.m při 2000-2750/min
Rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,5 s
Spotřeba (město/mimo město/kombin): 11,9/7,4/9 l/100 km
Rozměry: 4807 x 1898 x 1784 mm
Rozvor: 2857 mm
Cena: 1 586 000 Kč
Jindřich Lasík, 3.5.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout